hoe kies je je setup?

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Jeof »

ik heb juist gemerkt dat met een grondzeil alles smeriger wordt dan zonder. Mijn bivakzaak is altijd aardig schoon, en redelijk droog zelfs al begin je op vochtige grond. Door het af te sluiten met een zeiltje kan het vocht niet weg. Nu heb ik een goretex bivakzaak, waardoor die natuurlijk een beetje ademt, met een meer gesloten  stof zal dat anders zijn.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Martin Outdoors »

Lek dak geen grondzeil , dicht dak wel grondzeil.Is wat ik nu doe .
Maar hij gaat wel met nat weer mee .
Ondervond ik een aantal dagen terug nog ,dat was zwemmen.  ::)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Thomas w
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2014, 22:19
Locatie: Utrecht

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Thomas w »

@michiel Ik denk dat de diamond tarp inderdaad sneller op te zetten is en lichter is omdat er minder scheerlijnen gebruikt worden. Kun je misschien uitleggen wat je bedoeld met het strakker of minder strak opspannen? is dat niet hetzelfde als bij een vierkante tarp en hangt dat meer af van de bouw van de tarp?

wat @zandhaas zegt daar ben ik het wel mee eens, uiteindelijk heb ik toch een bepaalde voorkeur voor een bepaald "type" land / bos en daar ziet mijn tarp setup er dan wel ongeveer hetzelfde uit, maar als je op een plek zit waar bijv. een stuk meer wind is dan kan ik mij voorstellen dat ik toch wat anders moet verzinnen :P


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door rude »

[quote="michiel"]
de Aha!-opmerking om te onderzoeken is voor mij de diamond tarp; kortere opbouwtijd door maar 2 scheerlijnen. Grinnik, volgende keer maar extra stof bestellen om een diamond tarp te maken.

Ik heb wel het idee dat je met een diamond tarp een concessie doet op het strak af kunnen spannen van de tarp. Een diamond levert volgens mij minder gewicht en een kortere opzettijd op. Ik denk dat ik dan inlever op leefruimte, bescherming tegen de elementen en een mooi afgespannen tarp die niet wappert in de wind. Klopt dat?
[/quote]

Het is heel moeilijk in geschreven taal uit te leggen, maar ik ga een poging doen:

- Je hoeft geen extra stof te bestellen, je hoeft enkel je tarp een kwartdraai te draaien om de diamant-vorm te bekomen. Je maakt dus twee hoeken vast aan de ridgeline (door middel van afzonderlijke prusiks)  (ik weet zeker dat dit al duidelijk was hoor Michiel, hoort gewoon bij de inleiding...  :D )

- Omdat je een 3x3 tarp als diamant gaat opstellen is je leefruimte nu 4,24 meter lang en breed, je wint op dat vlak dus al 1.24 meter in lengte en breedte.

- De gewonnen centimeters verlies je uiteraard wel daar waar voorheen de hoeken waren. Maar het ruimtegevoel onder een diamant is beduidend fijner imo. Hoe vaak ga je immers onder de hoek van je A-frame tarp setup zitten?

- Het gewicht blijft hetzelfde, alle scheerlijnen blijven in mijn geval bevestigd en ik heb altijd 5 piketten mee (Titanium Hilleberg stuff), dit om flexibel te kunnen zijn naar gelang de situatie.

- Wanneer de twee scheerlijnen kort tegen de grond worden aangespannen is de set up minstens even windbestendig dan bij een A-frame. Wat wél een feit is is dat de tarp een beetje losser zit daar waar hij de ridgelijn raakt, maar dit is miniem.

- Bij regenweer komt mijn ridgeline ter hoogte van mijn schouders en lig ik op heuphoogte, volledig beschermt tegen zijdelingse regen etcetera. Bij mooi weer hang ik mijn tarp lekker hoog zodat ik met een mooi uitzicht opsta en kan koken onder de tarp.

