Hangmat enz enz

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Gebruikersavatar
richard35
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2012, 12:10
Locatie: Leeuwarden weest wel
Contacteer:

Hangmat enz enz

Bericht door richard35 »

Hoi hoi,
Na een warm welkom en veel gelezen te hebben is deze fries ontdooit.Het virus begon in mijn voeten en zit nu na een paar dagen al tot mijn middel.Zelfs is het idee ontstaan om samen met mijn zoon en  neef volgend jaar een keer naar zweden te gaan om eens wild te camperen.
En natuurlijk zo veel mogelijk met jullie optrekken op de afgesproken dagen enz enz

Nu is mijn vraag aan jullie,wat voor mes kan ik het beste kopen van evt mora ,en wat voor hangmat en exstra spullen om te slapen heb ik nodig.
Ik lees erg veel over de hangmat blackbird en hennes ,welke kan ik het beste nemen en kopen uiteraard.Ik denk dat ik wel een voorstander ben van redelijk plat slapen dus ik dacht de blackbird.
Waar kan ik een beetje redelijk geprijst deze items kopen.
groetjes en alvast bedankt
richard


bsidez
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 09:03

Re: Hangmat enz enz

Bericht door bsidez »

Als er iemand veel van hangmatten weet en in de kou slapen is het Shug wel:

http://www.youtube.com/user/shugemery

Begin met dit filmpje: Hammock Hangin' How-To PART 1... Essentials For Noobs Part 1

Daar worden al je vragen wel beantwoord. Je zult goede isolatie onder je nodig hebben met een hoge R value.
Ik heb bv. een DD Travel hammock, met daarin een exped downmat 7. Een ungerquilt (bv snugpack)
heb je in extreme kou ook wel nodig. Dan natuurlijk nog een mooie tarp erboven.
Kijk voor hammock's ook eens naar Jack's R Better, die heeft ook rechtliggende (mooi systeem!)

http://www.jacksrbetter.com/product-category/hammocks-accessories/
Laatst gewijzigd door bsidez op 08 nov 2012, 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hangmat enz enz

Bericht door J@siu »

@Richard ..

ik kan natuurlijk niet in je portmonee kijken, maar ... wat slapen betreft ,
ikzelf heb sinds kort de DD-Hamock Frontline en de DD-Hamock TARP 4.5  x 3 mtr...

voorheen altijd op de grond geslapen .. jaja , tot mijn 59 jaar  , maar nu toch overgestapt naar hangen , ik wil nooit niks anders meer ... ;-)
wat messen betreft , das een heel persoonlijk iets ...je hebt voor onder een 15 euro een degelijk een goede MORA ,
maar je kan ook gaan voor een Custom knive ... tja, daar hangt natuurlijk een ander prijskaartje aan ...
tis maar wat je wil gaan doen ... :D

succes met je zoektocht  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
richard35
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2012, 12:10
Locatie: Leeuwarden weest wel
Contacteer:

Re: Hangmat enz enz

Bericht door richard35 »

Hee bedankt voor de reactie,
ik zal ff kijken waar je die hangmat kan verkrijgen en wat betreft custum messen heb ik net een berrichtje van trollsky gekregen uit polen,kosten plus minus 150,-
nu was ik net bij bever sport en zag daar een een merk sok oid geest die d enavy seals ook gebruiken van 110,- afgeprijst naar 50 euro dat was niet gek dacht ik


Gebruikersavatar
richard35
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2012, 12:10
Locatie: Leeuwarden weest wel
Contacteer:

Re: Hangmat enz enz

Bericht door richard35 »

ik heb net gekeken bij jacks r better maar die zijn erg duur,maar de dd hamcok frontline kost maar 60.25  dus zal het die laatste wel worden denk ik.


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hangmat enz enz

Bericht door lampje »

daar moet je ook nog een 3x3tarp bij rekenen,die kosten ongeveer 30a40 euri.
maar je kan natuurlijk ook een bij de gamma halen om ff door te sparen.
Het gaat er vooral om dat je droog hangt ;-)


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re: Hangmat enz enz

Bericht door willem zuyderduyn »

Een hangmat is en blijft een persoonlijke keuze. Ik heb zelf drie verschillende soorten Hennessy (Scout, Expedition en Expedition Asym) en de militaire immitatie van de Hennessy Scout. En geheel in strijd met mijn gewicht en lengte (110 kg en 1,96meter) kies ik zelf bijna altijd voor de militaire hangmat.
De keuze hangt heel erg sterk af van je lengte, je lichaamsgewicht, je manier van slapen en in welk seizoen je hem gebruikt.
Als fly gebruik ik de gewone poncho van defensie met dichtgebonden capuchon, diagonaal over de hangmat gespannen. Als er veel regen verwacht wordt, dan gebruik ik twee poncho's aan elkaar.
Om warm te blijven heb ik een dun foamslaapmatje in de vorm gesneden. Alleen als de temperatuur onder nul is, is dat te koud, en lig ik meestal in een bivakzak.
Verder heb ik de koorden van de hangmat vervangen door een korte lus, gemaakt van strap, en ik gebruik tussen de treehuggers en de hangmat whoopy slings (zoals in bovenstaand filmpje).
Voordat je er een koopt zou ik (bijvoorbeeld tijdens een weekeind van dit forum) eens gaan proefliggen in de verschillende hagmatten.


