DD UQ ervaringen ??

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door J@siu »

Hsmeets, wacht maar ....  ;-) je zal indd. raar staan te kijken ....  ;-)

ik ga elk jaar met onze fotoclub naar de EIFEL in Duitsland ... daar hebben we dan een driedaagse foto weekend ...
de baas van het plaatselijk Gasthoof "Hommertgen" is tevens jager en boer ...
die heeft onlang een uitspraak gedaan, nou is mijn duits in geschrift niet optimaal ,maar ik zal proberen om het te schrijven :

Wenn die WILDSWEINEN FETTER WERDEN, BEKOMMEN WIR EINEN KALTEN WINTER !!!!

en ik ben er heilig van overtuigd, dat ie hier wederom gelijk in krijgt ...
er zal veel sneeuw vallen komende winter .... en koud !!!  :D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door TTS »

Op basis van mijn proefmodel heb ik een UQ in elkaar laten naaien.
Hetzelfde IKEA dekbed, genaaid tegen 1 laag lightweight katoen tentdoek ( legergroen ).
Met tunnels op de lange zijde en korte zijden, met elastiek daarin.
Op de hoeken D-ringetjes, zodat ik met koordjes met een Prusik indien nodig de positie van de UQ t.o.v. de langselastieken kan instellen.
Wordt het heel koud, kan ikook nog extra isolatie toevoegen in de UQ en vastmaken aan de D-ringen.
In het midden van de korte zijden komt het elastiek naar buiten en daar kan ik het strakker zetten en meteen een lijntje naar de webbing vastmaken, zodat ook het midden van de UQ daar omhoog gehouden wordt.
Hopelijk is het zo wat duidelijk.
Eigenlijk heel simpel, maar ik ben wel blij dat ik het heb laten naaien. Zit het degelijk en professioneel in elkaar. Niet uiterst lichtgewicht, maar dat komt nog wel.
Heb voor weinig een Pfaff 230 naaimachine op de kop getikt. Oerdegelijk. Daar wil ik op termijn wel wat mee leren stoeien. Kan ik in alle rust proberen eens een lichtgewicht donzen UQ in elkaar te flansen.
Ik heb nu het voorbeeld bij de hand.
Materialen zijn via internet wel te vinden.

Mocht iemand ook zo'n UQ willen laten maken, dan PM me maar. Zet ik je op het spoor van....


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door TTS »

Tadaaaa:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Lekker warm geslapen vannacht.....

Deze groene stof is geïmpregneerde lichtgewicht katoenen tentstof. Waterresistant dus. EN ademend.

( Elastieken en touwtjes moet ik nog op lengte maken, na zeker te zijn dat ik ze niet meer langer moet hebben.. )
Laatst gewijzigd door TTS op 09 nov 2012, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Falaigai
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 sep 2012, 23:35
Locatie: Arendonk

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door Falaigai »

[quote="Riffraff"]
Ik heb een oude Ajungilak Tyin Winter mummyslaapzak verbouwd tot UQ. Capuchon erafgeknipt, elastiek erdoor en omgezoomd, ronde voetdeel ook eruit gehaald, elastiek erin en omgezoomd, en langs de lange kanten lussen erop gezet waar een lange elastiek doorgaat. Enige nadeel dat ik heb ontdekt is dat de slaapzak aan de schouderkant nu eigenlijk iets te breed is waardoor ik hem hoger moet ophijsen om hem lekker tegen de onderkant van de hangmat te krijgen. Voordeel daarvan is weer dat er lekker veel isolatie om mijn schouders is. Uiteindelijk heb ik, met boven op mij een andere slaapzak, zelfs bij -20 extreem lekker geslapen!
[/quote]

Kan je eens schetsen hoe je de elastieken hebt bevestigd ? Want ik ben zelf ook bezig met een UQ met slaapzak te maken
Ik heb het hoofd en voeteneinde samengebonden ( eigenlijk nu een korte hangmat) en deze onder mijn hangmat gehangen.
Het probleem is dat de uq van m'n schouders schuift en langs een kant komt te hangen .


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door J@siu »

@P ,
ziet er degelijk, goed en mooi uit !!! toppie man !! ;-)
heb je nog iets van de totale kosten ? Gewicht?  enz enz ... ben benieuwd in het echt , hoe het eruit ziet .. ;-)
pm me eens je adres door ... als je wil hoor  ::)
kan ik eens komen kijken, en proeven van een UQ .. heb er wel interesse in ...  :D


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door oud deelnemer 4 »

ziet er goed uit sluit mooi aan

wel erg bulky imho, maar dat hebben we al behandelt

ziet er warm genoeg uit voor estland ;D,

laten naaien, voor de gein wel geïnteresseerd naar wat de kosten van alles nu waren en wat het gewicht is
ben ook benieuwd of het dons op plek blijft en niet verzakt, vaak worden banen in de quilt genaaid om het dons in compartimenten te verdelen

maar ziet er serieus goed uit
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 10 nov 2012, 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.


riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door riffraff »

[quote="Falaigai"]
Kan je eens schetsen hoe je de elastieken hebt bevestigd ? Want ik ben zelf ook bezig met een UQ met slaapzak te maken
Ik heb het hoofd en voeteneinde samengebonden ( eigenlijk nu een korte hangmat) en deze onder mijn hangmat gehangen.
Het probleem is dat de uq van m'n schouders schuift en langs een kant komt te hangen .
[/quote]

