Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door b2b »

Goed, simpel (wil niet zeggen dat het maken simpel is hoor) en degelijk filmpje, heb je goed gedaan.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door born2roam »

@ Een ieder: dank voor de interesse en de lof!

[quote="Thom"]
waarom wil je je voeteneind tegenover de zon hebben? zodat je als je wakker word niet meteen de zon in je gezicht hebt?
[/quote]

Was een keuze op dat moment, als het had geregend of de wind uit een andere kant komt had ik wellicht een andere kant op gehangen.

[quote="Herman"]
Maar ik heb toch nog een vraagje als je een bagagenet onder je hangmat wild hangen moet je dan de boel gewoon hoger hangen ? hoe werkt zo iets dan. ?
[/quote]

Hangt er onder andere vanaf hoeveel je in je bagagenet hebt, sommigen zorgen ervoor dat het bagagenet naast je hangt, een ander vind dat weer lastig want dan voel je dat tegen je schouder en weer een ander wil niet te hoog hangen (hang zo hoog als je durft te vallen) en dan past er dus niets meer onder en weer een ander.... ofwel, in eerste instantie eens kijken hoe hoog je bagagenet komt en dan evt zaken gaan aanpassen

En nog een quote toevoegen lukte niet... raarrrrr zal wel weer mijn maandagochtend digi blues zijn ....

Afijn, dan maar met de hand

@ Rody

>.... Die tarp trekt dat nog een beetje bij of blijft dat een piskreuk?
> Die underquilt is een hele verbetering tov de oude quilts qua gewicht.

De piskreukels zijn na een uurtje vertrokken
Quilts... nou mijn eeh 9 jaar oude JRB quilt weegt zo'n 750 gram en was goed tot rond het vriespunt. Deze insultex (IX) is goed tot rond 40 F (dus ongeveer 7 graden). Maar alle temperatuur indicaties zijn niet meer dan dat... indicaties. Een nieuwe Hammock Gear (verlanglijstje) tot MIN 7 weegt ongeveer 600 gram dus ik weet niet welke oude gewichten je hebt. Alhoewel grammenneuker is comfort mijn eerste reden voor een hangmat.

@Terra
>Op De Grote Groene Delta dag wil ik wel eens hangen
Zal een Ticket to the Moon single voor je meenemen.

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
rescue
Berichten: 812
Lid geworden op: 08 aug 2010, 20:27

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door rescue »

Leuk en mooi filmpje..  met handige tips..  Komend weekend eens wat uit proberen met de hennesy..


"There is no bad weather only bad preparation, and by failing to prepare, you are preparing to fail."
kristoff
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 jul 2011, 12:48

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door kristoff »

intressant en zeer duidelijk.

lijkt me een fantastische manier van slapen in het bos. ik ga zeker nog verder lezen. en er misschien eentje aanschaffen.
recht liggen en een muggennet zijn echt een must vind ik.
de voordelen tegenover een tent zijn duidelijk.


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door Snow »

Johan ik zie dat je toch gekozen hebt voor de karabiner ipv de soft shackle, is dat vanwege het afdruipen van de regen of kou?


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door Jozolph »

Goed filmpje, had hem al een keer aangezet maar niet afgekeken, nu dus wel, leuk gedaan! Slim die geprusikte scheerlijnen. Strak tarpje btw!


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door born2roam »

[quote="Monica"]
Johan ik zie dat je toch gekozen hebt voor de karabiner ipv de soft shackle, is dat vanwege het afdruipen van de regen of kou?
[/quote]

Nu de karabiner voor het gemak gekozen. Snel rugzak aanklippen, drip ring en met kou makkelijker te bedienen. Heb van Jozolph 'winter softshackles' en die gaan uitgetest worden....

Dus het kan best dat de karabiners compleet vervangen worden... ze zijn tenslotte veel zwaarder ;-)

Dan zou het twee shoftshackles a 4 gram, met twee 'dripstrings' (touwtje) a 4 gram en evt 1 S biner om toch de rugzak snel weg te hangen a 4 gram, maakt 20 gram totaal ten opzichte van klim karabiner a 28 gram....

Altijd afwegen, gemak, comfort, snelheid, pakvolume, multifunctionaliteit e.d. ...