oud deelnemer 4

Re: Hangmat enz enz

Bericht door oud deelnemer 4 »

heb verschillende hangmatten geprobeerd en verschillende gehad, ik zelf zweer bij de blackbird en anders zou ik snel voor de hennessy gaan
dd is een leuk instap model, maar ga je wat meer nachten achter elkaar slapen zou ik hem nie kiezen

er staat hier op het forum nog ergens twee hennessy klonen te koop, kijk ff bij aanbod topic


oud deelnemer 2

Re: Hangmat enz enz

Bericht door oud deelnemer 2 »

ik heb de volgende gehad
- DD camping hammock
- Mosquito Jungle Hammock ( nog steeds in bezit)
- Warbonnet Blackbird 1.7

De laatste is voor mij absoluut een toppertje oke kost wat meer maar dat merk je meteen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hangmat enz enz

Bericht door J@siu »

Hoi Alex ,
geef eens een goed onderbouwd antwoord waarom je die een topper vind ..
afgezien van de prijs dan hè  :D

Warbonnet Blackbird 1.7 VS DD Hammock Frontline ...

ben reuze benieuwd naar je antwoord .. het hoe en waarom  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hangmat enz enz

Bericht door Robbe »

Haj Richard.

Als je voor een Mora Clipper gaat, kun je kiezen tussen RVS en carbonstaal.
RVS is het beste als je je mes hoofdzakelijk gebruikt voor voedselbereiding of als je mes regelmatig met zout water in aanraking komt.
Carbonstaal is scherper te slijpen en minder gauw bot. Geschikter als er ook regelmatig een houtje wordt gesneden. Kan wel roesten en heeft dus iets meer liefde nodig.

Bij Brisa kun je op dit moment een "tweede keus" Enzo Camper kopen. Dat wil zeggen dat er bijv. een putje in het hout van het handvat zit. Verder een prima gebruiksmes.
https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=119_113&products_id=4041
https://www.brisa.fi/portal/index.php?option=com_oscommerce&osMod=product_info&cPath=119_315&products_id=3356
Kost normaal € 129 en als "second" € 60.
Is van D2 staal. Dat is hard en slijtvast semi roestvast chroomstaal.
Ik heb een Enzo Trapper van D2, bevalt prima.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
oud deelnemer 2

Re: Hangmat enz enz

Bericht door oud deelnemer 2 »

#useless[quote="J@siu"]
Hoi Alex ,
geef eens een goed onderbouwd antwoord waarom je die een topper vind ..
afgezien van de prijs dan hè  :D

Warbonnet Blackbird 1.7 VS DD Hammock Frontline ...

ben reuze benieuwd naar je antwoord .. het hoe en waarom  ;-)
[/quote]

Wel eigenlijk vond ik de dd te smal maar als starter om te kijken of ik wel wou hangen wel oke alleen ik verkocht hem alweer snel.
Toen een mosquito gekocht beviel me beter maar nog steeds smal en een blackbird zat 6 maanden levertij. Al mijn kennis over hammocks komt van Born2roam en Tilia dus misschien dat zij nog reageren.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Hangmat enz enz

Bericht door J@siu »

Thxs voor je antwoord Alex  8-) ...

ik hoop indd. dat die dan zullen reageren , maar voor jou gaf de breedte dus de doorslag .. ;-)
nou schelen we niet echt veel in kilo's en omvang , dus vandaar mijn vraag .. ;-)
en tot nu toe , nog geen last van het "smalle" van de DD Frontline ...


"Dont copy me, by yourself"
oud deelnemer 4

Re: Hangmat enz enz

Bericht door oud deelnemer 4 »

blackbird vs dd frontline is een beetje een mercedes e met een fiat panda vergelijken imo

blackbird is een stuk ruimer en ligt vele malen beter, vooral voor de wat grotere jongens onder ons

je ligt platter door de speciale voetenbox, je hebt een heerlijke hoedenplank voor al je spul in de hangmat
de stof ademt beter en daar door voelt ie prettiger aan, ook sluit hij beter om je lichaam wat er voor zorgt dat je lekkerder ligt

hij is 25cm breder dan de dd 34 cm langer,
de zware uitvoering die alex en ik hebben (1,7 double layer) kan 50 kilo meer hebben dan de dd en is toch iets lichter nog
pak volume is de helft van de dd

de 1,1 single layer is de helft van het gewicht van de dd frontline maar kan 50kg minder hebben

de dd is zoals al eerder vermeld een leuke instap hangmat voor 1 of 2 nachten, maar de warbonnet blackbird is een doorontwikkelde hennessy gemaakt door en voor mensen die veel en vaak in de hangmat slapen, en is goed doordacht in elk detail van de hangmat

enige voordeel van de dd is dat je het muggennet kan laten zakken en dan de hangmat omdraaien (dus muggennet aan de onderkant)
en dan heb je een totaal open hangmat voor in de winter of om alleen in te zitten
bij de blackbird kan je dit niet dus als je er in zit heb je nog het muggennet boven je, niet dat dat echt erg is


warbonnet blackbird is voor mij de hangmat, heb een jaar of twee met de dd-frontline gespeeld, maar is zeker niet half zo comfi of doordacht dan de blackbird
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 09 nov 2012, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
richard35
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 nov 2012, 12:10
Locatie: Leeuwarden weest wel
Contacteer:

Re: Hangmat enz enz

Bericht door richard35 »

gekocht  camo hangmat plus muskietennet,holster ,tarp,snakskin vanaf het forum gekocht van bas.


Plaats reactie