goede plekken om te hangen

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Toon
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 apr 2016, 07:59

goede plekken om te hangen

Bericht door Toon »

Uiteraard is wild- en/of paalkamperen een optie, maar stel dat ik om te beginnen een gereguleerde plek zoek om te gaan hangen.
Zeker als de familie mee gaat, kinderen, die (nog) niet hangen.

Zijn er goede adressen, campings, oid waar je goed kunt hangen.
Bijv, de NTKC terreinen, oid.

Wat zijn jullie ervaringen met het vinden van een fijne plek om te overnachten met de hangmat?


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door CommonZense »

Dag Toon, ik heb met de kinderen goede ervaring met het hangen in De Kluis in België, waar ook de BE-BC weekenden worden gehouden. Veel ruimte, open vuur toegestaan en mooie omgeving.

https://www.hopper.be/nl/jeugdverblijf/de-kluis

Hier nog wat foto's van vorige herfst. http://forum.bushcraftnederland.nl/view ... 15#p201315


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door Dabberty »

Ervaringen met goede plekken vinden.. minimaal 30 minuten lopen vamaf het pad als je s'avonds pas vertrekt. Overdag enkele uren, en je vind de mooiste plekken :-)
Via google maps kijken wat de verste plek van een pad is.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door IdB »

Hier rondom Apeldoorn in de freaking veluwe is er geen stuk bos zonder pad. ONGELOFELIJK!
na elke 200m kom je wel een pad tegen.
Zie screenshot.DIt is overal hetzelfde op de veluwe voor zover ik kan zien. Zo jammer als mensen te veel aan bos komen.
Bijlagen
Screen Shot 2016-04-29 at 13.34.32.png
Screen Shot 2016-04-29 at 13.34.32.png (492.97 KiB) 8108 keer bekeken


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door rob038 »

Zo herkenbaar. allemaal vakken. Grootste deel van de veluwe is gewoon productiebos, volgens mij is het daarom. Helaas komen er veel mensen in het bos.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door IdB »

Inderdaad. Is denk ik ook de reden. Plus veel wandelpaden gemaakt.

Ik wil veel, maar kan hier helaas weinig.....


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door arjuna »

taal is een wonder hierbij 2 uitspraken

,,,helaas komen er meer mensen in het bos,,

Ik zie mijzelf als een mens en kom graag in het bos ,als de schrijver van de bovenste zin zichzelf niet als mens ziet zou ik ook balen dat je niet alleen bent.

En deze is ook leuk

,,,Zo jammer als mensen te veel aan bos komen,,,

Ik merk en zie dat er bc,ers zijn die met bijlen levende bomen neer halen om een driepoot te maken voor boven het vuur .

Dat zijn dan wel mensen .

Koen

Ps lees dit met humor in het achter hoofd


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door IdB »

Snap je reactie. Neemt niet weg dat ik gelijk heb.

Veluwe zou een mooi stuk onaangeroerd stuk bos moeten zijn.
In de plaats daarvan zoals al gezegd, bestaat veel van het oude originele bos niet meer. Veel productiebos delen.
Vol met mountainbikepaden (ben ik zelf een gebruiker van, maar maakt het niet minder jammer), vol met wandelpaden grindpaden, huizen, viaducten over snelwegen.

Echt bos is er niet meer. Niet hier. Dat probeer ik te zeggen.

Ik ben jaloers op videos van Amerikanen en Engelsen die uren in een bos kunnen lopen zonder een pad of mens tegen te komen.
Een strand waar nooit iemand komt. etc.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door arjuna »

ja, we zitten eenmaal in Nederland het land van regels
En ergens heb je ook wel gelijk over de buitenlandse bc,ers / hikers die hebben inderdaad meer zg natuurlijke omgeving.
Je kan het ook zien dat als Nederland geen regels meer zou hebben binnen de koststekeren er geen bos meer zou zijn dan gaat elke mafkees, en ja
en er zijn er genoeg ,met een motorzaag zijn haard hout aanvullen.
En voor je het weet is er geen bos meer maar alleen heide

Koen


Vrijbuitert

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door Vrijbuitert »

IdB schreef:Veluwe zou een mooi stuk onaangeroerd stuk bos moeten zijn.
In de plaats daarvan zoals al gezegd, bestaat veel van het oude originele bos niet meer. Veel productiebos delen.
Onmogelijk. De Veluwe is vanaf "de gouden eeuw" tot pakweg 1850 een kale zandvlakte met wat postzegels bos geweest. De productie van allerhande schepen, steden en fabrieken werd mogelijk gemaakt door het Veluwse hout tot het op was. Toen moest het van nog verder komen.

