Poncho Hammock ?

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Plaats reactie
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Poncho Hammock ?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi

Heeft iemand van U ervaring met het maken van een Hangmat van een poncho?

Zie voorbeeld.

Scheurt hij niet snel ?

Make Our Poncho into a Hammock

Ron sr


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door Rien »

leuk idee maar als het begint te regenen (of dauw) zal je wel nog een afdakje nodig hebben.
kan je volgens mij beter je poncho als tarp gebruiken en een hangmat meenemen.


nature will provide our need, but not our greed
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
Twee poncho's dan?

Ron sr


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door Rien »

idd  ;D

maar dan kan  je naar mijn idee beter een poncho & hangmat nemen.


nature will provide our need, but not our greed
laro-jan

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door laro-jan »

Wel makkelijk voor s'nachts...kan je door de capuchon plassen ;D


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door obiwanjacobi »

Ja, ik heb er wel een beetje ervaring mee. Ik heb er zelf eentje proberen te maken ;D
Er moet ergens ook nog een thread over zijn, maar die kan ik zo snel niet vinden...

Deel 1
Deel 2
Deel 3

Mijn versie kon zowel als gathered-end hammock (als in het filmpje) en als een bridge-hammock werken. In de gathered-end configuratie kwam er bij mijn constructie (met knopen) erg veel kracht op de middelste knoop. Dat klopt ook wel want bij dit type hammock loopt de meeste kracht door het midden. Bij een bridge hammock loopt de meeste kracht over de zijbanden (denk maar aan een hangbrug).


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi

@obiwanjacobi

Bedankt voor je uitleg. Hoe denk je over het voorbeeld zoals die op de film is aangegeven?

Een NL Poncho, De einden bij elkaar frommelen met een draadje door een brede zoom?

Een alternatief zou zijn: De einden bij elkaar Frommelen , tyrib er om en een paracord. (Aan de uiteinden van de poncho)? Dit heb ik wel eens geprobeerd met een Stijgernet en werkte wel.

Een bestaande poncho veranderen met een breede zoom leek mij wel wat. Voordat ik een poncho verpest gaarne de mening van mensen met ervaring met Hammocks.


Ron sr.


Gebruikersavatar
veryigor
Berichten: 319
Lid geworden op: 09 sep 2010, 10:38
Locatie: Hoogkarspel

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door veryigor »

[quote="rjvdsluis"]
Hoi

@obiwanjacobi

Bedankt voor je uitleg. Hoe denk je over het voorbeeld zoals die op de film is aangegeven?

Een NL Poncho, De einden bij elkaar frommelen met een draadje door een brede zoom?

Een alternatief zou zijn: De einden bij elkaar Frommelen , tyrib er om en een paracord. (Aan de uiteinden van de poncho)? Dit heb ik wel eens geprobeerd met een Stijgernet en werkte wel.

Een bestaande poncho veranderen met een breede zoom leek mij wel wat. Voordat ik een poncho verpest gaarne de mening van mensen met ervaring met Hammocks.


Ron sr.
[/quote]

Hallo Ron,

Ik heb al een paar jaar een Hennessy Hammock expedition A-symetric wie me nog steeds erg goed bevalt, ligtgewicht met een afzonderlijke tarp die je ook kunt gebruiken als je op de grond wilt slapen en zou je adviseren om niet in je pocho te gaan liggen omdat je toch nog een tarp nodig hebt om droog te blijven.
Deze hangmat is super sterk, mugvrij, lekvrij en makkelijk op te zetten binnen een paar minuten hang je, je moet wel rekening houden dat als je niet gewent bent om in een hangmat te slapen de eerste twee nachten wel wennen zijn, ook als het kouder wordt heb je een isomatje of iets dergelijks nodig om je rug tegen de kou te beschermen;)
Hoop dat je erwat aan hebt gr Igor


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door born2roam »

Een poncho is (als het goed is) waterdicht..... dus je ligt in een badkuip ... vocht = ongemak =  niet doen in mijn ogen

Of de poncho sterk genoeg is hangt af van je knopen, jouw gewicht, de staat van de poncho en meer.

