Hut impregneren tegen vocht?

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Een pan's hobby kok »

als je er in gaat wonen??


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Wendy Dready »

Mijn hut in wording leek eerst op een houten tent..
toen kwamen er 2 lage muurtjes onder het puntdak en nu lijkt ie echt op een minihuisje.
het dak is een houten plaat met brede gleuven,ongeveer 1 derde is dus open.

Zijn er huttenbouwers hier met ervaring met een 45% schuin dak bedekken zonder plastic of tyvek oid te gebruiken?  Is een hut waterdicht te krijgen met alleen dennetakken kippegaas aarde bladeren en mos? 


Every little thing gonna be alright.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Roely »

Ik heb wel ervaring met zo'n dak dichtgemaakt met mos en aarde, als wel met een dicht bladerdak.
Het dak van stammetjes tegen elkaar met wat dwars liggers om zand en aarde tegen te houden is nooit volledig waterdicht gebleken, ik heb er een gehad die zeker zo'n 10 jaar heeft gestaan met geïmpregneerde stammetjes en naden dicht gemaakt met aarde en mos,  deze was 80 % waterdicht.  Dus bij langdurige regen gaat hij gewoon doorlekken.

De hut met een dik bladerdak was veel langer waterdicht in het begin, maar is erg onderhoud gevoelig. het komt erop neer dat je minimaal 1 keer per week de bladeren aan moet vullen omdat deze of wegwaaien of snel verteren zeker met toevoeging van aarde om het vast te maken. Dit lijkt me dus echt een survival dak voor enkele nachtjes.
Wat wel werkt voor de lange termijn 100% waterdicht is daksingles maken, dus meerdere lagen afgeplatte stammetjes of plankjes.

Dan plastic , ook al wil je het niet gebruiken is op zich wel ideaal ivv een binnentent, dat doe ik bij survival ook onder het dak van dennen takken.. Het is dan zeker waterdicht en geen dennen naalden en beestjes in mijn nek  ^-^ Nadeel is wel de condens vorming.

Dit verhaal is op basis van mijn eigen ervaring, het kan zijn dat ik eea niet goed aangepakt heb en dat dit de conclusie beïnvloed heeft

Let op ! ik denk dat jou afvalhout vuren is, wat sowieso geen lang leven beschoren is.
Mijn blokhut was van Larix.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door hannie »

Hoi Wendy,

Je kan de buitenkant van je hut ook bekleden met Shingels.  "plankjes"  die je uit een stuk stam splijt.  Bekijk deze video eens. How to make Wood Shingles using hand tools

Wat betreft houtsoorten. Lariks is de meest duurzame houtsoort die in Nederland groeit.  Je kan Lariks onbehandeld jaren goed houden. Je kan er ook Shingels van maken.

De gereedschappen die gebruikt worden Frou, Haalmes en schaafpaard ( zie elders op dit forum)  en de (Carpenters)  Axe.


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door qjmb »

Zat ik ook net aan te denken.
Een frou wordt ook wel kliefijzer genoemd.
http://www.houtvanbomen.com/Winkel/Bijlen.html

Tamme kastanje en ceder schijnen er goede houtsoorten voor te zijn.
Gr Q


Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Hazelaar Bert »

Ik denk inderdaad shingles maken en insmeren met warme dennen teer ( pine tar).
Dit kan je prima zelf maken, maar je kan het ook vrij goedkoop halen in de decathlon voor 8€ per liter ( ligt in de gang met paardensport gerief).

Zo krijg je een waterdicht dak ( denk maar aan de staafkerken in scandinavië) en is het toch volledig natuurlijk.

Groet,


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Dabberty »

Is een oud hollands stro / riet dak geen optie ?


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door qjmb »

of oudhollandse plaggen ;D

Afbeelding


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Wendy Dready »

Het idee van de shingles vind ik erg mooi maar is niet geschikt voor mijn hut...
Na alle tips te hebben gelezen ben ik er nog niet uit maar denk nu meer in de richting van stro...riet..bamboe,dennetakken  of wilgentenen.
Het zal vast een combinatie van meerdere materialen worden..en heg is geen ramp als het af en toe wat lekt..hut staat in mn tuin dus bij slecht weer kan ik altijd nog naar binnen verhuizen.


