Declinatie correctie

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Plaats reactie
wvanessen
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2012, 10:01

Declinatie correctie

Bericht door wvanessen »

Wie weet wat dit moet zijn in midden nederland?
Ik heb het idee dat deze niet goed staat op mijn Recta kompas.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Declinatie correctie

Bericht door Calhovin »

Dat moet toch simpel te googlen zijn... maar beter nog: je kunt het zelf uitzoeken! Mik een stok liggend op de poolster, leg je kompas er naast en zie hoe ver je er vanaf zit. Zo deed een 80's video bushcraft knul het, toevallig van de week gekeken. Toegegeven, hij zat op +16 dus dan zie je het verschil wel, maar toch. Wij zitten in NL volgens mij op een graad of vier. En als je toch aan het googlen bent, google dan die declinatie-in-het-veld methode want waarschijnlijk zal ik wel weer een haak of oog vergeten zijn  ;-)


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Declinatie correctie

Bericht door randoloup »

Declinatie staat op iedere topografische kaart aangegeven. Je moet nogal wat van plan zijn als de relatief geringe declinatie in deze omgeving, een serieuze rol gaat spelen in je navigatie. Je kunt die voor veel kompastoepassingen gerust negeren.


wvanessen
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2012, 10:01

Re: Declinatie correctie

Bericht door wvanessen »

Ik heb dit gevonden
http://www.robijns.nl/prod-info/recta_kompassen.php
Zou dus 5+, maar hoe ziet dat eruit op het compass?  Declinatie kan nu wel op + 20 staan.


Gebruikersavatar
FrankZ
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 mar 2013, 15:06
Contacteer:

Re: Declinatie correctie

Bericht door FrankZ »

Ik heb het voor je nagekeken op de kaart 33A van Hoog Soeren, uitgave 2010.
Die geeft een declinatie op 1 januari 2009 van 1/4 graad west.
De jaarlijkse verandering is 8' (minuten) naar het oosten.
in 4 jaar tijd geeft dat dus 4 x 8' is 32' (minuten), ofwel ongeveer een halve graad naar het oosten.
Dat levert een huidige declinatie op van 1/4 graad naar het oosten.
Je kunt de declinatie op je kompas gerust instellen op 0. Die kwart graad nauwkeurigheid is nauwelijks af te lezen op de kompasroos en in het terrein ook niet vast te houden met lopen.
Resume: In Nederland is de declinatie verwaarloosbaar.


wvanessen
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2012, 10:01

Re: Declinatie correctie

Bericht door wvanessen »

Bedankt Frank.
Hier kan ik verder mee, gelijk maar even een boekje over kompas lezen aangeschaft.
Moet zeggen dat dit alles erg ver weg gezakt is. Tegenwoordig alles op de Iphone voor het begin even aangeven "hier staat mijn auto" en de trip kan beginnen, extra zonne lader mee voor als de accu het begeeft.
Back to Basic.


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”