Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fireflo
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2015, 00:03
Locatie: Zuid Holland

Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door fireflo »

Beste allemaal. Mijn eerste topic hier op het forum. Na lang zoeken op het forum, Youtube etc, een test met een bouwzeil in de achtertuin op aanraden van iemand hier in een topic, twijfel ik nog steeds.
Besloten om dan maar gericht om advies te vragen aan mensen die waarschijnlijk veel ervaring hebben in de praktijk.

Ik wil een tarp aanschaffen. Mijn keuze gevallen deze 3 van DD.
-Lichtgewicht van 2.9 bij 3 (groen) 490gr.
-De 3 bij 3 (mc) 790gr. (Als ik nu moest kiezen, zou het deze zijn)
-De 3 bij 4,5 (mc) 1020gr.

Mijn tegenstrijdigheden:
-Ik ben een redelijke grammenjager maar niet ten koste van alles.
-Multicam spreekt mij erg aan.
-Met de test met het bouwzeil waarbij ik 1 kant dicht deed, lijk ik bij 3x3, op de grond niet veel ruimte over te hebben ten opzichte van inregenen? (Ik ben 1.90 en de ruimte op de bodem is dan 2,25 mtr. Rugzak (lowe alpine saracen) past er naast? Bij 3 bij 4,5 is er dan meer afdekking.
-Mijn oog valt ook steeds op de DD jungle hammock, die evt als bivak te gebruiken op de grond.
Past een 3x3 er goed boven, voor bescherming neerslag, ook bij wat winderig, zwaardere regen?
-Bij de 'tent' opzetversie, is een 3x3 dan groot genoeg om er uitgestrekt in te liggen (1,90) (of evt een bivaktent in te plaatsen, of is dat onzin?)
-Kan de evt. extra grootte van een tarp je ook in de weg zitten bij het opzetten?
-Lichtgewichtsversie heeft zo een mooie kleine pakmaat...

Is er iemand die ooit de keuze heeft gemaakt voor:
De 3x3 en dacht...verdorie 3x4,5 had beter geweest?
De 3x4,5 kocht en dacht, nou deze maat is eigenlijk te groot, ik zit nu met een zwaardere tarp dan nodig is.

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen (tot de orde roepen ^-^ ). Ik schaf het liefste maar 1 tarp aan en probeer gelijk de meest handige keuze te maken.

Bedankt!


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door J@siu »

Kijk eens op de filmpjes van Jos (Oakleaf)
over de mogelijkheden met een tarp , mogelijk kan je hier je keuze uit afleiden :-)

succes met je keuze ...


Gebruikersavatar
fireflo
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2015, 00:03
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door fireflo »

Dank je voor de tip. Heb ik toevallig vanochtend bekeken. 3x3 lijkt voldoende maar ben er nog niet zeker van.


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door Salmo Trutta »

Heb zelf de 3x4,5 en het is een joekel. Lastig om geschikte plekken te vinden waar in de lengte de tarp goed op te hangen is.
De tarp heeft wel lekker veel 'leefruimte' , vooral met K-weer is het erg prettig dat niet gelijk alles nat wordt. Ik gebruik de Frontline XL Hammock en dan is die extra lengte ook wel weer lekker.

Ik vind zelf de 3x3 te klein, waait te veel in. Als je zeker bent van droog weer zou het kunnen, maar houdt ook dan niet over.

Ik ben geen grammer jager dus gewicht is bij mij van ondergeschikt belang. Heb er nu we een 4x4 bij gekocht om toch iets makkelijker plekken uit te kunnen zoeken. Nog niet uit geprobeerd overigens... gaat deze zomer gebeuren.

Kortom: Ik heb liever een wat grotere tarp i.v.m. het droog houden van de spullen.


Afbeelding

Sieger
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door Tim »

Hoi Fireflo,

Bij mij ging het eerder andersom. 3x3 was minimaal. Nu gaat alles zelfs onder een half puptentje. Ik geloof dat m'n kleinste tarp 170x270 is. Past over een DD. En als diamant prima tegen een boom zoals zandhaas in dit filmpje:


Afbeelding

Maar als je lang weggaat zou ik wel een 3x3 meenemen. Met veel regen is leefruimte wel wenselijk.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door Dabberty »

Mijn DD ervaringen..
Ik had de 3m x 3m welke prima beviel en jarenlang gebruikt is.
Heb toen ook nog de 3m x 4.5m gekocht, maar niet vaak gebruikt, en toen doormidden geknipt om 2x 3m x 2.2m tarpjes te hebben voor als ik op de grond slaap
Toen ik zelf mijn hangmatten ging maken, maakte ik ze iets langer dan standard hangmatten, en dus paste dat net niet onder de 3m x 3m, en dus die voor verkocht en een de DD tarp M 3.5m x 2.4m gekocht.
Daar pas ik nu perfect onder met mijn hangmat.

Die raad ik dus ook aan, voor mij de perfecte afmeting voor de hangmat & grond als het nodig is.


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door CommonZense »

Ik heb nog groene DD 3x3 en 3x4,5 liggen. Mocht je een van de twee willen overnemen, stuur dan ff PB. Met beide op pad geweest, maar altijd zorg voor gedragen en goed onderhouden.


Gebruikersavatar
fireflo
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2015, 00:03
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door fireflo »

Bedankt voor de tip s en ervaringen tot nu toe. Erg fijn! Ik zie dat er niet echt 1 'beste' keus is. Meer van kies er 1 uit en hup ga het gebruiken. Ieder zijn ding lijkt wel.
@CommonZense hartelijk dank voor het aanbod! Ik neig echter echt naar de 3 keuzes die ik omschreef. Of groen superlight of de mc versie. Misschien is 2.4 bij 3.5 ook wel iets...


Gebruikersavatar
fireflo
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 dec 2015, 00:03
Locatie: Zuid Holland

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door fireflo »

Mochten er nog meer leden hun ervaring willen delen, zou super zijn.

Erg fijn om van te leren!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door Dabberty »

Mijn andere ervaringen: zelf maken die dingen :-)
Je kan het zo licht maken als je wilt, met de afmetingen die je wilt.
Heb er 3 gemaakt, 1 gewoon vierkant en 2x hexagon van 3.5m lang waarvan 1tje met 'deuren' voor de koude winter maanden.
Maarja, das allemaal gebaseerd op eerdere ervaringen, en wat voor A belangrij is, is voor B niet belangrijk, en heb jij als C misschien helemaal niks aan.

Mijn advies aan jouw:
Ondanks dat groen niet je favoriete kleur is, zou ik je toch aanraden de 3x3 van CommonZense over te nemen, waarschijnlijk vraagt hij er niet de neiuwprijs voor. Dan heb je een goede tarp goedkoop, en na meerdere malen gebruikt te hebben, weet je wat je anders wilt. Langer, korter, smaller, wijder, enz enz. Dan kun je een duidelijke keuze maken en een nieuwe camo kopen.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door J@siu »

een zeer goed onderbouwd advies van Dabberty ... 8-)


hugger
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 dec 2011, 19:24
Locatie: N52 38.986 E4 46.222

Re: Eerste tarp, zucht...welke maat.

Bericht door hugger »

Ik heb naast de 3x3 DD ook de solo aangeschaft deze bevalt me ook zeer goed zeker met het lopen met rugzak. Nu heb ik een 4x4 aan geschaft meer voor als ik lang op een plek ga staan ook met het oog op de winter. Elke afmeting van de tarp geeft weer een uitdaging om een leuke setups te maken.


Plaats reactie