goede plekken om te hangen

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
massis
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 apr 2016, 16:03

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door massis »

Deerbetah schreef:Het is inderdaad super jammer van al die paden in de Nederlandse bossen, maar dat gaf me een idee
het klink mischien raar, maar kan ik niet een bospad dicht maken voor wandelaars door bijv. bomen op de weg te leggen, planten te herplanten op de weg. grond los maken om onkruid een kans te geven enz. enz.
het is natuurlijk een meer jaren plan waarschijnlijk om het weer begroeid te krijgen.
Ik zou denken dat natuurpunt, de boswachter, ... juist als taak hebben om te zorgen dat dat niet gebeurt?


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door Deerbetah »

Vraag me af wat ze dan doen.

Natuurlijk gooi je geen grote paden dicht maar kleine paadjes, en als ie dichtbegroeid is vraag
ik me af of ze de moeite nemen om hem weer open gooien.

Daarnaast kloppen veel kaarten niet met de werkelijke situatie hier in het bos.

Weet dat ze bij ons elk 5 jaar of zo onderhoud plegen aan een stuk bos, dus tijd genoeg.


rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door rob038 »

@IdB "Engelsen die uren in een bos kunnen lopen zonder paden of mensen tegen te komen". Dan vraag ik me wel af waar ik dat in Engeland zou moeten zoeken. Ik kom er regelmatig maar ik ken dat soort gebieden niet.
Noord Engeland. Kielder forest. Daar kun je dagen rondlopen zonder iemand tegen te komen. Het grootste door mensen aangelegd bos van west europa. door mensen aangelegd, dat dan weer wel ^-^


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door arjuna »

Als je goed naar Nederlands bossen kijkt zie je ook afsluitingen ,door dat het heel vaak percelen begroeiing is heb je gezien van af een pad het volgende.
Pad >struiken en jonge bomen> een bos soort.
Dit soort begroeiing is goed voor de vogels en zoogdieren van diversen grote en soort.
Als je door die buitenste begroeiing heen gaat heb je een stuk bos waar niet iedereen door heen gaat .
Dit inzicht (ervaring) is natuurlijk niet overal van toepassing maar er zijn tekenen dat het op meer plaatsen kan plaatst vinden ,het is aan staatsbos beheer wat ze willen bereiken ,natuur en mens ,mens of natuur.
Dit staat bij voorbaat bij iedereen ter discussie het is mijn gekleurde mening
Koen


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik zou gewoon vaak naar buiten gaan en wandelingen maken, dan kom je vanzelf plekken tegen die je aandacht trekken en die ga je dan beter bekijken of ze geschikt zijn om te hangen. hangen is iets heel anders dan een sheltertje maken, daar ben je veel langer mee bezig en je veranderd meer aan de omgeving dan simpel een hangmat spannen en een tarpje. als je tegen de tijd dat de meeste mensen hun wandelingen beëindigen begint met je hangmat opbouw dan zijn er heel; veel geschikte plekken te vinden. als je dan ook nog je kampvuurtje weglaat en kookt op gas of spiritus dan val je helemaal net op. wel natuurlijk 's ochtends weer op tijd weg zijn... of in ieder geval ingepakt zijn.

ik vermijdt zoveel mogelijk de naaste omgeving van een hoogzit van jagers - plekken waar geocaches liggen - platgelopen routes van wandelaars en honden-uitlaters en de naaste omgeving van dassenburchten. in Limburg hebben we veel hellingbossen dus voor mij geldt ook 'ga niet hangen waar er een bos-wandelpad bovenlangs je hangplek loopt, dan ziet iedereen die er langskomt je.

Dat lijkt zo wel helemaal het meeste bos uit te sluiten maar er zijn toch nog heel veel plekken over.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door bourgeois »

@rob038: Geen mens tegenkomen OK. Maar zoals IdB in eerste instantie zei "geen pad" ? Dan moet je in cirkeltjes gaan lopen want ook in het Kielder Forrest ben je eigenlijk nooit meer dan 1 km verwijderd van een pad. Is gewoon een fact of life dat heel Europa doorsneden is door paden behalve misschien sommige stukjes noord Scandinavie.


Plaats reactie