Every little thing gonna be alright.
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Gerbenvink »

Ik denk dat je het alleen kan doen met een of ander chemisch middeltje.


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door lampje »

@ gerbervink, ik vind het jammer dat je zo makkelijk naar die keuze grijpt.
Terwijl er al zoveel goede natuurlijke ideeën al geopperd zijn.
Bovendien vind ik dat ook dat bushcraft JUIST met zoveel mogelijke natuurlijke materialen werken een grote pre is.
Door terug te gaan in de geschiedenis en er achter te komen hoe ze het een paar honderd jaar geleden dat deden.
Het is niet erg als geen antwoord op een vraag weet, maar als je er een plaatst laat het dan wel een meerwaarde hebben.
Anders kun je net zo goed een tent opzetten met een paar plastic palmbomen voor de uitgang.

Groet Michiel

 


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Wendy Dready »

@Michiel,   
mee eens..het zo natuurlijk mogeljk houden van de middelen vind ik qua bushcraftgehalte ook veel beter passen bij mijn opzet.
Daarom heb ik ook voor jou tip gekozen en gister gekookte lijnolie gekocht..
De hut wacht nu tot mijn aanval van luiheid voorbij is en ik hem van een geolied jasje kom voorzien. 
Toch denkt Solokano dat de kans heel groot is dat er al chemische middelen verwerkt zitten in het hout waarmee ik de hut gebouwd heb.
Maar dan nog verdiend het mijn voorkeur om er niet nog meer chemische rommel tegenaan te gooien.   

@Gerbenvink,
jou reactie vond ik zo kort door de bocht dat ik nog geen behoefte had gehad die te beantwoorden. Idd jammer dat je zo'n makkelijk antwoord kiest zonder enige onderbouwing.

@iedereen die met nuttige tips kwam:
bedankt voor het meedenken,ik heb voor gekookte lijnolie gekozen,deze is natuurlijk en zo bewerkt dat hij prima geschikt is voor het impregneren van hout.

maw  de klus kan beginnen


Every little thing gonna be alright.
Gebruikersavatar
Hazelaar Bert
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mei 2011, 22:35
Locatie: Erembodegem

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Hazelaar Bert »

[quote="Wendy Dready"]
@Michiel,   
mee eens..het zo natuurlijk mogeljk houden van de middelen vind ik qua bushcraftgehalte ook veel beter passen bij mijn opzet.
Daarom heb ik ook voor jou tip gekozen en gister gekookte lijnolie gekocht..
De hut wacht nu tot mijn aanval van luiheid voorbij is en ik hem van een geolied jasje kom voorzien. 
Toch denkt Solokano dat de kans heel groot is dat er al chemische middelen verwerkt zitten in het hout waarmee ik de hut gebouwd heb.
Maar dan nog verdiend het mijn voorkeur om er niet nog meer chemische rommel tegenaan te gooien.   


Het spijt me om wat muggenzifterig te gaan doen, maar gekookte lijnzaadolie is ook chemisch. Lijnzaadolie of lijnolie op zich is een natuurlijk product, maar gekookte lijnolie is een heel ander paar mouwen.

Gekookte lijnolie is een chemisch bewerkt eindproduct dat vertrekt vanuit ruwe lijnolie, hieraan worden chemische verbindingen aan toegevoegd zodanig dat de olie sneller is het hout trekt. Het is dus niet enkel een kwestie van het spul te koken.
Deze vorm van lijnolie is ook giftig, dus niet geschikt voor houten eetgerei of dergelijke.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnzaadolie

Groet,


...schop ze een geweten...
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door lampje »

zucht,.....


Wendy Dready
Berichten: 198
Lid geworden op: 23 dec 2013, 23:15
Locatie: Essen Belgie

Re: Hut impregneren tegen vocht?

Bericht door Wendy Dready »

:-) ;-) :D ;D  YEAH Lampje heeft de hoofdprijs gewonnen met zijn gouden tip...
:Een weekend bivakeren in de hut (als tie af is) met kampvuur en stoofpot, en ontbijt op bed  :D ;-) ;D :-)

Chemisch of niet de lijnzaadolie gaat ertegenaan...ik heb er voor het kopen een hoop over opgezocht en vond nergens een omschrijving vqn chemische bijprodukten!


Every little thing gonna be alright.
Plaats reactie