Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

Hallo,

Dit is m'n 1e post hier op het forum.

Ik hou van militaire pup tentjes, ze zijn goedkoop, simpel, sterk en omdat ze van katoen zijn smelten ze niet van een vonkje en ze weerstaan verder ook ieder ander misbruik.

Nadeel is wel dat de ingangen aan de zijkanten helemaal niet praktisch zijn, maar daar is iets aan te doen !

Ik heb er twee 10mm YKK tent ritsen ingenaaid waardoor het een compleet andere tent is geworden, die veel meer bruikbaar is voor verschillende omstandigheden.

Ik heb nu 3 verschillende mogelijkheden, de normale trim met de ritsen dicht, de trim met de ritsen open en het doek over de tent heen geklapt en de 3e trim met de ritsen open en het doek als luifel.
In die laatste trim met luifel krijgt de pup tent een beetje het uiterlijk van de oldskool 'baker' tent of 'campfire' tent.

Ik heb eergister de ritsen erin genaaid en ben daarna vertrokken met mijn gemodificeerde tentje voor een vistrip met overnachtingen (waarbij ik mijn spulletjes meeneem in mijn fietsaanhanger).
Net terug en ik was erg happy met het resultaat, bijgaand de foto's van het weekend.

Marco

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door MichelVH »

Goede mod, maakt m veel praktischer en gaver!


elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

En voor wie het concept van de militaire pup tent niet kent ...
Er zijn er miljoenen gemaakt en bijvoorbeeld in oorlogstijd ingezet in WW2, Korea, Vietnam … etc, waarbij iedere soldaat 1 helft van de pup tent in zijn bepakking had, de zogenaamde 'shelter half'. Er zijn twee van deze helften nodig om één pup tent te maken, deze helften worden met knopen of drukknopen gekoppeld en bood dan een slaapplek en onderkomen aan 2 soldaten.

De NL pup tent is identiek aan de US pup tent, alleen de knopen zijn verschillend, de US tent heeft drukknopen en de NL pup heeft gewone knopen.

Marco


Afbeelding


elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

MichelVH schreef:Goede mod, maakt m veel praktischer en gaver!
Dank je wel Michel.
Ik moet overigens wel zeggen dat het niet mijn eigen idee is, maar ik de inspiratie heb van deze twee you tube filmpjes van de Australische bushcrafter 'running steam'.

Marco





Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door b2b »

Inderdaad had ik op YouTube al eens deze modificatie gezien maar het tentje van jouw ziet er professioneel uit, leuk project.
gr
Cees


TtB
Berichten: 132
Lid geworden op: 07 jun 2016, 09:41
Locatie: zutphen

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door TtB »

Heel netjes gedaan. Lijkt me heel comfortabel ;-)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door MichelVH »

Gaaf, zo'n kachel doorvoer. Het lijken me mooie tentjes om te verbouwen, goedkoop en simpel.


elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

Ja, goedkoop zijn ze zeker, bij de meeste dumpwinkels te koop voor € 20

Ik wilde eerst heel graag een US pup tent, maar deze zijn niet tot nauwelijks meer te koop.
Zelfs dumpwinkels in de US hebben ze niet meer.
Wel vind je US tentjes op ebay maar de verkopers willen ze perse niet buiten de US verkopen of vragen alleen al $ 100 dollar verzendkosten. Ik denk dat deze 2 you tube filmpjes van Running Stream hebben gezorgd voor een hernieuwde interesse in de US tentjes.

In Engeland verkopen ze nieuwe imitatie / replica US pup tenten, maar die zijn van een veel mindere kwaliteit.
En aangezien de NL pup helemaal gelijk is op de knopen na, heb ik een NL gekocht voor € 20.

De vele reparatie lapjes op het doek vind ik alleen maar bijdragen aan de sfeer van het tentje.

Ik heb 2 spuitbusjes impregneerspul van de Action over het doek gespoten (€ 3,- per busje) en vorige week vrijdagnacht 2 uur keiharde regen gehad en binnen bleef ik droog, het water parelde zo van het doek af, moet wel zeggen dat de ritsen er toen nog niet in zaten. Weet niet of de boel gaat lekken op de ritsen, mocht dat zo zijn dan naai ik daar twee flappen overheen die het inregenen op de rits bemoeilijken want ik wil wel droog liggen.

Marco


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door bourgeois »

Inderdaad een modificatie die de bruikbaarheid een stuk vergroot; Een paar zijdelingse opmerkingen: US puptentjes hadden tot ca. de Vietnamperiode gewone knopen en geen drukknopen. De WO2 versie is o.a. in Frankrijk lang doorgebruikt en is daar nog steeds spotgoedkoop in dumps te krijgen. Het resultaat van deze ombouw is meer een Whelen tent als een Baker tent, aangezien de laatste per definitie muurtjes heeft.


Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door michiel »

Net nieuw en meteen een mooie post!

Bedankt!

Tof om een bombproof tentje aan te passen aan je eigen gebruik.

Is dit type tent waterdicht op de zoom waar de twee helften aan elkaar zijn geknoopt?


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door bourgeois »

De twee helften worden met twee rijen knopen aan elkaar geknoopt met een overlap van meer dan 10cm. Als de wind daar nog regen doorheen zou persen is je tentje sowieso al lang weggewaaid of aan stukken gescheurd.


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door bourgeois »

Wat betreft de andere modificaties: Een kacheltje in een puptentje zal het al heel snel in een sauna veranderen. Naar mijn ervaring is een kaars of een brandende olielamp bijna altijd meer dan voldoende om de temperatuur aangenaam te maken. En als aanvulling m.b.t. waterdichtheid: Ik zou me eerder zorgen maken over doorlekken op de ritsen als bij de verbinding van de twee helften.


elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

Dat het een sauna wordt valt wel mee denk ik, om een koolmonoxide vergiftiging of zuurstof tekort te voorkomen zal ik voor de doorluchting sowieso mijn tentje niet helemaal dicht ritsen en een opening houden.

Aan de waterkant wordt 's-nachts alles echt zeiknat, m'n hengels, rodpod, kooktoestel, viskoffertje, slaapzak ... alles gewoon.
Als ik 's-nachts met mijn zaklantaarn over het water schijn zie ik ook altijd tot een meter boven het water een dikke mist hangen, die pas wegtrekt als de zon een halfuurtje op is, zie foto van één van de vijvers in het bos hier om 6 uur 's-ochtends ...
Als ik dan mijn tent een beetje op kan stoken blijft alles in mijn tent in ieder geval droog.

Marco


Afbeelding


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door Dabberty »

Leuk gedaan. Wat weegt hij nu bij elkaar ?


elsenburg
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2016, 18:20

Re: Pup tent 2.0 (1e fase van mijn pup tent modificatie)

Bericht door elsenburg »

6 Kilo, maar het geheel is wel compact mee te nemen.

Ik heb bijvoorbeeld ook een dure (€ 379,-) Nash Scope black OPS brolly als onderkomen, met opvouwbare baleinen die totaal 5 kilo weegt, maar opgevouwen veeeeeeel groter is dan de pup.

Voor de die-hard pup tent liefhebber hier nog 3 illustraties uit handleidingen en een video van 'phrayzar' (een maat van de eerder genoemde 'Running Stream') waarop te zien is hoe de gemodificeerde pup in een rugzakje wordt meegenomen wat een idee geeft van de maat ...

Marco



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie