beschrijving "Tarp als Tent"

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Robbe »

Haj tarpers.

Op het BCB weekend weer tweemaal de workshop "Tarp als Tent" gegeven.
Alle deelnemers bedankt voor hun enthousiasme !
Omdat er ook deze keer weer werd gevraagd of er nog ergens iets hierover op internet is terug te vinden, heb ik hieronder de volledige beschrijving geplaatst.
Jaren geleden heb ik dat ook al eens gedaan. Maar omdat de manier van opzetten in de loop der jaren is verbeterd en het oude topic erg langdradig is geworden, lijkt het mij beter eens met een schone lei te beginnen.

Tarp als Tentje.

Met deze beschrijving kun je een tarp opzetten als een volledig afsluitbaar tentje met behulp van één enkele paal. Dat kan nuttig zijn om je tegen het weer te beschermen of als je wat meer privacy wilt.

Bij deze beschrijving vind je vouwmodelletjes van de verschillende tentjes als bijlagen. Je kunt ze printen, uitknippen en vouwen. Elke rode lijn is een buitenvouw, de blauwe lijn vouw je naar binnen. Dan heb je een schaalmodelletje van elk tentje dat je wilt maken.
Hoeken van de tent zijn met afkortingen aangegeven in de beschrijving.
(De hoek aan de zijkant rechts is <ZR. De hoek aan de achterkant links is <AL.)

We beginnen even met een handig knoopje, de scheerlijnknoop of adjustable knot. Je kunt hem overal gebruiken waar je een lijn in lengte moet kunnen verstellen, terwijl hij niet verschuift onder belasting. Hij is handig voor de scheerlijn die de flap boven de deur vasthoudt. Je kunt er ook een stropje mee maken om de kop van de paal in je tarp vast te zetten.
Mijn assistent doet hem even voor.

De Siberian hitch of Evenk hitch is een handige lus om een lijn aan een boom of een oog te bevestigen.

De kop van de stok scherm je af met iets zachts of ronds om je tarp te beschermen. Dat kan bijvoorbeeld een tennisballetje zijn waarin een kruisje is gesneden, een plastic potje of een dikke handschoen of ovenwant (die je eventueel ook als haringenzakje kunt gebruiken).
Bij het gebruik van een dekzeil mag je geen haringen direct door de ogen steken, dan scheuren ze uit. Maak van touw van tevoren lusjes die je door de ogen lust, om de kabel die in de zoom zit heen.

DUTCH TIPI.
Hiervoor gebruiken we een rechthoekige tarp. Bij een DD-XL hebben we een stok van 2M nodig, bij een 3x4M dekzeil is de stok 1,83 M.

1--De nok is de top van de tent, hier zit de kop van de stok in het zeil gebonden. Dit punt bevindt zich op het midden van de lengte en een kwart van de breedte van het zeil. Je vindt de juiste plaats door het zeil één keer in de lengte dubbel te vouwen. Daarna vouwen we het zeil in de breedte dubbel en de bovenste helft nogmaals dubbel. De bovenste knik is het juiste punt. Merk dit punt.
Laat het zeil één maal in de lengte gevouwen liggen en vouw het midden van de lente (Punt Flap) naar achteren over de lijn NOK - <VR (die dus op<VL ligt).

2--Maak de scheerlijn vast aan Punt Flap.

3--Schuif de stok met de beschermde top tussen het zeil de nok in en zet hem vast met een strop om het zeil.

4--Zet alleen lus <AR met een haring vast zonder <AL , die er onder ligt ook vast te zetten.
<AL trek je er onder uit en trek hem strak van <AR af en zet deze ook in de grond.
Let op, de lijn <AR - <AL vormt de achterzijde van de tent.

5--Zet de stok recht overeind.
Hou <VR en <VL bij elkaar en zoek het punt waar je spanning kunt houden naar zowel de NOK als <AL en <AR.
Hier vandaan breng je <VR/<VL naar beneden terwijl je de spanning naar de nok toe vasthoudt en zet beide lussen voorlopig samen met één haring vast.

6--Nu moeten we de zij-hoeken, <ZL en <ZR met haringen vastzetten. Hierbij is het belangrijk dat we spanning hebben naar de hoeken achter en de nok. De zijhoeken van de tent zijn in principe de middelste lussen aan de korte zijden. Bij een 3x4M zeil zit hier geen oog en pak je het oog achter het midden.

7--De vaste voorwand en de deur zetten we strak door hen ieder een eigen haring te geven.
Als we hier dan een grote opening houden is de stok iets te kort. Overlappen deur en vaste voorwand elkaar veel dan is de stok te lang.
<VR kun je van een elastieken lus voorzien om de deur makkelijk te kunnen openen en sluiten.

