Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Erwin P
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 jul 2016, 18:41

Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Erwin P »

Ik struin al wel een tijdje rond op dit forum, maar hou me eigenlijk maar weinig bezig met het bushcraft gebeuren (trekking etc is meer m'n ding). Maar nu heb ik het in de kop gekregen om binnenkort met een vriendin van mij een simpel hutje/shelter te maken in het bos en daar een nachtje te overnachten.

Echter weet iemand wat voor regelgeving/handhaving hierbij betrokken is?
Een aantal bossen waar ik vaak wandel staan zo mooi van die bordjes ''verboden toegang na zonsondergang'' of ''vrij wandelen tussen zonsopkomst en ondergang''. Nu is het mij wel duidelijk dat je hier dus s'nachts niet hoort te zijn, maar weet iemand wat het beleid is als je er alsnog een hutje bouwt en daarin overnacht mocht meneer de boswachter er langs komen?


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Tim »

;D ;D ;D ;D

Je moet aangifte doen van de WOZ van je hut. Daarna mag alles.

http://www.wild-kamperen.nl/vraag-antwo ... eren-hoog/

Groet,
Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Martin Outdoors »

Wildkamperen ,Alles mag zolang je maar niet gepakt word.

Want niks mag. ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Alder »

Jaja Tim en Martin...

Boetes en al die regels zijn niet leuk. Maar wel goed om kaders te hebben.

Waarom wil de beheerder niet dat je er na zonsondergang nog bent?
Waarom mag je niet wildkamperen in de meeste gemeentes?
Waarom mag je geen vuur stoken in de meeste gemeentes?

Maar Erwin, als je meedenkt over de achtergrond van de regels en je in die visie kan vinden kun je zorgen dat je voor jezelf kunt verantwoorden wat je doet. Bijvoorbeeld geen wild verstoren 's nachts, geen rommel achterlaten, veilig met vuur omgaan. Bedenk dat een boswachter niet tegen je is, maar vaak hetzelfde wil als jij: een mooi stuk natuur waar mensen van kunnen genieten. En ja, als je de regels overtreed maar wel zorgvuldig met de natuur omgaat, kun je nog wel een boete krijgen, en dat is jammer. Maar dan begrijp je dat waarschijnlijk ook wel. In de praktijk komt een boete weinig voor.

Ik vind dat je prima een hut kunt bouwen en erin slapen, als je het maar goed doet.


Als je bang bent voor boetes kun je de apv van je gemeente opzoeken.
Wildkampeerverbod is in gemeente Utrecht bijvoorbeeld niet opgenomen.
Vuur stoken is bijna overal verboden. In de meeste apv's is als uitzondering opgenomen:
-Vuur voor koken, bakken en braden, voor dat geen gevaar voor de omgeving oplevert.
Dus hang een pannetje water boven je vuur.
Hut bouwen is niet echt een verbod voor volgens mij?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Martin Outdoors »

Als je al niet van de paden af mag is een onderkomen bouwen ook verboden of je moet er 1 op een pad bouwen ;D
Ik snap wel waarom er regels zijn, omdat 90% van het volk zich niet kan gedragen en er een puinhoop van maakt. sterker nog ik ben blij met de regels , geeft mij meer lucht als ik ze overtreed want er zijn er niet zoveel die dat doen door de regels. , lekker in het bos en er respect voor hebben en mocht ik gepakt worden zie ik de boete als een betaling voor al die keren dat ik plezier kon beleven in het bos. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Alder »

Ja inderdaad :D


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Tim »

Tsja,

Leave no trace. Ik had een heel verhaal gedicht, maar dat is toch niet interessant.

De regels zijn er om bepaalde groepen in geasfalteerd Nederland blij te maken. Laat die lekker hun ding doen, dan doe ik het mijne.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door 11E »

Martin Outdoors schreef:A lekker in het bos en er respect voor hebben en mocht ik gepakt worden zie ik de boete als een betaling voor al die keren dat ik plezier kon beleven in het bos. ^-^
Die Nederlandse boetes zijn nog wel te verhapstukken. Vandeweek zijn wat collega's aangehouden door de Oregon Department of Forestry and Wildlife en overgedragen aan de state troopers wegens het lopen op een trail die afgesloten bleek te zijn. Het was dat de state troopers hun matsten omdat ze ook voor de overheid werkten en ze mee hadden gewerkt met de Forrestry department anders hadden ze 1400 dollar per persoon boete gehad. Dat zijn nog eens andere bedragen :-(

