hoe kies je je setup?

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

hoe kies je je setup?

Bericht door Bastiaank »

Het valt mij op dat ik nog steeds (heel) veel tijd kwijt ben aan het opbouwen van tarp (met of zonder hangmat).
Dat komt denk ik omdat ik steeds iets anders probeer en niet vaak genoeg op pad ben geweest om een standaard setup voorkeur te ontwikkelen.
Mijn kinderen gaan vaak mee en dat geeft meteen de tegenstelling: aan de ene kant wil ik per se dat ze goed liggen en aan de andere kant merk ik dat ik te veel tijd met die tarp bezig ben ipv met mijn kinderen...

Hebben jullie een standaard setup waar je de plek op probeert uit te zoeken of laat je het gewoon van het moment afhangen en bouw je wat er mogelijk is?

Thanks! Bastiaan


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door michiel »

Hoi Bastiaan,

Ik gebruik eigenlijk altijd een A setup. Dat is wat saai, maar het gaat ondertussen wel lekker routinematig en daardoor redelijk rap. Kunnen je kinderen al meehelpen met opzetten? Mss haringen snijden als ze groot genoeg zijn?

Hieronder een uitleg hoe ik eea aanpak:

een tarp ophangen kost wat tijd, maar met oefening gaat het me steeds sneller af.

Het begint bij wat je zelf al aangeeft; hangen of op de grond.

Daarna maak ik een keuze voor een bekende plek of een onbekende plek. Bij een bekende plek weet ik waar ik de tarp het best op kan hangen om te hangen of op de grond te liggen. Na een paar keer weet je ook welke bomen het meest geschikt zijn.

Voor de eerste (paar) keer op een nieuwe plek en een onbekende plek:

Omgeving: wildsporen, sporen van wild, paden, dode takken in bomen, dode bomen, etc.

Hangen: voldoende ruimte voor mijn tarp en hangmat? Voldoende ruimte om de scheerlijnen af te spannen zonder dat een ander of ik er over struikel, ook in het donker.

Op de grond: Is er voldoende ruimte? Is de grond vlak(kig)? Welke kant stroomt het water op als het gaat regenen? En ook hier hou ik rekening met de ruimte voor scheerlijnen.

Voor beide typen; als de tarp functioneel op te hangen is, kijk ik naar alternatieven: verder van een pad, mooier uitzicht, vlakkere grond, hang ik bij een wildspoor.

Wat betreft het efficiënt ophangen; mijn setup is als volgt:

Alle lijnen zitten permanent aan mijn tarp en ik rol ze allemaal op over mijn pink en duim in een 8 vormige wikkel. https://www.youtube.com/watch?v=3haE_tGy_N8

Aan de ene kant knoop ik een timmersteek en aan de andere kant een slipsteek. Op die manier is de tarp ook snel op te ruimen.

Ik maak altijd haringen van takken; dat helpt me om lekker aan te komen in het bos. Wat tijd kan schelen als je met kinderen gaat, is het meenemen van haringen.

Dit is zo'n beetje hoe ik m'n tarp ophang. Je leert vanzelf andere handigheidjes. Helpt dit?

Oh ja, nog 1 tip: bij het inpakken van mijn tarp begin ik te proppen vanaf het middelpunt op de ridgeline. Op deze manier houdt de tarp geen luchtbellen vast en worstel ik niet met een dikke ballon :-)
Laatst gewijzigd door michiel op 06 nov 2015, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Bastiaank »

Hoi Michiel,
Dank je voor je uitgebreide antwoord!
Ik kom inderdaad aardig op weg ;-) maar het is eigenlijk heel fijn om te horen dat anderen vrijwel dezelfde handelingen doen.
Inderdaad maak ik ook rolletjes van de scheerlijnen maar ik heb de lijnen met karabinertjes vastgezet of met een 'snel-los' paalsteek zodat ze makkelijk te verzetten zijn naar andere ogen.

Wat ik merk is dat ik over het algemeen echt lang twijfel over de constructie en bijna nooit hetzelfde doe.
Diamant-tentje, een punt in de boom, standaard ridgeline en van alles ertussenin.
Ik vind het ook best leuk om te klooien/prutsen, begrijp me niet verkeerd, maar ik onderschat altijd hoe veel tijd ik ermee kwijt ben.

Aan de andere kant verbaas ik me soms over de stelligheid waarmee anderen vertellen over hun setup. Alsof men altijd hetzelfde doet. Dat dat handig is snap ik, dit is niet negatief bedoeld.

Vandaar dat ik me afvraag of ik de enige ben die zo rommelt ;-)
En of degenen die een vaste setup hebben doorlopen tot ze een plek hebben waar deze setup gebouwd kan worden.
(bijvoorbeeld twee bomen op de juiste afstand voor een ridgeline, of zoeken naar beschutting omdat je je tarp niet naar de grond spant)

Het zal zeker ook met ervaring te maken hebben.
Gr, Bastiaan
Laatst gewijzigd door Bastiaank op 06 nov 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Dabberty »

Eerst had ik een lange ridge lijn waar de hele tarp overheen ging, duurde me te lang met het opzetten, vandaar de verandering toendertijd.
De plek waar ik hang is nooit hetzelfde, dus mijn setup moet altijd werken. Heb er mee geoefend, en nu lukt het prima.

