wollen deken ipv slaapzak

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Die Emslander
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2018, 00:06

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Die Emslander »

Martin Outdoors schreef:Ok dan niet . ???
Niet vervelend bedoeld hoor. Bedankt voor de tip. Maar als ik geld kan sparen probeer ik alles. Vier kinderen thuis duzzzzzz......


http://www.avonatuur.tk
Life is like the Blues
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Martin Outdoors »

Ik snap het , nu ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Dabberty »

Slecht nieuws, de gebruikte zijn tegenwoordig 20,- en de nieuwe 30,-, dus hetzelfde als in NL.
Ik zienhet vrij vaak tegenwoordig wat enkele jaren geleden erg goedkoop was zoals deze bedroll, zoals de poolse lavvu, de schoenverzorging kits, bepaalde jassen, nva tarps, zijn nu allemaal rete duur geworden in vergelijking met een paar jaar geleden.
Het magazijn materiaal raakt op, andere landen kopen grote partijen op, en nu wordt het allemaal schaars.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door arjuna »

De schaarste was al zichtbaar bij een dump in Noord-Holland je kan heel veel kopen in dessert tan maar steeds minder in olive
Ook op Ebay of Amezone gaan de prijzen omhoog.
Ik ben al over gestapt voor kleding naar de Bever of de kringloop

Koen


Die Emslander
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2018, 00:06

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Die Emslander »

Dabberty schreef:Slecht nieuws, de gebruikte zijn tegenwoordig 20,- en de nieuwe 30,-, dus hetzelfde als in NL.
Ik zienhet vrij vaak tegenwoordig wat enkele jaren geleden erg goedkoop was zoals deze bedroll, zoals de poolse lavvu, de schoenverzorging kits, bepaalde jassen, nva tarps, zijn nu allemaal rete duur geworden in vergelijking met een paar jaar geleden.
Het magazijn materiaal raakt op, andere landen kopen grote partijen op, en nu wordt het allemaal schaars.
Ok thanx


http://www.avonatuur.tk
Life is like the Blues
Gebruikersavatar
Poki Loki
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2018, 19:52

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Poki Loki »

Er zijn zogeheten paardendekens. Zijn puur wol en van sterke kwaliteit. Prijs ligt rond de 25 euro


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door rjvdsluis »

Misschien ook een idee.......ter overweging'

Tijdens het vervullen van mijn militaire diensplicht (50 jaar geleden) heb ik in de sneeuw overnacht in een puptentje. De vloer hadden we bedekt met karton van noodransoenen. Desondanks heb ik toen niet kunnen slapen van de koude. De deken was dichtgespeld met grote veiigheidspselden. Het leger was te gierig om echte slaapzakken aan de diensplichtigen van de landmacht te geven. Achteraf , nu , denk ik dat ik toen de fout gemaakt heb om veel kleding aan te trekken zodat zweet niet weg kon. De belangrijkste oorzaak van het afgenomen isolerend vermogen.

3 jaar geleden ben ik het bos in gedoken met mijn kleinkinderen. Ik was verbaasd over het isolerend vermogen van de deken. (boven op bouwzeil gelegd)

Met deze ervaring heb ik een aantal dekens gekocht bij de kringloop. Eenpersoons 7,50 , Tweepersoons 15 euro, (met vintage kleuren). De oude dekens van AaBb waren 100% wol en vroeger erg populair. Kosten voor wassen bij de benzinepomp was 8,00 euro. Op die oude dekens staat een wolmerkje met de tekst 100% scheerwol.
In opgerolde staat zijn deze dekens redelijk zwaar.

Ik denk er nu over om :
Een moderne leger Poncho zodanig te knopen dat er een hoes wordt gevormd, daarin een dubbele deken zodat het geheel als isolatiemat kan dienen. Of eventueel in combinatie met een dunne slaapzak te gebruiken. Voordeel van deze opzet is dat de deken en poncho op verschillende manieren gebruik kan worden. Gemakkelijke in diverse vormen te persen (itt een isolatiemat)
Idee??

