Vragen over permanente shelter/HUT!!

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Gerbenvink »

Ik ga volgende week zaterdag ergens een hut maken met een vriend van mij. Maar waar moet ik aandenken voor een permanente hut. En dan bedoel ik alles want ik heb nog geen ervaring


Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door HJ »

Het oorspronkelijke bericht verplaatst naar dit nieuwe topic, om het oorspronkelijke topic zuiver te houden en hier de tips en trucs te plaatsen.
HJ namens het NBF moderator team


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Sgt_Bear

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Sgt_Bear »

Ik neem aan dat je er niet wekelijks gaat komen dus ik zou in ieder geval iets verzinnen om het duurzaam te maken. En ik zou een plek kiezen waar een toevallige voorbijganger niet komt.
Heb je enig idee welk materiaal je wil gebruiken?


GJB
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 nov 2013, 01:45
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door GJB »

Ik zou de hut iig een stuk ingraven. Dat maakt de camouflage een stuk makkelijker. Ik ga er tenminste vanuit dat je de hut op "openbaar" terrein gaat maken.

Bedenk waar je de hut voor gaat gebruiken. Het maakt nogal uit als je er af en toe wilt schuilen of dat je er echt in wilt gaan overnachten en meerdere dagen gebruik van wilt maken.
Ga dan na wat voor jou de minimale afmetingen moeten zijn. Kijk dan waar je de maximale bescherming hebt van natuurlijke elementen. Bekijk dit vanuit meerdere perspectieven, en kijk ook in hoeverre je het met zo min mogelijk middelen de maximaal mogelijke bescherming kunt realiseren.

Planning en voorbereiding is erg belangrijk.
Suc6


Leave nothing but footprints, take nothing but memories (pictures)
Sgt_Bear

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Sgt_Bear »

" Tijd besteed aan voorbereiding is NOOIT verspilde tijd" ;)


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door stekker »

Gedeeltelijk ingraven van een hut brengt de nodige risico's met zich mee in ons klimaat.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
RoyPijnenburg
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 sep 2013, 11:06

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door RoyPijnenburg »

Waar je zeker rekening mee moet houden is schimmelvorming. Ik heb ooit een half ingegraven shelter gebouwd, maar er kwam schimmel in.
Wat ik volgens mij fout heb gedaan is afdekken met zeil en dat afdekken met aarde/mos. Het zag uit als een leuk hobbit huisje van de buitenkant, maar van binnen was het 1 grote schimmelbende.

Misschien heeft iemand ervaring hoe je dit tegen kunt gaan..


larik
Berichten: 88
Lid geworden op: 21 jul 2013, 21:22

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door larik »

Ik denk: regelmatig even terugkomen en een vuurtje stoken in je hut. Schimmel komt door vocht en met een vuurtje (warmte) droog je de boel.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Roely »

moeilijk iemand helpen als hij niet aangeeft wat hij wil.
Aan alle anderen het volgende,  Ik heb er verschillende gemaakt.
Een boomhut op drie meter hoogte ik schat een 2 jaar betrouwbaar gebleven.
Had deze gemaakt  van stammetjes 15 a 20 cm doorsnede verbonden met nylon touw.
Nadeel was dat dit alleen maar een verhoging was met een hek eromheen zeg , dus steeds weer opnieuw een dak erboven maken of daarvoor een zeiltje meenemen.

Een volledig onder de grond ( niet zelf gemaakt, maar gevonden en mee onderhouden) , ik denk dat deze na 20 jaar nog steeds bruikbaar is met een half uurtje werk. Deze is op een heuvelrug, dus blijft er geen water in staan. Ik denk wel dat de houdbaarheid en betrouwbaarheid heel afhankelijk zijn van de grondsoort.

Die onder de grond bij toeval ontdekt zoals zo veel andere hutten en verblijven.
Die in de boom daarbij heb ik mee gemaakt, dat er wandelaars mij op enkele meters passeerden en me niet zagen. Mensen zijn toch een beetje geneigd om naar de grond te kijken in het bos, maar die zal best ook wel eens gespot zijn , hoewel hij prima verstopt stond tussen lijsterbessen en krentenboompjes. Sterker nog ik heb weleens een vriend meegenomen, en toen we er al onder stonden vroeg ik hem of hij de hut al ergens kon zien.. neu .. Ik zo van kijk eens omhoog. :D

Schimmel en/of zwammen en parasieten en boktor e.d heb ik altijd gehad, je gebruikt natuurlijke materialen en stammetjes met de bast er nog op, om zo min mogelijk op te vallen. en in de grond blijft het vocht aan trekken natuurlijk,
Ook een blokhut gemaakt van geschilde larix , dat staat  10 jaar maar die zie je natuurlijk al op enkele honderden meters in de winter.

Tips .. boomhut gebruik stammen met zijtakken eraan hoe grilliger de buitenkant hoe minder dat het opvalt, zorg dat het doorkijkend is wanneer niet in gebruik.. ga geen overmaats vogelnest bouwen he
Camoufleer je hut in/onder/boven de grond alleen met aanwezige materialen,  dus ga bijvoorbeeld niet een hoop dennentakken verslepen naar een mooi open stukje tussen de beukenbomen.  Zorg ervoor dat je zelf wel je hut terug kunt vinden door markeringen aan te brengen in de omgeving. Bij echt permanente hutten verplaats wat planten en jonge boompjes in je voordeel. Althans zo doe ik het.
Laatst gewijzigd door Roely op 28 jan 2014, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Beste Gerbenvink,

Een oud topic maar toch even reageren. Je weet maar nooit. Misschien heb je er nog wat aan.

Ik ken twee boeken waarin uitgebreid sheltercraft (en een hoop andere zaken) aan bod komen: Essential Bushcraft van Ray Mears en Buschraftvan Mors Kochansky. Eerst deze boeken kopen, dan lezen en dan bouwen.

Met deze boeken beschik je opeens over een schat aan informatie. De financiële investering weegt imo niet op tegen de tijdsinvestering die je zou moeten doen om dezelfde info van internet te halen.

Groetjes, Bill


Gebruikersavatar
Thijzzz
Berichten: 509
Lid geworden op: 24 dec 2009, 21:17
Locatie: Oss, Noord-Brabant

Re: Vragen over permanente shelter/HUT!!

Bericht door Thijzzz »

Om een vuurtje minder goed zichtbaar te maken en als reflector: muurtje van stammetjes maken.
Bijlagen
Shelter 3.jpg
Shelter 3.jpg (122.23 KiB) 6029 keer bekeken


Groeten & C U in the woods,

Thijs
Bestuur Stichting Bushcraft
Plaats reactie