Vraag over hangmat

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Vraag over hangmat

Bericht door Wâldrinner »

Even tussendoor...

Als ik buiten ben slaap ik altijd in een tentje of tarp.
Een hangmat lijkt me wel lekker, vooral tegen de kou.
Maar aangezien ik iemand ben die zich heel erg veel omdraait tijden het slapen (geen rugslaper dus) vraag ik me af of dit wel geschikt voor mij is.
Wat is jullie mening???
Er is hier al heel veel geschreven over wat soort hangmat etc. dus daar wil ik niemand mee lastig vallen.
Maar dat woelen s'nachts....? >:D


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Vraag over hangmat

Bericht door Basel »

mijn ervaringen met een hangmat zijn dat ik minder draai in mijn hangmat ( denk ik zelf :P ) en draai normaal ook wat kilometers weg op nachtelijke basis ;) ,
heb het idee dat je bij een hangmat in een iets vastere vorm slaap waardoor je minder draait...


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Vraag over hangmat

Bericht door Viking »

Ja klopt wel wat Basels zegt, ik draai thuis in bed ook regelmatig.... in de hangmat toch minder gok ik......


Meestal lig in lekker diagonaal in de hangmat, soms beetje op de zij!

Anders kom je keer proefhangen ;-)


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Vraag over hangmat

Bericht door David »

Ik slaap gewoon op mijn zij in een hangmat. Gaat er wel om dat je diagonaal in de hangmat ligt en niet in de lengterichting (waardoor je in een banaan vorm gaat liggen).
Omdraaien zal inderdaad minder zijn dan in bed, maar ja nooit last mee gehad.

Slaap lekker zou ik zeggen.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vraag over hangmat

Bericht door Esmoreit »

[quote="adventureman"]
Een hangmat lijkt me wel lekker, vooral tegen de kou.
[/quote]

Zeker weten doe ik het niet, maar is een hangmat over het algemeen niet juist kouder dan een tentje?

Trouwens, ik lig ook wel eens in een hangmat en ik slaap meestal op mijn zij. Daar heb ik geen problemen mee. Soms wil ik me wel helemaal omdraaien, dan word ik wel wakker. Inmijn bed heb ik daar minder last van.


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Vraag over hangmat

Bericht door riffraff »

[quote="Esmoreit"]
Zeker weten doe ik het niet, maar is een hangmat over het algemeen niet juist kouder dan een tentje?

Trouwens, ik lig ook wel eens in een hangmat en ik slaap meestal op mijn zij. Daar heb ik geen problemen mee. Soms wil ik me wel helemaal omdraaien, dan word ik wel wakker. Inmijn bed heb ik daar minder last van.
[/quote]

Ligt eraan hoe je het aanpakt. Een hangmat met alleen een slaapzak zal je niet gauw gaan bevallen. Doordat er weinig tot geen isolatie onder je zit krijg je het inderdaad verreketes koud. Maar daar zijn oplossingen voor. Als je een dubbellaags hangmat hebt kun je tussen de twee lagen een matje schuiven, wat al enorm scheelt.

Het summum van genieten is echter een underquilt en een topquilt. Underquilt hangt onder de hangmat maar wel redelijk vlak tegen de onderkant aan. Het idee daarbij is doordat je in je hangmat ligt en de underquilt eronder hangt wordt die niet door je lichaamsgewicht samengeperst en houdt dus zijn isolerende waarde. Daarmee heb je dus feitelijk al de onderkant van je slaapzak. Topquilt trek je over je heen, nooit meer koud!!!

Groot nadeel van zo'n setup is dat als je niet zelf maakt je een behoorlijk vermogen kwijt bent om dit soort spul in de VS of UK te kopen, in NLD ken ik iig niemand die er in handelt. Zelf heb ik een beetje lopen stoeien met een mummyslaapzak die ik verbouwd heb tot een underquilt en gebruik ik er een 2e slaapzak als topquilt bij. Ligt geweldig, maar is wel bulky en relatief zwaar. Ik heb dus nog steeds in de planning staan zelf eens een donzen UQ en TQ te gaan knutselen, op het web zijn zat howto's te vinden.

En ook ik draai minder in een hangmat dan in bed en slaap er werkelijk perfect in!


Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: Vraag over hangmat

Bericht door Wâldrinner »

Bedankt voor de reacties, ik ga d'r eens over nadenken.