Mijn tarp staat ondertussen helemaal strak binnen 2 minuten. Heb aan de span kanten het touw gewikkeld zitten, net als Michiel het beschreef. Bij alle 4 de punten gebruik in bungee cord met alu haringen, das dus ook rap werk.

Uitproberen, oefenen, uitproberen, oefenen, uitproberen, oefenen, en dan een keertje tevreden zijn..


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Als het even kan slaap ik in een hangmat, en als ik er een tarp kan ophangen dan pst de hangmat er wel onder. en als er te dunne bomen zijn of in het geheel geen bomen dan kan mijn hangmat ook op de bodem  (waterdichte onderkant)

de tarp hang ik altijd op als A-Frame met de zijwanden hoger of lager naar gelang het weer en de wind. bij erg slecht weer gaat de XL tarp mee en dan kan zelfs een of zelfs twee kopse kanten dicht (dan heb je al bijna een tent). Als het al eens zo is dat ik niet in een hangmat slaap dan maak ik aan de tarp een tarp-tentje. zo heb ik er een aantal uitgeprobeerd en er een filmpje van gemaakt).

Aan de tarp hangen al mijn lijntjes al aan de lussen vast, zo hoef ik niet lang te zoeken en bijna geen knopen meer te leggen want dat is allemaal al gedaan. opruimen gaat dan ook snel.. touwtjes opschieten... tarp naar het middelpunt van de ridgeline schuiven en dan vouwen en rollen of als heel snel moet gebeuren gewoon proppen. de hangmat en de tarp berg ik op in waterdichte (kano) zakken ruimer dan de originele opbergzakjes. ik heb standaard 6 lichtgewicht rotsharingen bij me, als ik er meer nodig heb dan worden ze ter plekke gemaakt.

als je het regelmatig opzet krijg je routine in de gang van opzetten en gaat het steed beter en sneller en kun je het zelfs in het donker.


Bastiaank
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 aug 2013, 20:18

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Bastiaank »

Dank voor de reacties, dat is heel nuttig.
Ik denk dat ik het vooral minder belangrijk ga maken, simpeler. En vaker doen natuurlijk!


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door rude »

De enige keuze die ik moet maken hangt af van hoeveel ruimte er is:
Diamant
Afbeelding

of de 'normale' wijze
Afbeelding

Voordeel van de diamant is dat je slechts twee haringen en twee scheerlijnen moet installeren, en je krijgt er een boel extra plaats voor terug onder de tarp.

Ik heb mijn setup verfijnd na het bekijken van onderstaande video (MCQ Bushcraft), kan voor anderen ook wel leuk zijn om eens te bekijken.
Sinds ik enkele van zijn tips heb opgepikt heb ik mijn opzettijd makkelijk gehalveerd.

Beginnen kijken op 47:20 voor de setup.
! No longer available


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door bjorri »

Ik probeer vaak dingen uit maar uiteindelijk heb ik toch wel een soort van vast patroon. Mn huidig experiment is eerst een (ridge)lijn spannen waar ik al bevestiging voor tarp en hangmat aan heb zitten. Of het handig is de tarp er ook aan te klikken ben ik niet over uit. Een lijn spannen waar je de hangmat gewoon aan kunt hangen vind ik erg handig met opbouwen en met opruimen.

De tarp gaat altijd als A, de afstand tussen de bomen stap ik uit en is bij voorkeur nauwelijks langer dan de tarp. Soms moet je wel eens opnieuw omdat het net te weinig is. De scheerlijnen van de tarp gaan bij voorkeur aan bomen of struiken en anders maak ik een haring van een los stukje tak. "Werkt vlot, zeker met opruimen. Die tip van achtjes draaien over duim en pink neem ik mee, scheelt weer in ontrafelen van scheerlijnen.
Laatst gewijzigd door bjorri op 09 nov 2015, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.


Thuis is waar mn slaapzak is.
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="bjorri"]
Die tip van achtjes draaien over duim en pink neem ik mee, scheelt weer in ontrafelen van scheerlijnen.
[/quote]

het is inderdaad super handig, altijd bij de hand en op de goede plek aanwezig, en als je ze niet allemaal nodig hebt gewoon als 'n achtje laten hangen :)
hier zie je mijn ongebruikte achtjes hangen...
Bijlagen
mijn.JPG


Gebruikersavatar
bjorri
Berichten: 108
Lid geworden op: 15 sep 2014, 14:47
Locatie: NH

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door bjorri »

Nah, ik ben lui. Zeker als het winderig nat (of rijp) en echt koud is wil ik die tarp heel snel in de zak hebben. Dus prop ik eerst de tarp zelf in de zak en dan alle lijnen gezamenlijk oprollen en er bij proppen. Door dat oprollen in achtjes te doen ben ik nauwelijks langer bezig maar heb er naderhand wel profijt van.