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door Snow »

Alle grammen schelen he Johan  ;-) ........hahaha.


kristoff
Berichten: 49
Lid geworden op: 08 jul 2011, 12:48

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door kristoff »

ik heb een dd camping hammock besteld en is daarstrax aangekomen 

juist heel de middag 'getest' :D
ligt echt heerlijk! ik vind het niet erg dat er geen muskietennet aan is (die waren ook veeel duurder wat ik raar vond, moest het ooit een probleem worden maak ik wel iets met een gordijn)
het tussen de twee laagjes liggen is goed warm en gezellig. misschien ik ga proberen om er een touwtje door the spannen zodat de bovenkant naar boven blijft staan.

voorlopig heb ik geen onderquilts enz, ben aan het experimenteren met een matje tussen de twee lagen een slaapzak toe stroppen aan het uit einde en over de gehele hangmat trekken als extra isolatie. daar in dan nog een slaapzak en lakenzak.
(matje zou op termijn een zelfgemaakte quilt worden zodat ik zelf tussen de twee lagen kan liggen.)
en tarpje erboven natuurlijk. (dd solo)

je filmpje komt nu extra goed van pas omdat ik geen id had hoe alles optimaal op te zetten. voorlopig heb ik geen treehuggers of iets in die aard, buiten snelheid vind ik de standaard koorden prima


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door TTS »

Mooi filmpje Johan. Leerzaam.

Die Whoopi Slings rekken niet veel, zo te zien. Dat is wel prettiger ophangen, minder verstellen.

Je meldt dat je, naast je UQ, een matje gebruikt onder je benen, daar waar geen UQ zit.
Maar schuift dat niet weg?
( Ik heb vannacht de DD Frontline met een TaR matje uitgetest en ik merk dat een mat helemaal niet op zijn plek blijft, m.a.g. een koude rug. Dus nu ff geïmproviseerd een oud donzen dekbed er bij wijze van UQ onder gehangen en dat is toch wel de manier inderdaad. Veel warmer en je kunt nog eens draaien in de hangmat. )
Is die 2/3 UQ voldoende, wanneer je diagonaal ligt?

Even een testje gedaan:
Afbeelding Afbeelding
Zal vannacht nog eens gaan hangen en bij wijze van TQ een slaapzak 2/3 open geritst inzetten. Eens zien hoe dat is...


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door Een pan's hobby kok »

goed bezig zeg ik heb als UQ een mummie slaapzak om gebouwd. ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door born2roam »

[quote="Monica"]
Alle grammen schelen he Johan  ;-) ........hahaha.
[/quote]

Jep, anders loop ik wel met 50 kilo lichtgewicht spul rond  ;D

[quote="kristoff"]
..
..... buiten snelheid vind ik de standaard koorden prima
[/quote]

Veel plezier met je hangmat en de komende ervaringen. Snelheid kan in slecht weer erg belangrijk zijn. Iets dat veel mensen onderschatten.

[quote="TTS"]
..
Die Whoopi Slings rekken niet veel, zo te zien. Dat is wel prettiger ophangen, minder verstellen.

Je meldt dat je, naast je UQ, een matje gebruikt onder je benen, daar waar geen UQ zit.
Maar schuift dat niet weg?
( Ik heb vannacht de DD Frontline met een TaR matje uitgetest en ik merk dat een mat helemaal niet op zijn plek blijft, m.a.g. een koude rug. Dus nu ff geïmproviseerd een oud donzen dekbed er bij wijze van UQ onder gehangen en dat is toch wel de manier inderdaad. Veel warmer en je kunt nog eens draaien in de hangmat. )
Is die 2/3 UQ voldoende, wanneer je diagonaal ligt?
...
[/quote]

Whoopie is gemaakt van Amsteel Blue (Dyneema) en rekt niet (verwaarloosbaar)
Met een niet volledige UNDERquilt plaats ik het matje normaal in de 'footbox' van mijn TOPquilt en die blijft prima liggen, zelfs met mijn draai gedrag.

Je ervaringen met een matje in de hangmat hebben er velen al voor je gehad en ik ken maar weinig mensen die een matje boven een UQ prefereren (geld buiten beschouwing gelaten, net als het naar de grond toe MOETEN).