Of eerst eens proef hangen bij Iedow  ;-)


Gr. Johan.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Vraag over hangmat

Bericht door Dabberty »

Zoals de meesten al schreven, ik draai normaal gesproken veel van mijn ene zij naar mij andere zij als ik in bed lig. Maar in de hammock heb ik daar geen last van.
Schijnt ook bewezen te zij dat 60 of 70% van de mensen dieper / vaster slapen in een hammock dan normaal in een bed.
Tja, ik geloof het wel.

Wat kou betreft, idd, als je in de winter zonder iets er onder of iets tussen je double layer hammock hebt, is het idd frisjes.
Maar met simpele voorbereidingen is dat makkelijk te verhelpen.
Lag laatst nog in -21c heerlijk warm te genieten in mijn hammock, terwijl de anderen in hun tenten zaten te kleumen en de volgende ochtend al naar huis gingen omdat ze zo slecht geslapen hadden.

Uitproberen zou ik zeggen :-)


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Vraag over hangmat

Bericht door remone »

Ik draai ook minder in een hangmat.
Svolgens mij komt dat omdat de druk van je lichaam veel gelijkmatiger word verdeeld over het lig-vlak.
Hierdoor gaat er veel minder snel iets 'knellen' waardoor je wilt gaan draaien of verliggen.
Ik meen zlefs ergens te hebben gelzen dat een hangmat daardoor uiteindelijk de beste manier is van slapen, kan geen nasa-matras aan tippen.


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: Vraag over hangmat

Bericht door sudoma »

Ik weet dat je in een goeie of aangepaste hangmat kan draaien en op je zij kan liggen maar dat gewiebel zou mij denk ik wakker houden. Lijkt me ook als het waait dat je de hele tijd heen en weer wiebelt. #020#
dat is de reden waarom ik voor een tent heb gekozen en ook bij de tent blijf.

In veel standaard hangmatten kan ik niet zonder aanpassing op mijn zij liggen en dus heb ik bewust maar gekozen voor een tent want moet ik op mijn rug slapen dan heb ik een probleem met knorrende maag en krijg ik niet veel lucht. #021# raar maar waar. de docter noemt dat een spastische darm en een chronische verkoudheid. #030#

Vindt die hammocks helemaal geweldig maar ik heb de gok toch maar niet gewaagd om er eentje aan te schaffen.
Altijd katoenen tenten gehad en ik denk dat ik daar ook altijd bij zal blijven. (denk ik)
Ze zijn goed bestemd tegen vonken en makkelijk in onderhoud. #032# Wat is tegenwoordig eigenlijk niet onderhoudsvriendelijk haha


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: Vraag over hangmat

Bericht door remone »

Wiebelen? Mwah, rustig in slaap wiegen eerder. Dat is nogal een verschil ;)
Op je zij liggen kan niet in de meeste hangmatten zonder aanpassingen? Kun je wat concreter zijn? Want ht lijkt eerlijk gezegd dat je nog best eens voor een hangmat zou kunnen kiezen als je er wat meer mee kennismmaakt;)
En ik kan je vertellen; heerlijk  ;D


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: Vraag over hangmat

Bericht door sudoma »

Zou eventueel kunnen ja dat het heerlijk ligt en zo.

Met aanpassingen bedoel ik dan stabieler maken zodat je niet in een zakvorm ligt zoals dat vaker geschreven staat maar gewoon bijna recht kunt liggen zonder dat de hele hammock om je lichaam heen gaat zitten want dan ga ik me een beetje claustrofobisch voelen. Net als in de enkelboogd goretex bivibag dat ligt heerlijk maar toch vindt ik het niks  :-[

Eerlijk gezegt heb ik idd ook nog nooit echt goed kennis gemaakt met die hammocks. Ik heb wel al thuis wat geknutselt van afdekzeil en daarin gelegen maar dat beviel me niet want als ik op de zij ging liggen en me arm onder me hoofd deed werdt mijn hele arm naar boven geduwd en dat lag absoluut niet lekker. Maar ja in de zon lig ik er dan wel weer graag in. Maar slapen kon ik niet in dat ding.

Misschien dat de hammocks (DD of dergelijke) ook beter liggen  ;-)

Ik ga het iig nog een keer proberen in een echte hammock  ;D
If i dont try i dont know  ;-)

Ik denk meer dat de tent gewoon een aangewoonte is voor mij en een mens leeft zoals die dat gewend is dus misschien moet ik gewoon ff wennen aan die hammocks. Dat zou eventueel wel kunnen ja.


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Plaats reactie