Tarp in harde wind

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Plaats reactie
Bubberbushman
Berichten: 53
Lid geworden op: 06 aug 2018, 08:03
Locatie: Nijmegen

Tarp in harde wind

Bericht door Bubberbushman »

Beste alle die meer ervaring hebben dan ik.

Afgelopen weekend worstelde ik enorm met mijn tarp. Er was een flinke wind. Het weerbericht zag er niet top uit. Dus ik heb vooraf braaf wat youtubefilmpjes gekeken voor tarp set ups in slecht weer.

Nu is mn vraag wat jullie ervaring is met wind en tarps?
Zijn er set ups die jullie kunnnen aanraden?
Is dun sil-nylon te rekbaar om strakke wind set ups te maken? Of maakt dat niet zo veel uit?
Uiteraard normaal een beschutte plek zoeken. Maar het was een georganiseerd mannen weekend waarbij "geheim" werd gehouden waar de bivakplaats zou zijn. En was nog onder de illusie dat een tarp altijd voldoende kan zijn. Of is dat geen illusie?

Ik heb verschillende opties al geprobeerd. (Met de dd hammocks superlight)

1 een plow shelter.
Met 1 punt aan de boom. Diagonaal tegenovergestelde tegen de wind in vast gezet in de grond en dan de 2 andere hoeken ook vast gezet op de grond. Deze set up waaide door de wind plat. Ook nog geprobeerd 1 punt aan de achterkant strak te spannen door aan de buitenkant een wandelstok te zetten en met een scheerlijn te spannen. Ook geprobeerd aan de binnenkant een stok te zetten en die vanuit de buitenkant vast te knopen. Maar nog steeds blies de wind mn shelter plat/lager.

2 een driehoekige piramide.
2 hoeken vast zetten aan de grond met haringen de overige 2 punten onder 60 graden op 1 punt(1 midden) vast gezet, dat is ook de ingang. En dan een middenstok. (Wandelstok was te laag en had 2 stenen genomen om de stok te verhogen. Werkte even maar de wind waaide de stok om.

3 een a frame
Een ridgeline met zwevende hoeken. Met scheerlijnen vast in de grond. Werkte logischerwijs ook niet met die wind. Dit was om overdag te schuilen niet onder te slapen.

4 een lean to
Een ridgeline waaraan 2 punten vast zat en 2 punten op de grond. Hoek dus tegen de wind in. Dat was net een zeil en werd helemaal hol geblazen waardoor ook niet veel ruimte was. En uit eindelijk scheurde een hoek van mn tarp. Ik denk dat ik ook meer punten vast had moeten maken.

Toen gaf ik t op. T was op een camping en heb een picknick tafel gepakt. En daar de tarp daaroverheen gespannen. De kapotte hoek met een paar bakstenen gespannen. Werkte uiteindelijk wel prima. Maar in de wilde natuur ga ik een picnictafel ook niet vinden haha. Zie foto. Sorry voor de onbeschaamde tentoonstelling van mn plasfles haha. Die wel super goed werkt overigs. Scheelde een hoop onder die tafel vandaan kruipen snachts hahaha
Bijlagen
IMG-20210314-WA0010.jpg
IMG-20210314-WA0010.jpg (179.67 KiB) 2333 keer bekeken
IMG-20210314-WA0009.jpg
IMG-20210314-WA0009.jpg (207.58 KiB) 2334 keer bekeken
IMG-20210314-WA0008.jpg
IMG-20210314-WA0008.jpg (175.7 KiB) 2334 keer bekeken


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Tarp in harde wind

Bericht door Dabberty »

M'n silpoly tarpen doen het ook prima, maar wel op beschutte plekjes dan. Ik sta nooit op zo'n open plek, kan me dan wel voorstellen dat zelfs de beste tarpen het moeilijk hebben.
Op die open plek zou ik dan voor a frame gaan, en zo laag mogelijk gespannen en de rugzak naast me aan de windkant, zodat de tarp me niet de hele nacht aan het bitchslappen is.


Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Tarp in harde wind

Bericht door Hooger »

Bushcraft is voor een groot deel improvisatie dat is goed gelukt zie ik 8-)
Een paar jaar geleden heb ik het in Schotland zo aan gepakt met een standaard 3x3 DD tarp. Iets beschutting gevonden in een glooiing met een drassige veenbodem. Één kant bovenwinds over de hele lengte vast zetten bij elke lus met twee kruislings gestoken stokken als haringen. Benedenwinds een tweepootje maken van twee stokken bevestigen aan de middelste lus van de benedenwindse kant en afspannen met een scheerlijn met twee kruislings gestoken stokken als haringen. Zo ontstaat een ingang met een nokhoogte van ongeveer 1 meter. Links en rechts de benedenwindse kan op de hoeken afspannen. De tarp werd nog voor de helft tegen de grond geblazen. Daarna op de eerste nok lus bovenwinds een lijn bevestigd en deze over y stok van ongeveer 1,50 meter afgespannen tegen de wind in om wat ruimte voor de voeten te krijgen. Het geheel was heel laag. Alleen lig ruimte. Maar wel drie dagen bij windkracht 8 á 9 en regelmatig horizontale regen mee uit kunnen houden.

Groet,


Gebruikersavatar
Flecktarnmann
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 jan 2020, 00:21

Re: Tarp in harde wind

Bericht door Flecktarnmann »

Mooie setup, wel wat onhandig om mee te nemen. Eventueel iets als je met de auto onderweg bent, met meerdere personen. Niet de imbussleutel vergeten :)


Thabro

Re: Tarp in harde wind

Bericht door Thabro »

................


Plaats reactie