Denk dat ik bij een volgende trip deze tekst ga proberen verduidelijken met behulp van foto's :D
Laatst gewijzigd door rude op 10 nov 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door janvanloon »

Even google:
Afbeelding
Afbeelding

De meeste hier hebben een DD tarp 3X3. Jammer genoeg gaat die alleen met de DD hangmatten... De warbonnet en TTTM zijn groter dan 3m ( of juist nipt ). Dus door de tarp een kwart te draaien krijg je meer beschutting.
En door een stok te maken aan je tarp ( punt dat naar de grond gaat ) heb je een super uitzicht als je uit je hangmat kijkt  ;D

Voor de rest heb ik een klein zeiltje voor de schoenen en om op te staan al voor ik de hangmat induik.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Dabberty »

Bij mooi weer zet ik weinig tot niet mijn tarp. Bij eventuele kans op neerslag altijd gewoon, en niet in de diamand vorm, omdat regen gebruikelijk niet recht naar beneden komt, en bij de diamand vorm  2x gehad dat mijn tas nat werd die onder me lag, omdat de regen zijwaards kwam.
Voor de rest, ik had een dd 3x3, maar omdat die idd te kort is voormijn hangmat, heb ik nu dd m, welke 3.5 x 2.4 is.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door michiel »

@ hey Rude: die setup ken ik inderdaad; er is mi een verschil tussen een diamond tarp zoals bij de Hennesey hangmat wordt geleverd (ruitvormige tarp opgehangen tussen twee bomen, zie foto's) en een flying diamond setup (tarp in een ruit ophangen met drie punten op de grond, zie foto's). Ik zou op de grond mijn tarp als flying diamond opzetten. Helemaal mee eens dat je dan veel uitzicht en bescherming hebt.

https://goo.gl/photos/6WwpvHbEVxAP3fCz7

Het nadeel van deze setup vind ik dat de ridgeline niet helemaal strak opgespannen kan worden doordat de loop op de ridgeline nu diagonaal lopen.

@ Thomas: hierboven beschrijf ik hoe bij mijn zand kleurige tarp de 'nieuwe' ridgeline doorhangt omdat er geen lussen op de diagonaal zitten. In Duitsland zorgde dat er bij regen en wind voor dat de tarp flink naar beneden werd gedrukt. Ook bleef er een beetje water in de geultjes liggen die grotere hoeveelheden water langs de randen liet stromen.

Maw: vooral met wind (en regen) kies ik een setup waarbij de tarp zo strak mogelijk gespannen blijft.
Laatst gewijzigd door michiel op 10 nov 2015, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door MichelVH »

Mcqbushcraft heeft een nieuw filmpje, met hele duidelijke uitleg en tips en trico over het ophangen van tarp en hangmat. Hij heeft zijn ridgeline zodanig in de zak en door de lusjes van de tarp gedaan, dat hij eerst zijn rideline op kan hangen voordat hij zijn tarp uit de zak haalt. Ook zit de ridgeline door het middelste punt, waardoor hij na zijn ridgeline opgehangen te hebben, hij kan kiezen tussen een A-setup en een flying diamond zonder scheerlijnen te verwisselen, het is heel gemakkelijk :-)


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door ger010 »

Ja super systeem zo, ook heeft hij een wat groter zakje
voor zijn tarp ga ik ook naar kijken.


Afbeelding
Juliet Papa
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mar 2016, 09:33

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Juliet Papa »

Na meerdere setups te hebben geprobeerd, ga ik aanstaande weekend voor de volgende werkwijze:

Aan alle vier de hoeken zit ±5mtr paracord geknoopt die in de bekende 8-vorm is gewikkeld. Aan de middelste lus van mijn tarp (DD Hammock 3x3) zit mijn ridgeline. Vanuit de drybag haal ik mijn ridgeline en maak die middels de timmersteek vast aan de boom. Ik loop naar de andere kant en knoop daar de ridgeline met een slipsteek vast. Vanaf dat moment haal ik de tarp uit de zak en kies mijn setup. Omdat de tarp op het gecentreerde gedeelte vast zit, kun je kiezen voor meerdere vormen. Dit weekend wordt er gehangen en dus kies ik voor een diamont setup. Voordeel is dat ik dan een tweede ridgeline vanuit de hoek onder de tarp kan trekken die gebruikt wordt om spullen aan te hangen.

Al met al zal ik binnen een minuut of 10 elke gewenste setup kunnen maken. En uiteraard, hoe vaker ik het doe...hoe makkelijker en dus sneller het zal gaan.


Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Gobert »

Ik stel voor dat we ieder weekend een andere setup uitproberen:

http://m.imgur.com/vrbnN


La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie