Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Alles over het slapen in een hangmat,
types, webbing, enz...
Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Tazyfox »

Ik ben afgelopen weekend voor het eerst met mijn hangmat en tarp het bos in geweest.
Ik had mijn rugzak met een stukje touw aan een boom gehangen.
Met de regenhoes er om heen is het nog enigszins waterdicht.
Maar als het echt heel erg regent dan word de achterkant misschien zo nat dat die doorlekt ...
Het was een grote 70 liter rugzak die als ik hem aan de lijn van m'n hangmat zou hangen gewoon op de grond zou komen.
Hebben jullie misschien wat tips voor me waar ik de rugzak het beste kan laten?


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
oud deelnemer 4

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door oud deelnemer 4 »

ik had eerst een survival net hangmat onder mijn gewone hangmat voor de rugzak
daar ben ik van af gestapt omdat je de hangmat dan vrij hoog moet hangen om niet op de rug tas te liggen

toen een tijd de tas aan het hoofd eind van de hangmat gedaan, deze manier gebruik ik nog wel eens
nadeel is dat je hangmat dan toch anders hangt door het gewicht

nu meestal aan de boom met idd een regen hoes, als ik erg veel regen verwacht doe ik de poncho er over en dan door de capuchon de ophanging, dan is ie voledig tegen de regen en natigheid vd boom beschermd

je kan hem ook op een poncho of iets dergelijks onder de tarp leggen


oud deelnemer 3

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door oud deelnemer 3 »

Die van mij ligt meestal gewoon aan het voeteneind van hangmat, onder de tarp op de grond met een plastic zak (ah, plus c1000 etc) eronder in geval van eventueel natte grond


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door randoloup »

Als ik met de hangmat (met muskietennet) op pad ga, kan alles in het kamelbak rugzakje. Die gebruik ik dan als hoofdkussen. Zo kun je er ook meteen bij, als je iets nodig hebt.

Afbeelding


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Ik hang hem zelf ook gewoon aan de boom, meestal aan de straps van de hangmat. Goede regenhoes eromheen, niks aan de hand.
Op de grond wil ik ook wel eens doen, gewoon onder de hangmat zelf. Ook weer in zijn regenhoes.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
Droopy
Berichten: 316
Lid geworden op: 17 aug 2012, 23:44
Locatie: Den Haag

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Droopy »

Mijn rugzak zet ik gewoon rechtop aan het voeteneind onder de tarp. Wel met de tassen naar buiten, anders zou je wel eens een nat draagstel kunnen krijgen.

Afbeelding


When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door randoloup »

Flink beladen bepakking. Neem je - naast hangmat/tarp - nog meer voor een onderdak (tent, matje)?

Heb je ergens een 'kaal' draagstel kunnen kopen, dat je zelf kunt bepakken met tassen, foudraals en e.d? Ik zoek zoiets namelijk.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door michiel »

[quote="hsmeets"]
Die van mij ligt meestal gewoon aan het voeteneind van hangmat, onder de tarp op de grond met een plastic zak (ah, plus c1000 etc) eronder in geval van eventueel natte grond
[/quote]

Bij mij net als bij hsmeets op een plastic zak. Minder prettig omdat ik een hennessy met een velcrosluiting in het midden heb. Ik hang 'm ook regelmatig aan een carabiner aan het voeten- of hoofdeind.

Ongevraagde hangmat tip: neem een kussen mee als je last van je nek hebt. Ik heb altijd een opblaasbaar reiskussen bij me. Licht en makkelijk mee te nemen. De stuffzak van je slaapzak met een dikke trui wertk ook.

Veel plezier met rondhangen!
Laatst gewijzigd door michiel op 11 jan 2013, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Droopy
Berichten: 316
Lid geworden op: 17 aug 2012, 23:44
Locatie: Den Haag

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Droopy »

@Randoloup: de onderste lichtgroene zak was slaapzak, matje en hangmat. Tarp zat onder het frame omdat ie nogal eens kletsnat was en de bovenste zak was een hoop verplichte kost voor een weekje cursus. Zelf zou ik de krap de helft van de zooi meenemen. Was bij elkaar 25kg.

Frame komt van Amazon http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=lastenkraxe is echt ontzettend handig als je alleen een fiets hebt en geen auto en een fietskar een heel gehannes is om tevoorschijn te halen voor ieder wissewasje dat niet in een gewone rugzak past.


When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="randoloup"]
Flink beladen bepakking. Neem je - naast hangmat/tarp - nog meer voor een onderdak (tent, matje)?

Heb je ergens een 'kaal' draagstel kunnen kopen, dat je zelf kunt bepakken met tassen, foudraals en e.d? Ik zoek zoiets namelijk.
[/quote]


TATONKA BackRack
Buy
€ 149,00
Robuust draagsysteem voor transport van je hele (kook)uitrusting door moeilijk terrein. Packsack (70 l) is separaat leverbaar. Draagvermogen 50 kg. In zwart en camo (olijfgroen).
Meer info
Zet op verlanglijst
Toon in vergelijking

http://www.qvist.nl/backrack.html


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door randoloup »

Mannen bedankt voor de nuttige links naar sites met draagstellen, hier ga ik wat vinden wat ik nodig heb.
hoop verplichte kost voor een weekje cursus. Zelf zou ik de krap de helft van de zooi meenemen. Was bij elkaar 25kg.
Een off-topic reactie op je bericht kon ik ff niet laten:
Goh, wie laat een deelnemer nou toch 25 kilo bagage meesjouwen op een (bushcraft?) cursus van één week? Was die in de toendra's van het noordpoolgebied of in een kurkdroge  zandwoestijn, waar de natuur zo weinig middelen biedt dat je niet anders kunt? In mijn beleving is de bushcraft juist gebaseerd op het toepassen van het comfort en de natuurlijke/geografische mogelijkheden die de wildernis zelf in huis heeft. Hoe beter je daar verantwoord gebruik van weet te maken, des te meer kun je thuis laten. Op Baffin Island, met kale toendra, geen enkele fouragemogelijkheid op de route, moest ik ooit alles (solo) meenemen op het water na. Het totaalgewicht van de rugzak zat op 22 kg, met eten en brandstof/dubbele brander meegerekend.


Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Tazyfox »

[quote="randoloup"]
Flink beladen bepakking. Neem je - naast hangmat/tarp - nog meer voor een onderdak (tent, matje)?

Heb je ergens een 'kaal' draagstel kunnen kopen, dat je zelf kunt bepakken met tassen, foudraals en e.d? Ik zoek zoiets namelijk.
[/quote]

Of deze is nog goedkoper en heeft ook de groene ... (En de zwarte ook hoor)
http://www.campz.nl/outdoor-uitrusting/rugzak/backpack-wandelrugzak/241154.html
Ik had hier zelf ook al eens naar gezocht.

Dank voor de tips.
Ik ga dat met die poncho eens uitproberen.
En onder de trap/hangmat ook ...
Kijken wat beter bevalt.

Grtz,
Timo


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Gebruikersavatar
Tazyfox
Berichten: 172
Lid geworden op: 30 nov 2012, 15:20
Locatie: Kamerik

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door Tazyfox »

[quote="randoloup"]
Mannen bedankt voor de nuttige links naar sites met draagstellen, hier ga ik wat vinden wat ik nodig heb.

Een off-topic reactie op je bericht kon ik ff niet laten:
Goh, wie laat een deelnemer nou toch 25 kilo bagage meesjouwen op een (bushcraft?) cursus van één week? Was die in de toendra's van het noordpoolgebied of in een kurkdroge  zandwoestijn, waar de natuur zo weinig middelen biedt dat je niet anders kunt? In mijn beleving is de bushcraft juist gebaseerd op het toepassen van het comfort en de natuurlijke/geografische mogelijkheden die de wildernis zelf in huis heeft. Hoe beter je daar verantwoord gebruik van weet te maken, des te meer kun je thuis laten. Op Baffin Island, met kale toendra, geen enkele fouragemogelijkheid op de route, moest ik ooit alles (solo) meenemen op het water na. Het totaalgewicht van de rugzak zat op 22 kg, met eten en brandstof/dubbele brander meegerekend.
[/quote]

Hmmm .. ik zat vorige week met mijn test-nachtje in Austerlitz ook op 18-19 kilo
(zonder water erbij gerekend wel inclusief m'n eten).
Ik had wel e.e.a. teveel bij me omdat het mijn eerste keer was wilde ik genoeg bij me hebben om e.e.a. te proberen.
En ik had een aantal items voor mijn hond meegenomen.
oooh ik moet nog een hoop leren om alles thuis te kunnen laten.
En ja, m'n 70 liter tas weegt zelf al 3 kilo ...
Wat zou een normale bepakking zijn voor 3-4 dagen, hoeveel kilo bedoel ik dan ..?


Grtz, Timo

It's not about lighting a fire on the ground but it really is all about lighting the fire within!

Afbeelding

http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door lucien »

ligt aan je budget... voor sommige onder de 7 kilo en voor een ander boven 15


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Waar laten jullie je rugzaak bij een hangmat setup?

Bericht door randoloup »

ligt aan je budget... voor sommige onder de 7 kilo en voor een ander boven 15
Er is tegenwoordig ook een ruime keus in licht materiaal, dat niet duur is en toch goed voldoet. Anders is dingen thuislaten een tweede optie.


Plaats reactie