8--Zet de scheerlijn aan Punt Flap vast aan de haring van <AR of geef deze een eigen haring. Geef de extra lussen in de achterwand en de vaste voorwand een haring.

Met een 4x5M dekzeil kunnen we een iets grotere tipi bouwen. De stok moet dan 2,20 M zijn.
Om de scheerlijn aan de punt van de flap te zetten gebruiken we een zeilklem. Bij dit zeil zit er namelijk geen oog in het midden van de lange zijde.


Tentje met DD Tarp 3x3M.

Met deze tarp kun je een gemakkelijk eenpersoons tentje maken.
De werkwijze is eigenlijk hetzelfde, alleen wordt het (door de vierkante vorm van de tarp) geen tipi.
De stok moet ong. 1,35M zijn. Een uitschuifbare wandelstok is makkelijk; je kunt de lengte nog iets variëren en hoeft de kop niet extra af te schermen.

Het nokpunt (1/4 uit de voorzijde) is gemakkelijk te vinden, hier bevindt zich een lus.
Verder kun je de bovenstaande instructies gebruiken.

Om aan het voeteinde wat ruimte te winnen kun je de lus die daar bovenop de tarp zit, met een scheerlijntje naar een boom trekken of los onder het zeil een gedeeltelijk ingeschoven wandelstok plaatsen.

Succes en welterusten !
Robbe

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebroken links kunnen helaas niet worden verwijderd. Michiel, namens het NBF moderatorteam
Bijlagen
DD-3x3 nlkopie.jpg
DD-3x3 nlkopie.jpg (203.18 KiB) 8114 keer bekeken
DUTCH TIPI nlkopie.jpg
DUTCH TIPI nlkopie.jpg (245.93 KiB) 8107 keer bekeken
DD-XL nlkopie.jpg
DD-XL nlkopie.jpg (257.16 KiB) 8108 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Robbe op 23 aug 2015, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door janvanloon »

veel duidelijk dan de oude Robbe,

tof dat je hier zet, daar gaat gebruik van genomen worden!


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Robbe »

Op verzoek de vouwmodelletjes als PDF bijlage.
Bijlagen
DD-XL nlkopie3.pdf
(186.85 KiB) 370 keer gedownload
DD-3x3 nlkopie3.pdf
(164.69 KiB) 308 keer gedownload
DUTCH TIPI nlkopie3.pdf
(183.49 KiB) 280 keer gedownload


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Robbe »

[quote="janvanloon"]
veel duidelijk dan de oude Robbe,

tof dat je hier zet, daar gaat gebruik van genomen worden!
[/quote]

Bedankt !


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Sander2000 »

Bedankt !


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door yuno »

Heel duidelijk en zeer bruikbaar!

Bedankt!


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Snow »

Hey dank je wel Rob altijd handig. 
Maak ik hier uit op dat je geen workshops gaat geven?


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Robbe »

[quote="Snow"]
Hey dank je wel Rob altijd handig. 
Maak ik hier uit op dat je geen workshops gaat geven?
[/quote]

Haj Snow,

Zolang er liefhebbers voor zijn, blijf ik de workshop geven.
Ben wel van plan ook YouTube filmpjes over dit onderwerp te gaan maken en vraag me af wat daar het effect van zal zijn. Willen de mensen de workshop volgen omdat ze door de filmpjes geïnteresseerd zijn geraakt of komt er geen kip meer naar de workshops omdat ze het kunstje al van YouTube kennen ?


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Meatloaf »

Ik zou zelf zeggen Robbe, gewoon blijven geven die workshops. dingen zijn via youtube wel te leren, maar extra hulp hierbij is altijd prettig. het simpele feit dat er iemand mee kijkt die weet hoe het moet maakt dingen makkelijker te leren.


Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Snow »

Tijd zal leren Rob.
Laat je even weten wanneer je met de YouTube filmpjes begint? ;-)


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door b2b »

filmpje lijkt me erg leuk Rob.
Bedankt voor de pdf.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door jenniskens »

volgens mij blijft een persoonlijke uitleg altijd beter Rob.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door madman73 »

[quote="jenniskens"]
volgens mij blijft een persoonlijke uitleg altijd beter Rob.
[/quote]

Inderdaad. Om goed te leren: Praatje, plaatje, daadje. Dus gewoon blijven uitleggen!


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Robbe »

Okeej, bedankt allemaal !  ;D
Volgend Bushcraftweekend gaan de stokken en zeiltjes gewoon weer mee !
Heb het best druk maar zodra er een filmpje op YouTube staat laat ik het hier wel effe weten.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
Wâldrinner
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 aug 2010, 14:22
Locatie: Friesland

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Wâldrinner »

Bedankt, ik had zoiets al eens eerder gezien ergens.

Ik zal de PDF-jes even overtekenen in mijn notitieboekje, altijd handig. ;-)


Gr. Johan.
Plaats reactie