Hangmat kamperen

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Hangmat kamperen

Bericht door David »

Via een reactie van http://forum.bushcraftnederland.nl/index.php?topic=7392.30MikeBravo[/url] kwam ik op de site van Andrew Skurka.
Daar stond een driedelige serie over het kamperen met een hangmat.
Wellicht nuttige informatie. Ik moet er wel bij zeggen dat het artikel geschreven is vanuit de Ultra Lichte standpunt.
Hammock Camping Part I: Advantages & disadvantages versus ground systems
Hammock Camping – Part II: Types of backpacking hammocks, and spec comparison to ground systems
Hammock Camping Part III: Helpful tips and resources for a virgin hammock camper

En dan de soms hilarische uitleg van de al in diverse posts genoemde Shug


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hangmat kamperen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Inderdaad een leuke serie! Bedankt voor de tip!


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hangmat kamperen

Bericht door jenniskens »

Mooie site.
Zijn er mensen die ervaring hebben tussen de verschillende onder quilts?

Afbeelding

Afbeelding

een hele of 3/4e quilt.
Lijkt me koud aan de benen een 3/4e


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Hangmat kamperen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Je zult de koude aan je benen wel voelen, en zeker als je met je benen omhoog ligt vraag en het koude bloed dus naar beneden stroomt, vraag ik me af of de quilt enkel onder je lichaam voldoende warm is.
Het scheelt natuurlijk wel weer aan volume in je rugzak... dat is dan weer het voordeel.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hangmat kamperen

Bericht door lampje »

Je onderbenen,  kun je met een iso matje op maat gesneden redelijk goed warm houden


Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Re: Hangmat kamperen

Bericht door Tazyfox »

[quote="lampje"]
Je onderbenen,  kun je met een iso matje op maat gesneden redelijk goed warm houden
[/quote]

Kun je dan niet net zo goed een grotere underquilt meenemen?
Dat zal qua grootte en gewicht om het even zijn lijkt me ...
Dan ben je ook meteen helemaal warm.
Laatst gewijzigd door Tazyfox op 11 jan 2013, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Hangmat kamperen

Bericht door David »

Hierbij nog een aantal filmpjes (op een Hennessy in dit geval) van isolatiesystemen (geen underquilts)
Hennessy Hammock underpad instructions PART 2

Met een isolatie laken:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=diLG4KhMS8c#at=49


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Hangmat kamperen

Bericht door born2roam »

Ervaring met peapod, hele underquilts, halve en 2/3e UQ en matjes en...

Gewicht en pakvolume kunnen erg schelen, dat ligt ook aan de rest van je uitrusting. Het schuimen ruggframe van mijn rugzak is een zitmatje en later in de hangmat een voeten isolatie en dan lukt het met drie seizoenen prima met een niet volledige underquilt. Geen kouwe voeten, zo veel hoger liggen je voeten ook weer niet.

Een volledige UQ is wel prettiger/makkelijker vind ik. Afwegingen tussen pakvolume en gewicht vrs comfot & gemak. En dan laat ik de portemoinnee buiten beschouwing  :P

Een matje kan wel weer condensatie geven, je verliest nogal wat vocht uit je voeten... Matjes, zilveren dekens en hangmatten.... been there, done that.... niet mijn keuze; vocht, geluid, pakvolume ...  geef mij maar een UQ...

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hangmat kamperen

Bericht door jenniskens »

Ik gebruik altijd een matje.
Als ik er langs lig is dat zeer koud dus zit ik er over te denken om over te stappen naar een under quilt.
Heb al zitten loeren naar een snugpak under quilt.
Of ik maak er zelf een.
Vind het echter een probleem dat een oude slaapzak vaak veel volumme heeft.
De snugpak materialen zijn zo fijn compact in te pakken.
Nu heb ik een slaapmat maar dat is ook groot dus alles is een verbetering (denk ik).

Tips van goede merken zijn welkom.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
riffraff
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:26

Re: Hangmat kamperen

Bericht door riffraff »

[quote="born2roam"]
Ervaring met peapod, hele underquilts, halve en 2/3e UQ en matjes en...

....

geef mij maar een UQ...

Grtz Johan
[/quote]

Eens!!! Een full-lenght is zo comfortabel dat het beetje extra gewicht dat je meesleept meer dan goed gemaakt door de quality time in je hamgmat. Ik heb de 3/4 methode simpel geprobeerd door mijn verbouwde slaapzak een keer een stuk naar boven (richting hoofd) te schuiven waardoor mijn benen tot net onder de knie geen bescherming meer genoten van de UQ. Matje (ook zo'n rugpand uit een rugzak) eronder geschoven en aan de bovenkant een opengeritste slaapzak als TQ. Eind van het verhaal was dat ik heb liggen vechten om het matje een beetje fatsoenlijk op zijn plek te krijgen en houden en dat ik uiteindelijk toch kouwe poten had, en dus niet goed geslapen heb. Overigens was dit wel bij -10.

[quote="jenniskens"]
Ik gebruik altijd een matje.

...

Nu heb ik een slaapmat maar dat is ook groot dus alles is een verbetering (denk ik).

Tips van goede merken zijn welkom.
[/quote]

Als je er toch over denkt om zelf te gaan maken (en ik ben het met je eens vwb verbouwen van een oude slaapzak!!!), op www.extremtextil.de kun je werkelijk alles vinden, inclusief heerlijk warme 850 fillpower dons, om een uitstekend UQ en TQ te maken, die a. lekker compact en toch warm zijn, en b. een fractie van commercieel verkrijgbare UQ's en TQ's kosten, die je toch minimaal uit de UK danwel VS zult moeten laten komen. Ik heb in NLD of DE iig nog geen webshop gevonden die in die dingen handelt (denk eerlijk gezegd dat de markt voor die dingen hier ook vrij klein is...). Verder zijn er op het web zat howto's te vinden...


Plaats reactie