Hoe denken jullie over een tocht met gps?

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Dabberty »

Hoi, soms zet ik de gps tracker aan op mijn iphone, puur om achteraf te kunnen zien waar ik web geweest etc.
Voor de trips print ik altijd kaarten uit van google maps en de lokale mappen site hier in Tsjechie, waar de hoogtes en allerlei andere handige info op staan. Kaart lezen gaat me erg gemakkelijk af, heb er bijna nooit problemen mee gelukkig.
Geen kompas of gps mee, hier loop je hoogstens een dag of 2 voordat je weer in de bewoonde wereld bent.

Grappig, toen ik dit topic opende, verwachtte ik eigenlijk niet dat er zovelen tegenwoordig de gps voornamelijk gebruiken..  :-)


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door randoloup »

Grappig, toen ik dit topic opende, verwachtte ik eigenlijk niet dat er zovelen tegenwoordig de gps voornamelijk gebruiken.. 
Ik vind het niet vreemd. Als 10% van de mensen nog voldoende overweg kan met traditionele navigatiemethoden zoals de kaart en kompas, dan schat ik het hoog in.
Het kompas is bijna 'living history' geworden, zou je soms denken.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik denk dat het niet veel te maken heeft of de bushcrafter van tegenwoordig niet meer met papieren kaarten en kompas kan werken... het is veel simpeler denk ik... het betstaat is makkelijk en dus gaat ie mee.

voor mij geldt in ieder geval... ik kan heel goed met papieren kaarten en ouderwetse kompassen over weg (heb vroeger niet anders gedaan), maar gps is nu makkelijker, ik ga met de tijd mee en dus gebruik ik nu gps.

Ander voorbeeld van een modern tooltje... het mobieltje !
wie is er tegenwoordig op pad zonder z'n mobieltje ?
't is handig, bereikbaarheid, voor noodgevallen ect.
maar je ging in de pre-mobieltjes tijd toch ook het bos in... toen ging het toch ook zonder.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door jenniskens »

[quote="oakleafNL"]
Ik denk dat het niet veel te maken heeft of de bushcrafter van tegenwoordig niet meer met papieren kaarten en kompas kan werken... het is veel simpeler denk ik... het betstaat is makkelijk en dus gaat ie mee.

voor mij geldt in ieder geval... ik kan heel goed met papieren kaarten en ouderwetse kompassen over weg (heb vroeger niet anders gedaan), maar gps is nu makkelijker, ik ga met de tijd mee en dus gebruik ik nu gps.
[/quote]

me too, gemak dient de mens.
Maar moet het niet vervangen.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
twanv
Berichten: 369
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:57
Locatie: Drunen

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door twanv »

Ik neem als ik ergens onbekend ben bijna altijd mijn GPS mee, maar ook een kaart want ik vind het overzicht op een GPS te klein en op een kaart prettiger.
Wat ik ook veel doe is (net als Jan) even een waipoint van de auto erin en struinen maar. Als ik terug wil is mijn auto zo weer gevonden.

Groet Twan


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Siegurd »

[quote="oakleafNL"]

voor mij geldt in ieder geval... ik kan heel goed met papieren kaarten en ouderwetse kompassen over weg (heb vroeger niet anders gedaan), maar gps is nu makkelijker, ik ga met de tijd mee en dus gebruik ik nu gps.

[/quote]

Misschien is deze zin ooit op deze manier uitgesproken honderden jaren geleden:

voor mij geldt in ieder geval... ik kan heel goed met natuurlijke orientatie middelen over weg (heb vroeger niet anders gedaan), maar een kompas is nu makkelijker, ik ga met de tijd mee en dus gebruik ik nu een kompas.  ;D


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door randoloup »

Misschien is deze zin ooit op deze manier uitgesproken honderden jaren geleden:
Honderden jaren geleden waren er vast mensen die landkaarten en kompassen voor oriëntatie te modern vonden. Over honderd jaar is een gps toestel allang weer old school.


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”