De 2/3 UQ is voldoende om diagonaal te liggen, zowel mijn PLUQ als mijn Baby Orca. Ja een volledige UQ is tuurlijk nog makkelijker, lekkerder e.d.

Als ik mijn slaapzak in de hangmat gebruik, is dat eigenlijk altijd als TQ.

[quote="Herman"]
goed bezig zeg ik heb als UQ een mummie slaapzak om gebouwd. ;D
[/quote]
Goed man en al getest of?

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door TTS »

Dank Johan.

Een UQ moet er komen. Zal niet direct een donzen zijn. Ik hoef en ga er niet op mijn rug gebonden heel Schotland mee doorkruisen. Massa kan nu ondergeschikt zijn.

Had ook nog een donsdekbed van 140 x 200cm in huis. Die ook even getest en dat past aardig rond de hangmat.
Nadeel van een goedkoop donzen dekbed wat je onder een hangmat knoopt is dat het dons in te grote compartimenten zit, waardoor het ( de UQ maakt immers een flinke bocht ) naar onder zakt en dus boven in het compartiment geen isolatie meer zit. Da's koud.
IKEA heeft er namelijk al vanaf 12,95, maar dan krijg je het dus koud.
Dat zelfde concern heeft ook synthetische en dat spul blijft verticaal gehouden beter op zijn plek. Helaas geen dons dus, maar een Mysa Stra van 15 euro.

Ik heb ruzie met mijn naaimachine en begin er dus niet aan. Ik wil het naailoos maken.
Nu had ik gedacht om een lap stof ( zeil, groen) van de dump wat een mooie maat heeft ( 150 x 270 cm ) bij wijze van 2e hangmat onder de DDFL te hangen en daartussen met zeilogen bevestigd dat dekbedje. Het dekbed wordt uitneembaar ( en dus vervangbaar en wasbaar ). Bovenkant van de UQ houd ik open/onbedekt zodat het vocht doorlaat. Die groene lap is waterdicht. Ik wilde de 2 met tiewraps aan elkaar binden.
Lapje stof 4 euro:  hiero Hou ik nog wat alu haringen voor een tarp over.

Afbeelding

Ook wat 6mm sterk rond elastiek gehaald. Kan ik mooi door die zeilogen trekken. En wat 4 mm rond elastiek om het hoofd- en voeten einde strakker te kunnen trekken. 
Wat rommelen met de ophanging aan een ridgeline en dan moet dat toch wel aardig op een UQ kunnen gaan lijken. Belangrijk IMHO is dat de UQ hoog om de hangmat blijft. Zeker als ik op mijn zij wil liggen.

O ja, die Mysa Stra weegt 1,3 kg. Wie weet knip ik daar nog wel eens wat driehoeken af, want aan het hoofd- en voeteneinde mag de boel wat tapser toelopen. Maar dan moet ik wel eerst weer naaien en dat wil ik ff vermijden nu. En werkt het niet, dan heb ik alsnog een dekbed om als TQ te kunnen gebruiken. Ding is echt 2 m lang, dus daar kan ik met mijn 1.75m wel onder wegkruipen.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door Een pan's hobby kok »

.
goed bezig zeg ik heb als UQ een mummie slaapzak om gebouwd.
Goed man en al getest of?


Grtz Johan
[/quote]

JA maar hij moest even wat aanpassingen hebben.
ik had hem onbelast gemaakt en dat werkte niet echt nu de koorden verlengd met de hoop dat dat beter gaat.
test NBF weekend vrouw,kind ,honden in de tent ik kan hangen  ;D Vervelend nou #025#
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 26 okt 2012, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Hangmat... een nederlandstalig filmpje

Bericht door TTS »

@ Herman... Nee joh, net thuis.
Maar zal hem asap in elkaar zetten, want ik ben benieuwd of het werken zal. Zo ja, dan heb ik voor een eurootje of 25 een UQ. En degelijk. Makkelijk bovendien zo zonder genaai.
Door een afgedankte slaapzak in te zetten kan daar zomaar 15 euro van af.
Goedkoper dan een PLUQ en waarschijnlijk warmer ook nog.


Plaats reactie