Ik heb helaas nog geen foto van het geheel, maar ik denk dat ik jouw probleem wel snap. Ik vermoed dat hij van je schouders afglijdt omdat je de uiteinden bij elkaar gebonden hebt waardoor die waarschijnlijk te smal wordt om fatsoenlijk om je schouders heen te passen. Wat ik heb gedaan is de slaapzak volledig opengelegd, de capuchon (die aan de onderkant van de slaapzak vastzat) eraf geknipt zodat het hoofdeinde van de slaapzak feitelijk zo'n beetje een rechte rand kreeg. Voor de duidelijkheid, de slaapzak die ik verbouwd heb had zijn rits aan de zijkant zitten en niet midden bovenop zoals bijvoorbeeld de M90.
Toen de capuchon eraf was heb ik een stuk webbing genomen van 5cm breed en dan zo'n 1,40m lang, die over de lengte dubbelgevouwen tot 2,5cm breed en 1,40m lang zodat er een tunnel ontstaat. Daarin heb ik vrij dik elastiek gedaan en dat geheel om de bovenrand van de slaapzak vastgestikt. De elastiek loopt dus vrij door die tunnel en met van die koordblokkers op de elastiek kun je die naar believen strakker of losser zetten.
Aan het voeteneinde heb ik eigenlijk exact hetzelfde gedaan, het voordeel van mijn slaapzak was dat er een rond stuk sof onderin gestikt was om de footbox te creëren en toen ik die eruit gehaald had bleef er een mooie platliggende deken over met een vrij rechte onderrand waaraan ik ook weer zo'n tunnel met elastiek heb gemaakt.
Uiteindelijk heb ik aan de lange zijdes van de slaapzak (dus over de ritsen, die er overigens nog steeds aanzitten, ze zitten me niet in de weg) om de 30cm een lus van dezelfde webbing gezet van zeg maar een cm of 15 lang en wederom 5cm breed, en die over de breedt dubbelgevouwen tot 7,5cm bij 5cm. Daarna een elastiek door alle lussen heen gehaald, aan de andere lange zijde idem dito, en die 2 elastieken bij elkaar gebonden die uiteindelijk ook de ophangpunten zijn geworden voor de UQ.
Na uitproberen zijn er nog 2 modificaties gevolgd, op de hoeken van de UQ zijn nog extra lusjes gekomen omdat de UQ niet mooi over de volledige lengte uitgespannen bleef waardoor hij in het midden ging uitzakken (had ik over de lange zijdes ook zo'n tunnel van webbing aangebracht was dit waarschijnlijk niet nodig geweest) en ik heb diezelfde lusjes aan de schouderzijde ook gebruikt voor een extra lijn die ik over de ridgeline kan gooien om hem rond de schouders wat meer omhoog te tillen. Daar sloot die namelijk niet lekker aan wat uiteindelijk resulteerde in een koude plek onder mijn rug.
Wat zou ik de volgende keer dus anders doen: tunnels van webbing met daarin dik elastiek over zowel de lange als de korte zijdes (alle 4 de kanten dus), maar other then that eigenlijk niet heel veel, want ik heb er heerlijk in geslapen! Wat echt een issue blijft is het gewicht watn waar je normaliter alleen aan die slaapzak voldoende hebt moet je nu ook iets hebben voor over je heen (idealiter natuurlijk een topquilt) wat voor mij tot nu toe een 2e slaapzak is geweest. Dat wordt gewoon bulky...

Anyway, reden genoeg om eens aan een nieuw project te beginnen, tw een donzen underquilt en een donzen topquilt. Zou samen niet veel meer mogen wegen dan een klassieke kunststoffen slaapzak.


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door TTS »

Afbeelding

Heb even een waterdicht stuffzakje genaaid voor mijn UQ.
Meet 40 x 23 cm en weegt nog ( die elastieken zijn nog niet op lengte geknipt ) compleet 2200 gram.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ziet er goed uit mijn eerste poging was  #033#

maar ben nu met een ander bezig.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door TTS »

[quote="Herman"]
Ziet er goed uit mijn eerste poging was  #033#
[/quote] Mijn eerste poging viel te lang uit. Inkorten was echter geen probleem. Eigenlijk ook prima, want nu kon ik precies bepalen hoe lang hij moest worden. :-)
Het is behoorlijk glad spul, dus de machine transporteert dit materiaal niet echt fijn. Da's wel ff klooien.
Ik wil van dit materiaal ook een tarp gaan maken. Dan gaat het om lange naden..  :'(
Maar goed, het zal wel wennen. Of wellicht de druk op de transportvoet wat verhogen..
IK had al begrepen dat ripstopnylon helemaal glad is en dat niet de eerste keuze van een beginner zou moeten zijn.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door J@siu »

Ook de stuffzak ziet er weer goed uit ..je bent goed bezig P. ;-)

maar ja ... je hebt een Back-Pack van 50 ltr.
daar moet in:  TARP - UQ - HAMMOCK , enz enz
blijft (na reserve kleding) erg weinig ruimte over voor, b.v. het eten - kookgerei
brandstof e.d.

???  hoe te pakken ??


"Dont copy me, by yourself"
Jan

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door Jan »

simpel: compressie.

gr,

Jan


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door TTS »

Of je bindt wat lichts aan de buiten/boven/onderkant vast in b.v. een waterdicht zakje. Kan met die UQ makkelijk.


oud deelnemer 4

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door oud deelnemer 4 »

dacht dat je daar een kruiwagen voor had aangeschaft


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: DD UQ ervaringen ??

Bericht door J@siu »

Amai  :D... verdikkeme, das waar ook ...
op die NKTC terreinen staan de kruiwagens ter beschikking ...!!!

thxs voor die reminder Tilia... ::)


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie