beschrijving "Tarp als Tent"

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door MauriceMoss »

Gaaf! Dank voor de PDFs :-) Ik heb een DD 3x3 en XL dus kan allebei even proberen.. Altijd leuk om mee te knutselen samen met mn twee mini dochters :D


hugger
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2011, 19:24
Locatie: N52 38.986 E4 46.222

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door hugger »

Bedankt


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door tzrfreak »

iemand al geprobeerd en een foto?? #useless


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door HJ »

hier staat een foto van een tarptent (mooi woord)


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
hugger
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2011, 19:24
Locatie: N52 38.986 E4 46.222

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door hugger »

Ik heb deze tarp set up 2 weken geleden uit geprobeert en er twee nachten ingeslapen. Deze setup gebruikte ik ook al alleen met een kleinere stok 1meter .Nooit gedacht dat het met een langere stok ook zou werken .Dus gelijkt deelbare nordic walking stokken aangeschaft en we hebben een mooie setje . nogmaals bedankt


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="tzrfreak"]
iemand al geprobeerd en een foto?? #useless
[/quote]

Heb toevallig afgelopen week diverse tarp-tent setups op de video gezet
moeten nog eventjes door de edit heen en dan gaan ze youtube op.
nog eventjes geduld


xychix
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 dec 2011, 17:39

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door xychix »

Het lijkt me erg gaaf een grote te vouwen van een groot zeil.
Ik heb geloof ik nog een vrijwel nieuwe 10*6 meter liggen, erg dikke kwaliteit. Denk ook nog wel een 2*3 4*5 en 5*8.

Vooral in een grote versie zou ik ook graag een kachel inzetten. Bestaat er een mooi schema voor 6*10 ? volgens mij moet je daar wel een hele mooie grote tipi van kunnen vouwen :)


rob038
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 jan 2015, 21:56

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door rob038 »

Hoi Rob,

Je setup ziet er goed uit!

Ik heb je post in dit topic verwijderd. Dit topic gaat specifiek over de tarp setup van Robbe.

Wil je je post opnieuw in het board Onderkomen plaatsen?

Groet,

Michiel, namens het NBF moderatorteam
Bijlagen
CIMG4740.JPG
CIMG4739.JPG
Laatst gewijzigd door rob038 op 07 dec 2015, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Saphira »

Ik heb met veel plezier mee gedaan aan de workshop van Robbe tijdens het bushcraft weekend in België afgelopen jaar. Nu ben ik aan het kijken om een telescopische stok te vinden zodat ik de "traptipi" ook makkelijk op een grasveld kan opzetten. Heeft iemand misschien een idee wat ik daarvoor zou kunnen gebruiken? Ik heb een DDtarp XL, dus de stok moet 2 meter lang kunnen worden.
Zelf heb ik deze gevonden, maar ik weet niet op hij sterk genoeg is : http://www.karperxl.nl/schepnetten/mini ... AiE68P8HAQ


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Tim »

Saphira,

Ik denk dat ie wel sterk genoeg is. Een bushcrafter pakt trouwens toch gewoon een stok uit de bosjes?

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Saphira »

Carpy schreef:Saphira,

Ik denk dat ie wel sterk genoeg is. Een bushcrafter pakt trouwens toch gewoon een stok uit de bosjes?

Carpy
Klopt!

Ik wil het alleen gaan gebruiken als er geen bos in de buurt is ;-) Op een grasveld bijvoorbeeld

Als er bos is gebruik ik gewoon mijn tarp als zijl en niet als tipi ^-^ Dat vind ik veel leuker!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik gebruik gewoonlijk dat wat ik toch al bij me heb, is het een trekkingstok, 1~been statief of zelfs een 3~beenstatief helemaal uitgedraaid op z´n hoogste stand heb ik al gebruikt. is dat er niet is er altijd wel een flinke tak of stammetje te vinden, als het net op je eindbestemming te vinden is dan toch zeker wel op het laatste stuk voordat je gaat overnachten.
met een dikke steen of je sokken in een bolletje kun je een tarp tent ook prima afspannen via een touw aan de top naar een tak of tussen twee bomen in.


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Cobber »

Ik heb al een paar jaar een telescoopstok van de vrijbuiter. Ik heb deze altijd mee op avontuur met de tarp.
Is heavy duty en langer dan een walkingpole.
Zelf geverfd met een zwarte kleur en hij valt niet op...
http://www.vrijbuiter.nl/tenten/tentacc ... -tentstok/
En langer dan een walkingpole, daar ging het mij vooral om. En bij de Blokker een klein rubber balletje gekocht..met een hete priem een gat gemaakt zodat hij aan de bovenkant geen schade aanbrengt mocht ik hem onder de tarp willen hebben.

Succes!!


Esentim
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 sep 2015, 00:16

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door Esentim »

Dit jaar ga ik voor het eerst met meer koters op pad. Voorgaande jaren nam ik alleen mijn zoon mee, met zijn tweeen pasten we prima in de dutch tipi met dd-xl tarp.
Maar nu gaan ook mijn twee dochters mee, dus heb ik een zeil van 5x6 gekocht. Net een vouwmodelletje gemaakt, volgens mij heb ik een stok van 2,5 m nodig. Klopt dat Rob?
Iemand al ooit een tipi met zo'n groot zeil gemaakt? Tips en trics zijn welkom!


mcvisser
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 apr 2017, 11:05

Re: beschrijving "Tarp als Tent"

Bericht door mcvisser »

Ha allen,

Zoals ik al zei bij het voorstellen; ben echt volslagen nieuw in deze wereld.
Ik heb inmiddels heel wat websites en YouTube filmpjes bekeken en deze oplossing, het vouwen van een tent uit een tarp, lijkt mij voor de eerste keer/keren dat ik ga, een zeer geschikte optie.

Mijn vraag is echter; soms lijkt het (op YouTube) of er gebruik wordt gemaakt van een dek/grondzeil als tarp. Kan dit? En zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Dat zou voor de eerste keren een zeer geschikte low budget optie zijn ipv een dure tarp.
Ik twijfel namelijk ook nog tussen tent en tarp. Dus vanuit dat oogpunt lijkt me dat dus ideaal.

Groet,
Marcel


Plaats reactie