Naden sealen van tent of tarp

Bespreek hier hoe je je verblijf inricht. Tent: groot, klein, lichtgewicht of zwaar met een hout kachel. Je tarp: een ideale tool, maar welke heb jij en waarom? Of zoek je er eentje? Alles wat je altijd al wilde weten over tarps. Of ga je liever low profile met je bivakzak op pad?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bossie75
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 feb 2019, 12:06

Naden sealen van tent of tarp

Bericht door Bossie75 »

Ik wou gewoon even een ervaring delen ; ik had2 tenten gekocht die nog geseald dienden te worden op de naden.
Omdat het vrij grote tenten zijn en ik bij mijn vorige tent niet super tevreden was over de mee geleverde tube (nu zat er geen sealer bij, blijkbaar niet toegelaten ivm lucht transport) besloot ik de sealer zelf te maken.
Op youtube zijn er redelijk wat filmpjes te vinden maar deze zijn bijna allemaal van verre landen waardoor de benamingen verschillen en de gebruikte producten hier (Belgie of Nederland) niet te krijgen zijn.
Hoe ben ik te werk gegaan ?
- tent op gezet
- 1 tube Construct 100% neutrale silicone van Meno gekocht en 1L White Spirit (foto dient enkel om de producten te laten zien die ik gebruikt heb en dus werken, en is zeker niet als reclame bedoeld !)
- met de keuken weegschaal heb ik in een glazen bokaal 15g silicone en 15g white spirit afgewogen
- vervolgens gemengd met een mini mengstaaf voor verf
- dit mengsel aangebracht op de naden langs de buitenzijde van de tent met een plat penseel (ik heb het grootste penseel gebruikt uit een olieverf penseel set van action)
- ik had bij +- 15°C ongeveer 1 uur verwerkingstijd
- na 45 min was het al moeilijk om te zien waar de sealer aangebracht was, na een 2tal uren kon je al aanraken zonder dat er iets aan de vingers bleef kleven.
- Ik heb de tent 2 dagen op laten staan, ingepakt en op stap vertrokken. Ik heb geen ongename geur meer waar genomen.
Tip : maak niet te veel sealer ; ik had de glazen pot goed afgesloten maar de dag nadien was de sealer toch volledig uitgehard

Succes ;-)
IMG_20190222_162855.jpg
IMG_20190222_162855.jpg (804.13 KiB) 2221 keer bekeken


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Naden sealen van tent of tarp

Bericht door londen »

Wat gaaf! ben benieuwd hoe de gebruiken ervaringen zijn straks, houd ons op de hoogte.


Plaats reactie