Prachtige wolkenformatie!

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Siegurd »

Één van mijn hobby's is het bestuderen van wolken. Gisteren zag ik dit prachtig fenomeen: een ophoping van verschillende wolkensoorten tot een grote Cumulonimbus. Ik zat nu nog in de zon maar 10 minuten later toen ik weer thuis was zat ik er middenin en er kwam een hoop sneeuw uit!

Wat leuk is om te melden is de verschillende samenstellingen van de wolk. De wolk aan de linkerhand (Cumulus congestus) heeft duidelijke herkenbare randen en dat komt omdat de wolk vrij laag hangt waar het nog niet zo koud is waardoor het volledig is gevormd door waterdruppels. In het midden de Cumulonimbus (capillatus soort) is in de toplaag geheel gevormd door ijskristallen waardoor het de kenmerkende vage vegen heeft.

Wat zegt het over de weersvoorspelling. In dit geval een korte hevige neerslag van regen en/of sneeuw maar gevolgd door mooi weer achteraf. Kan gepaard worden door hevige windstoten.

Prachtig om te zien altijd!


Afbeelding


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Robbe »

Mooie foto !


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door yuno »

Ik zou minder tijd moeten besteden aan CSI tv series en meer aan kennis als dit.

Zowel de foto als de kennis is super!


Jan

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Jan »

inderdaad, interessante materie....zeker als je hiermee meerdere zaken kunt bepalen die van invloed zijn op het verblijf, tocht etc.

Ga ik ook eens mee aan de gang.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door jenniskens »

ooit mijn vaar bewijzen gehaald.
Daar leerde je ook over bewolkingen en hoe het zich op bouwt.
Heb dat toen ook in de gaten moeten houden voor de studie.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Jan

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Jan »

en, is het blijven hangen? Ik ga er eens mee verder, interessante materie.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door jenniskens »

Niet echt, maar ik heb de boeken nog wel  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door randoloup »

Kennis van wolken is altijd zeer nuttig, zo niet noodzakelijk in tal van outdoor situaties. Wolken bieden je een betere en betrouwbaardere korte termijn weersverwachting (<12 uur) dan welk weerinstituut ook. Bovendien is die informatiebron altijd en continue beschikbaar.

Als je begint met het observeren van wolken en de weersveranderingen die daarop volgen, dan leer je ook nog eens vlugger dan aan de hand van plaatjes in een boekje.


Jan

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Jan »

uiteraard is de logische kennis wel aanwezig, maar juist de samenstellingen met hun eigenschappen zijn interessant.

gr,

Jan


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Siegurd »

Precies en natuurlijk zijn wolken niet altijd genoeg om een weersvoorspelling te maken maar geven wel een betrouwbare indicatie van wat komen gaat.
Dat vond ik altijd zo indrukwekkend aan de boeren van vroeger (nu zijn er ook nog steeds boeren die dat doen maar lang niet zoveel als vroeger), die konden zonder de Tv aan te zetten of op KNMI.nl te kijken of de barometer te raadplegen, maar gewoon door even het hoofd naar buiten te steken bijna feiloos bepalen wat voor weer het de dag erna werd. Door de vogels, door de lucht, door het gedrag van de beesten in de stal, de wind, enz. Dat vond ik altijd indrukwekkend!

Sinds ik met wolken bezig ben wordt ik altijd laaiend enthousiast als ik weer een paar mooie formaties zie. Dagen zoals vandaag zijn fantastisch met al die mooie wollen plukken in dat strakblauwe lucht (althans hier in het midden des lands).


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door oud deelnemer 4 »

Nog wat wolkjes hierzo....
Bijlagen
IMG_6253.jpg
IMG_6253.jpg (55.1 KiB) 2979 keer bekeken
IMG_6117.jpg
IMG_6117.jpg (75.75 KiB) 2979 keer bekeken


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Siegurd »

Prachtig oaklefNL! Mooie formaties van Cumulus Mediocris op de eerste foto. Deze zeer kenmerkende wolk voor Nederland is vaak een teken van weersverbetering. Zie je vaak in de zomer.


oud deelnemer 2

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door oud deelnemer 2 »

Als ik tijd heb (vrij ben) en er komt weer onweer aan zal ik eens foto's gaan maken die je bijna nergens anders in NL ziet.


Siegurd
Berichten: 341
Lid geworden op: 17 feb 2012, 10:09
Locatie: N52 11.965 E5 08.616
Contacteer:

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door Siegurd »

[quote="Grizzly"]
Als ik tijd heb (vrij ben) en er komt weer onweer aan zal ik eens foto's gaan maken die je bijna nergens anders in NL ziet.
[/quote]

Zou leuk zijn!


oud deelnemer 2

Re: Prachtige wolkenformatie!

Bericht door oud deelnemer 2 »

Niet van mij maar wel een erg mooie

Afbeelding

Wat je hier vaak ziet is dat het slechte weer aan komt over zee en (klinkt misschien stom maar het is waar) het de wolken zoeken altijd de weg van de minste weerstand en dat is over het water omdat (thermiek) de wolken worden tegengehouden door de duinen.
Resultaat is vaak een opbouw van wolken die ineens over de duinen komen heen rollen.

Je moet net op de juiste plaats zijn om het vast te leggen en uiteraard hoge duinen hebben.


Afbeelding
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 2 op 12 apr 2013, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”