Hangmat vs tent

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Plaats reactie
TheBlackBear
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 23:38

Hangmat vs tent

Bericht door TheBlackBear »

Domme vragen bestaan niet zeggen ze.
Ik heb het forum doorgespit tot ergens in 2013. Nergens zie ik de vraag die bij mij speelt...

Dus bij deze: “waarom een hangmat met tarp? Waarom geen tentje?”

Ik ben een tentenman en probeer te bedenken wat er handiger is aan een hangmat.

Ik heb een hangmat in de tuin. Niet vergelijkbaar maar met mijn rug in deze hangmat heeft mijn lijf de vorm van een banaan. Zo de hele nacht doorbrengen, no thanks!

Je ligt van de grond af. Ik zie, als hangmat-leek, voordelen maar ook nadelen. Ik zie geen extra voordelen dus ik ben echt benieuwd.

Ik heb een tentje met een heerlijk lichtgewicht en geïsoleerd luchtbedje. Zo kan ik fijn op mijn zij slapen.
Is dat in een hangmat ook mogelijk zonder er de volgende ochtend als een boemerang uit te vallen?


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Hangmat vs tent

Bericht door Waidmann »

In een goede hangmat lig je diagonaal, je ligt dan ook vrijwel vlak. Met een beetje oefenen kun je ook prima op je zij slapen.

Ik ben zelf een overwegend grondslaper, maar ten opzichte van een tent kun je een gewicht besparen en ben je niet gelimiteerd aan vlak terrein. Zelf slaap ik vaak onder een tarp omdat de tent toch een stukje zwaarder is. Scheelt weer op je rug. Al met al is het vooral persoonlijke voorkeur, zolang je maar goed slaapt :)


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Hangmat vs tent

Bericht door ger010 »

Denk dat een hangmat wat lichter is dan een tent systeem.
Zelf verschillende pogingen gedaan maar kan niet in een
hangmat slapen. Kan mijn draai er niet goed in vinden.
Terwijl mijn maatje zijn ogen er niet open in kan houden :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Hangmat vs tent

Bericht door Tim »

Hey,

Ik doe beide, met plezier. In een hangmat slaap ik veeeeeel beter. Geen drukpunten.

Hangmat is niet per definitie lichter hoor. Een Neoair matje met topquilt kan lichter zijn. Tarp is gelijk. Een tent is wel vaak zwaarder, tenzij je een ultra lichte koopt.

Ik vind de voordelen aan de hangmat: van de grond, kun je lekker in zitten en inderdaad geen vlakke grond nodig. Nadelen: Vooral meer gedoe met optuigen, vooral in het begin. Dit laatste in vergelijking met een tarp op de grond. Een tent is wat mij betreft evenveel gedoe.

Groot voordeel op de grond is je zichtbaarheid. Met de hangmat zit je aan ongeveer minimaal 1,5m boven de grond met de tarp. Als je op de grond slaapt, zou 50cm genoeg kunnen zijn. Of zelfs alleen een bivakzak.

Tim
Bijlagen
Bikinitarp - kopie.jpg
Bikinitarp - kopie.jpg (558.3 KiB) 5203 keer bekeken
Tarp - kopie.jpg
Tarp - kopie.jpg (364.75 KiB) 5203 keer bekeken


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hangmat vs tent

Bericht door Dabberty »

Bijna alle voordelen van de hangmat zijn wel genoemd nu, behalve als je echt vlak wilt liggen kun je een bridge hammock maken/kopen.
Ik huppel veel rond in de midgebergtes en kan heerlijk hangen op hellingen met geweldige uitzichten. Bij het grondslapen zijn de uitzichten veel moeilijker te realiseren.


TheBlackBear
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 sep 2018, 23:38

Re: Hangmat vs tent

Bericht door TheBlackBear »

Dank voor alle reacties.
De keus is dus nogal persoonlijk.

Het uitzicht, daar zeg je me wat. Een hangmat is daar inderdaad beter in zolang je hem maar kunt ophangen.


Plaats reactie