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Martin Outdoors »

Hallo, ^-^

Slapen in een dicht gedrukkerde defensie regen poncho raad ik sterk af.
Ik heb dat gedaan met een poncho liner en een poncho als nood oplossing omdat onze slaapzakken en andere uitrusting op een andere locatie lag.

Ik werd na 4 uurtjes erg nat en koud wakker , de condens kan nergens heen en langzaam ben je aan de buitenkant nat door de regen en aan de binnenkant nat door eigen condensatie.

Dus ,
Groet Martin.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door rjvdsluis »

Martin
Je hebt volkomen gelijk. Vochtige lucht isoleert slecht. En als deze vochtige lucht afkoelt ontstaat er water.
Comfortabel slapen of algemeen in de natuur rondhobbelen is afhankelijk van de mate waarin de vochtige lucht rond je lichaam kwijt kan.
Ik kan mij herinneren dat in de Nederlandse Slaapzakken van de Luchtmacht een label gestikt werd met de aanwijzing dat je in geval van koude de lucht rond je lichaam moest verversen.
Ook niet ademende regenkleding wordt aan de binnenkant nat.(tijdens een regenbui)
Ook een niet ademende slaapzakhoes kan nat worden.Ook de aangeprezen nooddekens uit verbanddozen.

Een goede slaapzak zorgt voor stilstaande lucht en is dan warm, de slaapzak moet dan wel in geval van zweet het water kwijt kunnen.
Een goede slaapzak laat vochtige lucht door.
In dit verband de volgende film via youtube. Open foam kledingisolatie https://www.youtube.com/watch?feature=p ... ruKLhE2PgM
en onderzoeken door het Amerikaaanse leger: Overnachten bij extreme koude.

Een wollen deken heeft de goede eigenschappen: zorgt voor een open verbinding met het milieu zodat vocht weg kan. Kan zorgen voor stlistaande lucht Gewicht en omvang kan echter een bezwaar zijn.

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Martin Outdoors »

Als isolatie mat zou ik de wollen deken boven op de poncho neerleggen ipv in de poncho vouwen zodat het ook op de drukpunten kan ademen, ook hier leerde ik de harde weg dat ik op een nat zeiltje wakker werd in de nacht, zelfs als mat verzamelde het genoeg condens om een natte kont te krijgen merkte ik :o .

Misschien dat jou ervaringen anders gaan worden ^-^ ik hoor het graag .
Groet Martin.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door rjvdsluis »

Martin
ongeveer 40 jaar geleden was ik op onderzoek in het Cantabrisch Gebergte (Leon) in de bergen
Mijn 4 kinderen sliepen toen op de volgende configuratie
Legerslaapzakhoes
Ludchtbed er in
Slaapzak op het luchtbed

Ik kan mij de hoeveelheid water niet meer herinneren.
Wel dat een enkeldaks nylon tentje kletsnat werd aan de binnenkant en de zijzakker vol met mater stonden.


Ik denk dat je gelijk hebt. IPV isolatiemat
Poncho
deken er op
Slaapzak

De vochthoudende lucht werd denk ik door de koude grond afgekoeld en werd water gevormd, megeljk gebeurt dit niet met een isolatiemat
Genoeg gespeculeerd nu de praktijk.

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Martin Outdoors »

Ik ben benieuwd naar de bevindingen .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door rjvdsluis »

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp:
PONCHO OF DEKEN
Het zou best eens kunnen dat de ondergrond belangrijker is dan die keuze


Ron sr


Die Emslander
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2018, 00:06

Re: wollen deken ipv slaapzak

Bericht door Die Emslander »

janvanloon schreef:

De Czech bedroll ( 29,95 tijdelijk uitverkocht )
Groen wollen deken ( 17,95 )
( Militaria4you )
:o
Bedroll is in de aanbieding zag ik vandaag


http://www.avonatuur.tk
Life is like the Blues
Plaats reactie