'Cloud smile' gezien :)

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

'Cloud smile' gezien :)

Bericht door galemys »

afgelopen zondag tijdens een barbecue op het Alkmaardermeer zag ik voor het eerst een 'cloud smile' (officiële naam: circumzenithale boog), een soort omgekeerd stukje regenboog hoog in de lucht met het zenith als middelpunt. Het wordt veroorzaakt door lichtbreking in ijskristallen in hoge wolkenlagen bij een laagstaande zon en heeft dus niks met een gewone regenboog te maken. Een cloud smile gaat vaak samen met het verschijnen van bijzonnen (regenboogachtige lichtvlekken links en rechts van de zon) maar is wat zeldzamer. Het verbaasde me dus dat ik er net weer eentje zag...45 jaar van mijn leven niks gezien wat er op lijkt & nu twee in een week, wie weet hoe veel ik er al gemist heb ;)

Die van vandaag vervaagde weer binnen twee minuten dus hier maar een link naar een internetfoto:
https://cloudappreciationsociety.org/ga ... to-n-2601/

Grt

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 'Cloud smile' gezien :)

Bericht door Bennie »

Grappig, ik heb dit wel eens vaker gezien. Nooit geweten dat er een naam aan hangt, en dat t zo bijzonder is. Nu ga ik er dus de komende 45 jaar op letten.. zul je zien dat ik t niet meer tref ::)


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”