Thuis is waar mn slaapzak is.
Thomas w
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 mar 2014, 22:19
Locatie: Utrecht

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Thomas w »

Vroeger toen ik klein was gingen we altijd op fiets vakantie, op een gegeven moment had ik mijn eigen tentje wat ik dan zelf moest opzetten en afbreken. Dan was het altijd een sport om dat zo snel mogelijk te doen en ik weet nog dat da mijn record iets minder dan twee minuten was (standaard koepel tentje). Als je maar genoeg oefent wordt het vanzelf snel!

tip: regen is een motiverende factor

tegenwoordig heb ik mijn tarp al aan de ridgeline vastzitten en met een diamond tarp hoef je maar twee guylines vast te zetten. Vaak doe ik dan één kant wat hoger zodat je een beetje overzicht hebt en je niet constant over je guylines struikelt.

Voor het afbreken is het achtje rond duim en pink inderdaad ideaal. Dat in combinatie met snakeskins en dan de tarp over je elleboog oprollen zodat hij nooit de grond raakt.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door michiel »

Tof om te lezen hoe iedereen omgaat met zijn setup.

@Bastiaan: wat Thomas expliciet maakt, schrijven de meesten impliciet: regen is de motiverende factor. Je wil inderdaad zo snel mogelijk droog staan.

Een andere factor is geen licht. Als het donker is, lijkt geen routine me een lastige situatie. Met enige schaduwen van bomen lukt het me om op de tast mijn tarp op te hangen. Door oefening ken ik mijn setup zo goed dat ik geen/weinig licht nodig heb. Kamp opzetten in het donker komt trouwens vaak voor  :D

Gelukkig heb ik mijn tarp nog niet vaak met regen op hoeven zetten, maar ondertussen doe ik al zo vaak hetzelfde dat het ophangen snel gaat.

de Aha!-opmerking om te onderzoeken is voor mij de diamond tarp; kortere opbouwtijd door maar 2 scheerlijnen. Grinnik, volgende keer maar extra stof bestellen om een diamond tarp te maken.

Ik heb wel het idee dat je met een diamond tarp een concessie doet op het strak af kunnen spannen van de tarp. Een diamond levert volgens mij minder gewicht en een kortere opzettijd op. Ik denk dat ik dan inlever op leefruimte, bescherming tegen de elementen en een mooi afgespannen tarp die niet wappert in de wind. Klopt dat?


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb wel eens een diamond gezet tegen een boom. Met een DD3x3. 1 punt aan de boom met een kort touwtje, de punt diagonaal met een stok in de grond. Daarna kun je hem breed afspannen naar de grond of op 2/3. Die laatste had ik, dan vouw je de punt naar binnen.

Voordeel is hoge inloop en overdekte punt voor je vuur. Nadeel is boom voor je uitgang en lage achterkant.

Carpy.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Martin Outdoors »

Mijn omgeving bepaalt welke set up ik gebruik ,natuurlijke shelter erbij ja of nee ,zijn er bomen om te gebruiken of moet ik stokken mee van huis etc etc  , en wat kan ik met de set up die ik mee heb daar zitten natuurlijk beperkingen zoals een kleine tarp waar je niet alle set ups mee kan maken. 

Gewoon je zooi inpakken en op de plek improviseren waar je gaat snurken want die heb je niet altijd voor het uitkiezen .
Er zijn ontelbare factoren die bepalen hoe je set up opgebouwd word en wat voor set up je gebruikt van willen liggen in een hangmat tot wat voor weer word het eigenlijk.

mijn regel van 4 in de winter,

-grondzeil.
-matje.
-bivi met slaapzak.
-tarp.
Met die 4 kun je altijd ergens snurken.
Pas je je zelf niet aan met de spullen die je mee hebt  of kun je dat niet is een caravan een betere optie  :P
Laatst gewijzigd door Martin Outdoors op 10 nov 2015, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: hoe kies je je setup?

Bericht door Jeof »

ben zelf een grondslaper, en de setup wijzigt toch elke keer weer een beetje. Dat ligt aan de omstandigheden, maar ook door opgedane ervaring. Ik heb een britse army basha (2,20x2,65 ong)
Ik begon met een standaard lean to over een ridgeline. Later wat andere setups geprobeerd waaronder een tent achtig model tijdens een koude periode. tegenwoordig maak ik vaak een diamond of meer plow-point vorm, meestal door hem met 1 punt aan een boom te knopen, en diagonaal naar de grond. 1 punt omhoog met een stok eronder, en aan de achterkant in het midden omhoogtrekken voor extra leefruimte. Het voordeel van dit model vind ik dat je heel goed beschut ligt, maar open genoeg voor een beetje gezelligheid en warmte van het vuur.
toch ligt het aan de plek hoe die komt te staan, ik merk toch dat ie elke keer net weer iets anders staat. Gewoon uitproberen, dan kom je er vanzelf achter wat voor jou werkt.


Plaats reactie