Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
naturelover
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 apr 2014, 23:02

Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door naturelover »

Hallo,

Ik zoek lichtgewicht 3 seizoenstent met de mogelijkheid tot 4 seizoenstent.
Ik heb al veel lof gehoord over de
MSR hubba hubba HP
REI half dome
BLACK DIAMOND MESA

iemand tips??
kan niet kiezen....


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door Gerbenvink »

Misschien kan je ook naar tenten van mountain hardwear kijken? Zijn soort van echte expeditie tenten. Waar ga je de tent voor gebruiken?


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door Sander2000 »

Wij hebben altijd goede ervaring met Eureka, we hebben er drie en ook eentje die al een jaar of 25 oud is en nog steeds goed waterdicht.
Weet niet precies of ze nu ook echte lichtgewicht 1 hiking tenten hebben maar ze zijn zeker een kijkje waard.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door b2b »

Ahhh iemand met geld...

al eens over een Hilleberg of Hellsport nagedacht of een lichtgewicht tipi?

En je weet hoe meer keus des te moeilijker de beslissing.

succes en sterkte.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door oud deelnemer 4 »

om de keuze nog wat 'moeilijker' te maken hier nog wat goede merken
Fjällräven - The North Face - Terra Nova - Coleman - Carl Denig
en inderdaad Eureka heeft mooie tenten
met alle merken heb ik goede ervaringen gemaakt.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door madman73 »

Niet om iemand af te vallen, maar Coleman vind ik niet in dit rijtje thuis horen (persoonlijk).

En om me aan te sluiten bij Gerben, wat zijn de eisen?


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door yuno »

Niet kijken naar merken maar kijk naar je wensen. Alle merken hebben mooie tenten maar hebben ze ook wat jij zoekt?

Als ik tenten ga shoppen valt de helft al af omdat ze een lengte hebben van 210cm. Kan merk x de beste tent van de wereld verkopen ik mot hem niet want dan druk ik met me voeten tegen het zeil....

Iedereen heeft zo zijn eisen, veel belangrijker dan merk OF geld :P


Gebruikersavatar
Arjendej
Berichten: 131
Lid geworden op: 29 apr 2014, 19:11
Locatie: Groningen

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door Arjendej »

Om die reden heb ik deze gekocht: http://www.vaude.com/en-BE/Products/Tents/3-Person/Mark-L-3P-green.html

Wilde ook geen te kleine tent, verschrikkelijk om altijd met hoofd en voeten tegen de binnentent te liggen :P.


Er is overigens ook een 4 seizoensvariant: http://www.vaude.com/en-BE/Products/Tents/Mark-3P-green.html. Wel twee keer zo duur blijkbaar.
Laatst gewijzigd door Arjendej op 14 jan 2015, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door Kunie »

Volgens mij zijn de 3 tenten in de OP nagenoeg hetzelfde qua opbouw. de Rei zal gewoon een kopie zijn van de black diamond.
De MSR heeft als voordeel 2 ingangen en dus 2 bergruimtes
Alledrie zijn het tenten waarbij je veel interne (hoofd) ruimte hebt . Wat ik een nadeel van alle 3 vind is dat je eerst de binnentent moet opzetten, en dat duurt best lang met deze modellen voordat je de buitentent erover heen gooit. Bij slecht weer vind ik dit een groot nadeel. Voordeel hiervan is dat je in de tropen/zomer de binnentent los kan gebruiken als een soort klamboe.

Welke de beste is ligt aan je wensen en gebruik. gewicht/pakformaat/aantal deuren etc. Dat zijn belangrijke zaken en hoeveel je eraan wil uitgeven. De MSR en Backdiamond zijn beduidend duurder dan de REI.


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door Karl »

Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND
Geen van bovenstaande..  ;D

Persoonlijk ben ik groot fan van Helsport

Met een beetje mazzel geen 'made in PRC-crap'  O0

Maar goed, smaken verschillen..


gr - Karl


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
GJB
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 nov 2013, 01:45
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door GJB »

[quote="Kunie"]
Volgens mij zijn de 3 tenten in de OP nagenoeg hetzelfde qua opbouw. de Rei zal gewoon een kopie zijn van de black diamond.
Wat ik een nadeel van alle 3 vind is dat je eerst de binnentent moet opzetten, en dat duurt best lang met deze modellen voordat je de buitentent erover heen gooit. Bij slecht weer vind ik dit een groot nadeel.
[/quote]

Agree. Hilleberg, Fjallraven en volgens mij ook de meeste Exped tenten hebben dit probleem niet.
Uiteindelijk heb ik de Fjallraven Singi Lightweight 2 gekozen. Enig nadeel is dat die eigenlijk niet 100% geschikt is voor 4 seizoenen. Maar heeft me nog nooit teleurgesteld ook niet in de sneeuw.


Leave nothing but footprints, take nothing but memories (pictures)
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door janvanloon »

ik ben ook fan van vaude geworden.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
naturelover
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 apr 2014, 23:02

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door naturelover »

Kheb uiteindelijk de MSR hubba hubba hp gekozen. Vanwege de 2 ingangen(dus 1 bergingruimte voor rugzakken). De hillebergs zijn natuurlijk veel beter maar buitennmijn budget.... het belangrijkste was het gewicht (ik doe volgend jaar de kungsleden in zweden ongev een 400 km...)

Alsook sprak het design mij het meest aan...
Overmorgen ga ik hem halen. En indien gewenst kan ik fotos uploaden en commentaar geven.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door yuno »

Goede keus 😀,

Maar begrijp ik goed dat je met 2 in deze tent gaat slapen? Want dan hoop ik dat je erg veel van elkaar houdt 😉


twdi
Berichten: 421
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:17
Locatie: tilburg

Re: Welk merk is het beste??? REI , MSR, BLACK DIAMOND

Bericht door twdi »

[quote="naturelover"]
Kheb uiteindelijk de MSR hubba hubba hp gekozen. Vanwege de 2 ingangen(dus 1 bergingruimte voor rugzakken). De hillebergs zijn natuurlijk veel beter maar buitennmijn budget.... het belangrijkste was het gewicht (ik doe volgend jaar de kungsleden in zweden ongev een 400 km...)

Alsook sprak het design mij het meest aan...
Overmorgen ga ik hem halen. En indien gewenst kan ik fotos uploaden en commentaar geven.
[/quote]


Proficat met je keuze. Ik ben ook (nog steeds...) op zoek naar een nieuw tent. Wat me (vanaf de fotos) met de MSR lastig lijkt, zijn de dwarse tentstokken voor de overspanning. Is dat ook zo lastig of lijkt dat op internet maar zo? Ik ben idd wel benieuws of je fotos wil uploaden en commentar kan geven.

Zelf ben ik erg gecharmeerd van de FJ producten en daardoor ook van de Akka endurance 2....
Het gewicht van 3.7kg lijkt me wat veel, maar is wel vergelijkbaar met andere 4 seizoenen tenten van andere merken die ook zo'n vestibule hebben. Bv de hilleberg Nammatj 2.
Iemand hier ervaring mee?


Plaats reactie