Hoe denken jullie over een tocht met gps?

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Gebruikersavatar
bushcrafters
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jan 2013, 21:59
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door bushcrafters »

Toen ik nog een spruit was hadden we geen gps navigatie apparaten.. Ik neem zelden een domdom of carmen mee.. Wel heb ik altijd een kaart bij de hand van de te liggen wegen.. Mijn vraag is:


Wat nemen jullie mee op jullie tochten aan navigatie, en maken jullie hier veel gebruik van?


Ik neem altijd mn kompas mee voor het noorden. Dat is een must...


Bekijk ook ons nieuwe forum en website!

Bushcrafter.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door randoloup »

Een topografische kaart heb ik bijna altijd bij, of het moet een zeer bekend gebied zijn. De GPS (Garmin 704 of Etrex) gaat ook altijd mee. Al is het maar om coördinaten van een interessante plek op te kunnen slaan.

Het kompas gebruik ik tegenwoordig zelden, alleen als andere vormen van navigatie niet mogelijk zijn. Als oriëntatie geef ik liever de voorkeur aan het horloge en de stand van de zon. Dat is uiteraard niet zo héél nauwkeurig, maar je weet in ieder geval welke kant je uit gaat.Trouwens in bergachtig gebied maken de terreinomstandigheden vaak uit welke koers je kunt volgen (rivierloop, chaumes).

Een GPS is dan handig om precies te weten waar je zit. Zeker als je een bruikbare geïntegreerde topografische kaart hebt.


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Ik gebruik een GPS met kaarten erin. Maar heb in onbekend terrein ook altijd topo-kaarten en een kompas bij. Nog niet nodig gehad, maar op digitale apparatuur moet je niet blind vertrouwen.
Net als met vuur heb ik dus 3 manieren van navigatie op zak: GPS, kaart en kompas, en de kennis van navigatie op zon of sterren.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
Pauroz
Berichten: 675
Lid geworden op: 27 nov 2011, 22:17

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Pauroz »

Ik ben een echte fan van GPS apparatuur. Waar ik vroeger alles met kaarten en kompas deed gaat nu de garmin etrex mee. Niet alleen het gemak en de nauwkeurigheid vind ik geweldig maar ook de voorpret als je op mapsource je routes plant en uitzet. Een hele fietsvakantie in zo'n klein kastje, het is elke keer weer een wonder! Een van de apparaten die wanneer hij stuk gaat, dezelfde dag nog vervangen wordt.
Euuuhhh, natuurlijk heb ik nooit mijn stafkaarten weg kunnen gooien. Nostalgie zullen we maar zeggen.

Paul


Gebruikersavatar
Servie
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:53
Locatie: Zeeland

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Servie »

Op moment nog steeds kaart van de omgeving en kompas, maar als ik centjes genoeg heb gespaard komt het gemak van een gps er toch zeker. zal wel altijd nog kaarten meenemen.
Zoals al eerder gezegd werd heb ik net als met vuur en water, altijd backups bij me  ;-)


Het is niet de bestemming maar de reis ernaartoe die de vreugde brengt. ;)
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door oud deelnemer 4 »

heb een hele berg aan stafkaarten en andere topo's liggen maar sinds de gps nauwkeurig genoeg is geworden om te bepalen waar ik ben gebruik ik gps. ook de kaarten voor de gps zijn tegenwoordig prima van kwaliteit (lees nauwkeurigheid) bovendien worden die vaker ge-update dan papieren kaarten.
omdat ik het struinen in de natuur altijd combineer met fotografie en geocaching heb ik dat ding altijd bij me.
zeldzamere plantjes en aparte waarnemingen zet ik dan even vast met coordinaat op de gps zodat ik dat dan later kan melden op waarneming.nl
ga ik naar onbekend gebied dan kijk ik thuis altijd van te voren op de kaart of G-maps na waar ik zoal naartoe ga en wat ik verwachten kan. Er gaat dus nog maar heel zelden papier mee op pad. wel voldoende accuus voor de gps :) ik gebruik een G-min oregon 550t


Gebruikersavatar
Kars
Berichten: 166
Lid geworden op: 10 jan 2012, 12:57
Locatie: Hattem

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Kars »

GPS op de telefoon in combinatie met google maps, werkt voor een dagtrip erg fijn!


