beschrijving "Tarp als Tent"

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Meatloaf »

mcvisser schreef:Ha allen,

Zoals ik al zei bij het voorstellen; ben echt volslagen nieuw in deze wereld.
Ik heb inmiddels heel wat websites en YouTube filmpjes bekeken en deze oplossing, het vouwen van een tent uit een tarp, lijkt mij voor de eerste keer/keren dat ik ga, een zeer geschikte optie.

Mijn vraag is echter; soms lijkt het (op YouTube) of er gebruik wordt gemaakt van een dek/grondzeil als tarp. Kan dit? En zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dat zou voor de eerste keren een zeer geschikte low budget optie zijn ipv een dure tarp.
Ik twijfel namelijk ook nog tussen tent en tarp. Dus vanuit dat oogpunt lijkt me dat dus ideaal.

Groet,
Marcel
ik gebruik zelf een afdekzeil van de gamma als tarp, weegt (heel) wat meer en neemt meer ruimte in, maar voldoet verder aan alles. enige waar je misschien beetje op moet letten zijn de afmetingen, die kunnen nog wel eens ander zijn dan bv een DD tarp. ook locaties van de ogen willen misschien wat afwijken


mcvisser
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:05

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door mcvisser »

Meatloaf schreef:
mcvisser schreef:Ha allen,

Zoals ik al zei bij het voorstellen; ben echt volslagen nieuw in deze wereld.
Ik heb inmiddels heel wat websites en YouTube filmpjes bekeken en deze oplossing, het vouwen van een tent uit een tarp, lijkt mij voor de eerste keer/keren dat ik ga, een zeer geschikte optie.

Mijn vraag is echter; soms lijkt het (op YouTube) of er gebruik wordt gemaakt van een dek/grondzeil als tarp. Kan dit? En zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dat zou voor de eerste keren een zeer geschikte low budget optie zijn ipv een dure tarp.
Ik twijfel namelijk ook nog tussen tent en tarp. Dus vanuit dat oogpunt lijkt me dat dus ideaal.

Groet,
Marcel
ik gebruik zelf een afdekzeil van de gamma als tarp, weegt (heel) wat meer en neemt meer ruimte in, maar voldoet verder aan alles. enige waar je misschien beetje op moet letten zijn de afmetingen, die kunnen nog wel eens ander zijn dan bv een DD tarp. ook locaties van de ogen willen misschien wat afwijken
Oke, ja gewicht is in het begin niet het belangrijkste. De eerste keren zal toch hooguit een weekend zijn en geen grote wandelingen. Gaat in eerste instantie gewoon om de ervaring. Zelf een setup maken, koken op ene klein vuurtje etc etc.

Ik heb mijn oog laten vallen op een dekzeil van 3X4 van toolsite voor 9,95.. weegt 90gr per m2 dus om en nabij een kilootje.
Thanks voor je reactie:)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door MichelVH »

He McVisser,

Ik heb er een van de action, ook een 3x4. Hij is heel stevig maar lichter dan de meeste bouwzeilen, komt al aardig in de buurt van een tarp. Ik zou daar eens naar kijken. Ze zijn alleen wel felblauw ;D


Vollgas Voraus!
mcvisser
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:05

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door mcvisser »

MichelVH schreef:He McVisser,

Ik heb er een van de action, ook een 3x4. Hij is heel stevig maar lichter dan de meeste bouwzeilen, komt al aardig in de buurt van een tarp. Ik zou daar eens naar kijken. Ze zijn alleen wel felblauw ;D
Ik heb toevallig via Marktplaats een 3x3 tarpje gratis (verzendkosten) weten te bemachtigen. Deze is erg licht en compact. Helaas wel grijs:P haha

Mijn setje voor de eerste keer begint al beetje vorm te krijgen:P


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door MichelVH »

Oh wow, mooie score!


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Peterpnl »

MichelVH schreef:He McVisser,

Ik heb er een van de action, ook een 3x4. Hij is heel stevig maar lichter dan de meeste bouwzeilen, komt al aardig in de buurt van een tarp. Ik zou daar eens naar kijken. Ze zijn alleen wel felblauw ;D
Ik heb gisteren ook een gehaald bij de action, 4,65 euro! Alleen zitten de ogen niet op gelijke afstanden en blijkt de 3meter zijde maar 2,80 te zijn. :-\ De 4 meter zijde heb ik nog niet opgemeten. Lijkt mij dat dit ook gevolgen heeft voor de lengte van de stok? Ik ga het binnenkort gewoon even proberen in de achtertuin.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door arjuna »

@peterpnl

Een tarp van 3x3 zal nooit 3x3 zijn
je hebt een zoom 3 cm en een verbindingsnaad 2.5cm in het midden (Engelse naad )
de standaard maat van stof is 152 en de goedkopere stof 148
de stof wordt geweven op op die wave komt dan de coating die de stof waterdicht maakt ,en die stopt gem tussen0.5 en 1. cm van af de rand van de stof zie hier het maat verschil ontstaan
Zelfs een merk als tatonka is een 3x4 maar 2.95x4 die gebruiken de 152 stof breedte
Wat wel altijd moet kloppen is een lengte maat van 3 mt of 4mt

Koen


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Tim »

Peterpnl schreef:Ik heb gisteren ook een gehaald bij de action, 4,65 euro! Alleen zitten de ogen niet op gelijke afstanden en blijkt de 3meter zijde maar 2,80 te zijn. :-\
Wat verwacht je dan voor dan geld? De kinderen die dit in elkaar zetten hebben nog niet zoveel ervaring.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Peterpnl »

arjuna schreef:@peterpnl

Een tarp van 3x3 zal nooit 3x3 zijn
je hebt een zoom 3 cm en een verbindingsnaad 2.5cm in het midden (Engelse naad )
de standaard maat van stof is 152 en de goedkopere stof 148
de stof wordt geweven op op die wave komt dan de coating die de stof waterdicht maakt ,en die stopt gem tussen0.5 en 1. cm van af de rand van de stof zie hier het maat verschil ontstaan
Zelfs een merk als tatonka is een 3x4 maar 2.95x4 die gebruiken de 152 stof breedte
Wat wel altijd moet kloppen is een lengte maat van 3 mt of 4mt

Koen
Dat zal allemaal waar zijn, maar de Action zeil is geen Tarp. Het is een gewone Bouw afdekzeil van PE materiaal. Het is dan ook gewoon 1 stuk zonder naad, en niet gemaakt uit 2 stroken van 152. Voor mij dus geen enkele reden om er 20cm van af te sjoemelen.

Ik klaag er niet over, zeker niet voor die prijs. Ik meld het alleen ter info aan anderen.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door bourgeois »

Peter, wat denk je wat "tarp" betekent? Tarp is een afkorting van tarpaulin ofwel afdekzeil.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Peterpnl »

bourgeois schreef:Peter, wat denk je wat "tarp" betekent? Tarp is een afkorting van tarpaulin ofwel afdekzeil.
Klopt. In theorie heb je gelijk. In praktijk hebben beide namen een eigen betekenis gekregen, en het verschil zit hierin: met tarp bedoeld men veelal een dunne (en dure) zeil, in enigzinds camouflerende kleuren, bedoeld voor camperen en dergelijke activiteiten. Met afdekzeil bedoeld men grote, zware, goedkope, oranje of blauwe zeilen van de bouwmarkt, bedoeld voor het afdekken van bouwwerk en bouwmateriaal.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door bourgeois »

Ben ik even blij dat ik geen "men" ben en mijn terminologie correct probeer te houden. ;-)


Plaats reactie