Groeten,
Lesley


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Martin Outdoors »

Poeh dat zijn inderdaad serieuze bedragen, dan zou ik ook 2 x nadenken voor ik bewust de "fout"in ga. ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Alder »

In de praktijk hebben ze dus geen boete gehad.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door arjuna »

Ik sluit mij aan bij Martin
Er fietsen 5000 fietsers per uur door het rood in Amsterdam ,en deze krijgen zelden een bon >:D
Advies als ze je toch betrappen ,stel je eigen altijd voor, en vraag de heren wat jij voor ze kan betekenen.
Met andere woorden wees schuld bewust,maar zelfverzekerd en loop naar ze toe wacht niet tot ze naar jou toe komen en dan met een open hand naar voren gericht.
Wat kan je verliezen, wat geld maar nooit je eigenwaarden en dat is het meest van waarden
Elk mens is daar gevoelig voor, en houd in je achterhoofd dat boswachters dit werk doen omdat ze graag buiten zijn en jou heel goed begrijpen.
Let wel op de lichaamstaal van de boa, die zal je het antwoord geven van in hun stramien past.
Is de man of vrouw in een slecht humeur bied dan je escusses aan voor de overlast en je begrijpt dat wat je doet niet echt handig is,en dat je nu weg gaat als je klaar met inpakken bent
Pas wel op dat de bijl en het mes niet zichtbaar zijn ,niet elke boa mag je bagage onderzoeken daar mag de politie voor komen.
Mocht die dan komen ,ben je de LUL en face it white a smile en leer je les en betaal je bon ^-^

De strekking is simpel probeer het initiatief bij jezelf te houden zonder dat het opvalt ,en mocht je een wenkbrauw bij de boa ophoog zien gaan, stap een voetstap achteruit dit ziet de boa op een onbewust nivo en zal dan daar naar handelen.
En dan kan het alle kanten op gaan ^-^ ::) :-* >:( >:D ::) :-(

Koen


Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door DennisV »

ik heb bij ons in de bossen in Uden een bekeuring gekregen voor open vuur. 285 euro.. zijn niet flauw met bekeuringen!


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Boomknuffelaar »

DennisV schreef:ik heb bij ons in de bossen in Uden een bekeuring gekregen voor open vuur. 285 euro.. zijn niet flauw met bekeuringen!
OPEN vuur? :D
Ik zeg:
Afbeelding


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
DennisV
Berichten: 116
Lid geworden op: 11 dec 2018, 12:26
Locatie: Uden

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door DennisV »

was op bedaf, op de zandvlakte. Gat gegraven met stenen eromheen. Kwam er een boa aan ( volgens mij in opleiding ) maar toch de bekeuring. Was allemaal netjes gemaakt zei die maar toch een bekeuring..


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Vraagje over regelgeving/handhaving shelters/overnachten

Bericht door Roely »

Ik zelf ben nog nooit gezien /gevonden.
Ik heb wel met Brabants landschap gewerkt en met natuurmonumenten. En ken wel wat verhalen, van wat boswachters.

Ik kan je de tip geven, om netjes te blijven en een beetje verstand van natuur en natuurbeheer aan de dag te tonen. Met een beetje geluk schuift de boswachter gewoon aan bij je kampvuurtje voor een bak koffie.
Heb je een arrogante of grote smoel.. Krijg je en een bekeuring voor je vuur, en voor het buiten de opengestelde tijden aanwezig te zijn. En voor wild kamperen, En voor het je bevinden buiten de aangewezen, gangbare paden.
Plus de mogelijkheid van illegale kap en sprokkelen zonder vergunning. En ten slot in het broedseizoen, verstoring van de broedvogels en die is ook nog eens heel fors. Ow en vergeet ik nog de mogelijkheid van bekeuren voor wildplassen en afval dumpen.

Aldus kun je heel makkelijk flink genaaid worden tot taakstraf toe, maar waarschijnlijk krijg je alleen een waarschuwing en wordt je gesommeerd om de plek te verlaten en je rotzooi op te ruimen. Als je een beetje respectvol en als natuur liefhebber over komt.

Voor het op voorhanden hebben van een hakbijl of mes, heb ik ze eigenlijk nooit gehoord zelf.

Maarja die gasten die ik gesproken had, waren wat oude boswachters en jachtopzieners, geen beginnende maten naaiers/streepjes jagers met een verse boa diploma op zak. Die hun verplichte of gewenste aantal 'bekeuringen' over jouw rug willen scoren.
Mvg
Roely


Plaats reactie