Groeten, 
Kars
Vrijbuitert

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Vrijbuitert »

Ik kom maar zelden buiten mijn habitat. Ken hier vrijwel overal de weg (en anders leer ik'm wel kennen), dus geen gps of kaart nodig.

Gebruik enkel GPS tijdens het werk, maar dan maak ik in het buitenland vaak alsnog gebruik van de kaart, aangezien ik dan geen idee heb waar ik ben.


Gebruikersavatar
bushcrafters
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jan 2013, 21:59
Locatie: Scheveningen
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door bushcrafters »

Bedankt voor alle reacties. Zelf neem ik op onze aankomende tocht mijn gps telefoon mee met alle bushcraftsoftware. Bijgaande met een zonneenergie lader en een noodbatterij.


Bekijk ook ons nieuwe forum en website!

Bushcrafter.nl

Afbeelding
Jan

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Jan »

Altijd gaat dat ding mee, waypoint is 2 tellen werk. Dan struinen. Wil ik, door wat voor reden dan ook, snel terug bij auto zijn, simpel.

Heeft niets, maar dan ook niets met lui te maken, maar met safety.

Uiteraard is de kennis met kaart en kompas aanwezig, maar die neem ik zelden mee als ik een dagje ga banjeren door veld en bos.

gr,

Jan


Paullus
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2013, 17:34

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Paullus »

Ik plan mijn routes meestal vooraf omdat ik graag een idee heb van de afstand die ik wil lopen. Dat gaat met een GPS eenvoudig.
Kompas en kaart gaan altijd mee als back-up voor het geval de moderne techniek me in de steek laat.

En ook omdat ik zo nu en dan nog eens wat op OpenStreetMap klooi, is een gps erg makkelijk.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van telefoon GPS functies, accu gaat zo snel leeg :)


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Siegurd »

GPS altijd op zak. Ik verhuur GPS handhelds en geef workshops maar ben altijd voorstander om met kaart en kompas te werken. Gebruik de GPS om waypoints te markeren en de gelopen route in de vorm van tracks op te slaan zodat ik thuis goed kan zien wat het hoogteprofiel en de afstand was. Ik gebruik de GPS dus eigenlijk bijna nooit om het vervolg van een route te bepalen. Dat wil ik bewust niet want ik daar niet afhankelijk van worden.

Verder lopen we al meer dan 10 jaar Geocaches overal ter wereld.


Gebruikersavatar
alifix
Berichten: 189
Lid geworden op: 08 jan 2012, 11:49
Locatie: darp

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door alifix »

Tja ik ben van de oude stempel. Kompas en kaart.
Maar verdwalen heeft me op de mooiste plekjes gebracht.


MarcelNLD
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 aug 2012, 20:35

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door MarcelNLD »

Ik heb sinds kort een Suunto Ambit horloge gekocht, hij was namelijk in de aanbieding bij de bever en wilde altijd al zo een ding hebben.

Er zit ook GPS op en dat werkt echt super. Aangezien hij altijd om mn pols zit, zoek ik altijd wel een smoesje om de tracking aan te zetten.  :-)


Een probleem tegelijk
Gebruikersavatar
Villmark
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jun 2012, 13:41
Locatie: Flevoland

Re: Hoe denken jullie over een tocht met gps?

Bericht door Villmark »

Waar ik ook ga, de Garmin GPSMap 62ST is er (bijna) altijd bij maar een normaal kompas ook. Vind het geweldig om met GPS devices te werken, mijn voorkeur gaat wel uit naar een handheld, GPS geïntegreerd in een horloge vind ik persoonlijk niks.


Life begins at the end of your comfort zone.
Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”