Ik denk niet dat de poncho lang genoeg zal zijn om comfortabel als hangmat te fungeren. Minimale breedte ga ik uit van ongeveer 150 cm, minimale lengte hangt af van JOUW lengte (plus ongeveer eeh... graaf geheugen graaf.... 1 meter).

Paracord is te flexibel, de rek zorgt er voor dat je in de ochtend een stuk lager ligt dan je begon. Een knoop vermindert (ongeveer) de sterkte van een touw met 50% en dan heb ik het nog niet over de hoeken waarin je hangt, de kracht die je met het snijdend koord op de bast van de boom uitoefent.

Meeste poncho's vind ik als tarp voor een hangmat overigens ook te klein.

Wil je iets gaan uitproberen met een hangmat en niet te veel geld uit geven, dan zou ik kiezen voor een Ticket to the Moon. Ik heb zelf een 'single layer' versie en dat is super als ik geen watje ben of als er geen muggen/knuts en meer zijn  ;D

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door rjvdsluis »

[quote="born2roam"]
Een poncho is (als het goed is) waterdicht..... dus je ligt in een badkuip ... vocht = ongemak =  niet doen in mijn ogen

Of de poncho sterk genoeg is hangt af van je knopen, jouw gewicht, de staat van de poncho en meer.

Ik denk niet dat de poncho lang genoeg zal zijn om comfortabel als hangmat te fungeren. Minimale breedte ga ik uit van ongeveer 150 cm, minimale lengte hangt af van JOUW lengte (plus ongeveer eeh... graaf geheugen graaf.... 1 meter).

Paracord is te flexibel, de rek zorgt er voor dat je in de ochtend een stuk lager ligt dan je begon. Een knoop vermindert (ongeveer) de sterkte van een touw met 50% en dan heb ik het nog niet over de hoeken waarin je hangt, de kracht die je met het snijdend koord op de bast van de boom uitoefent.

Meeste poncho's vind ik als tarp voor een hangmat overigens ook te klein.

Wil je iets gaan uitproberen met een hangmat en niet te veel geld uit geven, dan zou ik kiezen voor een Ticket to the Moon. Ik heb zelf een 'single layer' versie en dat is super als ik geen watje ben of als er geen muggen/knuts en meer zijn  ;D

Grtz Johan
[/quote]

Bedankt voor je opmerkingen. Ik had er niet aan gedacht dat je condens aan de binnenkantvan de poncho krijgt. Net zoals bij enkeldakstentjes. Voor mij voldoende redenen om dit niet uit te proberen. Andere nadelen had ik wel overwogen en geven in totaal mij het gevoel het niet te proberen.

Ook anderen: Hartelijk dank voor het meedenken en delen van de informatie.
Ron sr


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door obiwanjacobi »

Een zoom kan prima. Een stukje paracoord kan je gebruiken om het eind bij elkaar te binden en een 'knot' te maken. Vanaf daar kan je ander touw gebruiken om aan de boom te bevestigen. Zwakke punt blijft de hood.

Je kan ook de poncho op een andere manier opspannen:

Improvised USGI Poncho Hammock

Ik zou dit soort modificaties zien als opties scheppen voor noodsituaties. Zoals B2R al aanhaalt is het slapen in een niet ademend stuk doek 'suboptimaal' - hoewel mijn thermarest matje ook niet echt ademt ;D

[2c]


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Poncho Hammock ?

Bericht door rjvdsluis »

Hoi
@ obiwanjacobi

Mijn voorkeur gaat uit naar mulifunctionalitiet bij het meenemen van materialen. Als Nood wel gemakkelijk te maken. Tijdens het gebruik van een poncho heb ik mij altijd geergerd aan het natworden aan de binnenkant. Vandaar mijn snelle reactie op B2R. 

Dus wel een zoompje. Dan kan ik de "Hammock " gemakkelijk gebruiken om spullen in op te bergen. In plaats van op de grond. Ik gebruik de poncho vaak om spullen op te leggen als ik aan het her/inpakken ben in het veld.

Kan ik er ook een stoel van maken
Make Yukon Chair from Our PSS

Ron sr
Laatst gewijzigd door rjvdsluis op 11 jun 2012, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Plaats reactie