Rond 1850 is daar verandering in gekomen en is men om twee redenen productie bossen gaan aanleggen. 1. Men had hout nodig voor de mijnbouw. 2. De enorme zandverstuivingen bedreigden het akkerland en de dorpen.

De Veluwe zoals wij die kennen is een groot, verwilderd, voormalig productiebos.
arjuna schreef:En voor je het weet is er geen bos meer maar alleen heide
Vergeet het maar. Als de Veluwse bossen massaal gekapt worden veranderd alles weer in het 'woest en bijster land' waar het tot circa 1850 ook uit bestond. Dan zal de Veluwe weer 1 grote zandverstuiving worden. Heidevelden zijn het gevolg van overbegrazing, niet van bomenkap.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door IdB »

Vrijbuitert schreef:
IdB schreef:Veluwe zou een mooi stuk onaangeroerd stuk bos moeten zijn.
In de plaats daarvan zoals al gezegd, bestaat veel van het oude originele bos niet meer. Veel productiebos delen.
Onmogelijk. De Veluwe is vanaf "de gouden eeuw" tot pakweg 1850 een kale zandvlakte met wat postzegels bos geweest. De productie van allerhande schepen, steden en fabrieken werd mogelijk gemaakt door het Veluwse hout tot het op was. Toen moest het van nog verder komen.

Rond 1850 is daar verandering in gekomen en is men om twee redenen productie bossen gaan aanleggen. 1. Men had hout nodig voor de mijnbouw. 2. De enorme zandverstuivingen bedreigden het akkerland en de dorpen.

De Veluwe zoals wij die kennen is een groot, verwilderd, voormalig productiebos.
Precies wat ik bedoel dus..

Mensen die alleen maar voor zichzelf bezig zijn. (TEVEEL!) bos verwijderen totdat het weg is (wat mensen met alles doen trouwens, ook met dieren).
Er is dus niks meer van over. Alleen is dat al 100 jaar eerder gebeurd dan ik al dacht.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
Vrijbuitert

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door Vrijbuitert »

IdB schreef:Mensen die alleen maar voor zichzelf bezig zijn. (TEVEEL!) bos verwijderen totdat het weg is (wat mensen met alles doen trouwens, ook met dieren).
Vaak hoor je mensen zeggen dat ze zich zorgen maken over de toekomst van hun (klein) kinderen, maar in de praktijk blijkt dat niet in hun handelen.

Vrijwel ieder mens draagt bij aan de vernietiging van moeder aarde. Het ecosysteem is al aardig naar de kl*te geholpen en het gaat maar door. Want ja, die nieuwe snelweg dwars door een natuurgebied, die moet er toch echt komen. En die nieuwe haven, die moet toch echt in zee gebouwd worden. Dat men daarmee de leefomgeving van hun (klein) kinderen vernietigd, dat lijkt veel mensen niet te deren. Want gemak, want economie, want werkgelegenheid.


Gebruikersavatar
IdB
Berichten: 67
Lid geworden op: 11 apr 2016, 13:18
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door IdB »

Volledig mee eens.

Daarom vind ik het zinnetje wat ik hieronder heb staan ook zo goed. Want zo is het echt.


Only when the last tree has been cut down, people will realize we can't breathe money.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door bourgeois »

@IdB "Engelsen die uren in een bos kunnen lopen zonder paden of mensen tegen te komen". Dan vraag ik me wel af waar ik dat in Engeland zou moeten zoeken. Ik kom er regelmatig maar ik ken dat soort gebieden niet.


Deerbetah
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:50

Re: goede plekken om te hangen

Bericht door Deerbetah »

Het is inderdaad super jammer van al die paden in de Nederlandse bossen, maar dat gaf me een idee
het klink mischien raar, maar kan ik niet een bospad dicht maken voor wandelaars door bijv. bomen op de weg te leggen, planten te herplanten op de weg. grond los maken om onkruid een kans te geven enz. enz.
het is natuurlijk een meer jaren plan waarschijnlijk om het weer begroeid te krijgen.


Plaats reactie