Welk kompas?

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Plaats reactie
Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Welk kompas?

Bericht door Mir »

Hi mensen,

Ik hoop dat ik hierbij even een echte 'groentjesvraag' mag stellen.
Mijn man en ik zijn van plan over twee jaar een grote route in nieuw zeeland te gaan wandelen.
Daarbij willen we graag gebruik maken van kaart en kompas.
Ik heb 0 ervaring met een kompas en wil daar graag alvast mee gaan oefenen en erover leren.
Nu zie ik echt legio kompassen in allerlei prijscategorieën op mijn zoektocht op internet. Het lijkt me handig als ik daar toch geld aan ga uitgeven dat ik er één koop die ik zowel hier als in nieuw zeeland kan gebruiken.

Graag zou ik jullie tips horen en jullie eigen ervaringen met welk kompas.

Bedankt alvast!

Bosgroet, Mireille


albertdirk
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 mei 2016, 13:04

Re: Welk kompas?

Bericht door albertdirk »

Ik zelf zou eerst een cursus volgen voordat ik een kompas zal kopen.
Bij Wildernisschool in de out back kun je een cursus kaart en kompas volgen.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Welk kompas?

Bericht door Pyro »

Ik sluit me hier helemaal bij aan! Navigeren met een analoog kompas behoeft veel kennis en oefening voordat je hier goed tot heel goed mee overweg kunt!
Navigeren met GPS apparatuur stelt je in zekere zin in staat om relatief makkelijk de weg naar "huis" terug te vinden, mits je genoeg toegang tot open vlaktes, heldere hemel en genoeg batterijen op zak hebt! En niet te vergeten de juiste GPS coördinaten!
Dus! Net zoals de persoon hierboven terecht aangeeft, zou ik idd een basis-, en gevorderden cursus kompasnavigatie gaan volgen en heel veel gaan oefenen met kaart en kompas!
O.a. Outback en survivalschool O.V.E.R.L.E.V.E.N beschikken vast en zeker over goede navigatie cursussen (veel goede verhalen over gehoord).
1 van de belangrijkste keuzes voor een kompas is dat de ene voornamelijk geschikt is voor op het Noordelijk halfrond en de ander voor het Zuidelijk!
Omdat het magnetische noorden plaatselijk af kan wijken van het geografische noorden (magnetische declinatie) zul je dit moeten verrekenen met het uitzetten van een richting.
De grootte en richting van de variatie staat altijd vermeld op zeekaarten en in almanakken. De variatie verandert over het algemeen slechts langzaam, zodat verrekenen goed mogelijk is.
De variatie in Nederland is momenteel ongeveer ½° west, zodat het magnetische noorden hier bijna samenvalt met het geografische noorden. Elders op de wereld kunnen variaties tot tientallen graden optreden, in de buurt van de polen is de variatie zelfs zo groot dat een kompas geheel onbruikbaar wordt.
Een tweede afwijking wordt veroorzaakt door de magnetische inclinatie, het verschijnsel dat de magnetische veldlijnen niet evenwijdig aan het aardoppervlak lopen maar hellen. Een kompasnaald op het noordelijk halfrond zal met zijn noordpool naar beneden willen duiken, op het zuidelijk halfrond helt het veld naar het zuiden. Dit kan eenvoudig gecompenseerd worden door de tegenoverliggende kant iets zwaarder te maken, dit maakt een kompas voor het noordelijk halfrond echter minder bruikbaar op het zuidelijk halfrond en vice versa. Ook maakt het op deze manier uitbalanceren kompassen gevoeliger voor versnellingen.

Nu bestaan er ook gewoon kompassen die je op het noordelijk-, en het zuidelijk halfrond kunt gebruiken en 1 daarvan is het Suunto MC-2 Global Spiegelplaatkompas maar Recta en Silva hebben soortgelijke kompassen ook in het assortiment!
Vergis je niet! navigeren met kompas vergt continu oplettendheid en nauwkeurig werken icm met een stafkaart! Zonder kennis kun je flink in de problemen komen, zeker in een groot land als N.Z.
Het is niet even een route uitzetten op een kaart van A naar B en we wandelen er ff naar toe! Uit ervaring weet ik dat in bergachtige gebieden het weer kan omslaan en het landschap er totaal anders uit kan zien, daaaaag bekende bergtop in de verte.....
Voor je het weet loop je een cirkeltje of wijk je op een andere manier van je pad af!
En dan, zonder E-trex in je zak kan navigeren met kompas met een tekort aan kennis best een nijpend verhaal worden!

Veel succes met navigeren!


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk kompas?

Bericht door madman73 »

Ipv een cursus en een duur kompas die e ook daar goed kunt gebruiken, kun e ook eerst hier in Nederland oefenen met een simpel plaatkompas en een boekje van de bibliotheek. Je hebt immers nog 2 jaar. Lees er eens lekker in en probeer te begrijpen wat er staat. Mocht je toch een cursus willen volgen, dan heb je vast wat voorkennis. Ook het aanschaffenvan een goed kompas doe je dan met wat meer achtergrondkennis.

Succes en veel plezier.


Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Re: Welk kompas?

Bericht door Mir »

Hi allemaal! Superdank voor jullie input! Oefenen met een plaatcompas klinkt als een heel goed idee!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welk kompas?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Alle basis grepen en vaardigheden zijn helemaal niet zo ingewikkeld, die krijg ik ook de scouts van 10 tot 12 jaar oud aangeleerd.
je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wil, maar of je dat allemaal nodig hebt is maar de vraag.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk kompas?

Bericht door madman73 »

oakleafNL schreef:Alle basis grepen en vaardigheden zijn helemaal niet zo ingewikkeld, die krijg ik ook de scouts van 10 tot 12 jaar oud aangeleerd.
.
Helemaal mee eens. Dat is ook mijn ervaring!

Zeker als je een track loopt staat dit vaak ook nog eens aangegeven. Met een kaart, een kompas en wat basiskennis en vooral EEN FLINKE DOSIS GEZOND VERSTAND kom je heel ver. Il ben opgegroeid zonder GPS, nooit als een gemis ervaren.


Mir
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 jul 2016, 13:21

Re: Welk kompas?

Bericht door Mir »

Thanx guys. Ik ben ook zeker niet van plan een gps te gaan kopen. Wel dus om met kaart en kompas te leren navigeren. En leren hoe de natuur me een handje kan helpen bij navigeren.


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”