mijn iglo

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re:mijn iglo

Bericht door Anneke »

[quote="Jeroen Beekman"]
Op een gegeven moment toen het kouder werd gingen blokken ook heel goed plakken. Ik zette ze er met 25 graden voorover in en ze bleven zo staan (wel hard erop gezet).
[/quote]

Da's mooi opgemerkt. Betekent dat ook, dat het onderste deel minder koepelvormig is geworden doordag de sneeuwblokken toen nog niet zo goed plakten?


Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re:mijn iglo

Bericht door Jeroen Beekman »

[quote="anneke"]
Da's mooi opgemerkt. Betekent dat ook, dat het onderste deel minder koepelvormig is geworden doordag de sneeuwblokken toen nog niet zo goed plakten?
[/quote]

Ja. Ze vielen heel snel dus ik moest ze ca. 1-2 min vasthouden en met sneeuw verstevigen. Ik denk dat als ik later was begonnen het wat beter was gelukt.


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re:mijn iglo

Bericht door Anneke »

Da's wel handig om rekening mee te houden dan bij het bouwen :-) Heb je nog enig idee in hoeverre de tempereatuur/vochtigheid e.d. daalden op het moment dat het beter ging plakken? Hoe laats was dat ongeveer?


Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re:mijn iglo

Bericht door Jeroen Beekman »

[quote="anneke"]
Da's wel handig om rekening mee te houden dan bij het bouwen :-) Heb je nog enig idee in hoeverre de tempereatuur/vochtigheid e.d. daalden op het moment dat het beter ging plakken? Hoe laats was dat ongeveer?
[/quote]

Rond 10:30 en 11:00 zo ongeveer. Ik weet niet precies hoe koud en hoe de vochtigheid was maar er was een groot verschil tussen het begin en het eind. Me handschoen plakte zelfs vast. :)


oud deelnemer 4

Re:mijn iglo

Bericht door oud deelnemer 4 »

leuk gedaan, wat ik dan weer zou willen weten, hoe snel of beter hoe langzaam smelt ie vergeleken met de omliggende sneeuw?


Gebruikersavatar
willem zuyderduyn
Berichten: 654
Lid geworden op: 20 jun 2010, 23:34
Contacteer:

Re:mijn iglo

Bericht door willem zuyderduyn »

Mooi gebouw. Ziet er goed uit. Dat met die blokken in een vierkante emmer werkt idd perfect.

Als je er echt in wilt slapen, dan zou ik toch de ingang kleiner maken en direct achter de ingang een verdieping van ca 10cm in de grond maken. Dan komt er nauwelijks kou binnen.


Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re:mijn iglo

Bericht door Jeroen Beekman »

[quote="willem zuyderduyn"]
Mooi gebouw. Ziet er goed uit. Dat met die blokken in een vierkante emmer werkt idd perfect.

Als je er echt in wilt slapen, dan zou ik toch de ingang kleiner maken en direct achter de ingang een verdieping van ca 10cm in de grond maken. Dan komt er nauwelijks kou binnen.
[/quote]

Bedankt voor de tips. Ga er zeker gebruik van maken. Het verbaasde me nu al hoe goed sneeuw isoleert.

[quote="tilia"]
leuk gedaan, wat ik dan weer zou willen weten, hoe snel of beter hoe langzaam smelt ie vergeleken met de omliggende sneeuw?
[/quote]

De volgende dag was hij al ingestort maar de blokken liggen er nu nog, zeker een berg van 20-30 CM sneeuw.


Gebruikersavatar
Jeroen Beekman
Berichten: 461
Lid geworden op: 03 aug 2010, 19:13
Locatie: Lienden - Gelderland

Re:mijn iglo

Bericht door Jeroen Beekman »

Afbeelding

Niet veel van over.


oud deelnemer 4

Re:mijn iglo

Bericht door oud deelnemer 4 »

iglo voor de hond van maken ;D
ja jammer dat het zo snel weg is, hopen op een hoop sneeuw deze winter


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:mijn iglo

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="willem zuyderduyn"]
Mooi gebouw. Ziet er goed uit. Dat met die blokken in een vierkante emmer werkt idd perfect.

Als je er echt in wilt slapen, dan zou ik toch de ingang kleiner maken en direct achter de ingang een verdieping van ca 10cm in de grond maken. Dan komt er nauwelijks kou binnen.
[/quote]

bedoel je een verdieping (de grond in) of een verhoging?

Volgens mij moet je altijd zorgen dat je op het hoogste punt slaapt en dat je een gang/geul hebt om de koude lucht af te voeren. Je deur/ingang moet dus lager zitten dan het nivo waarop je slaapt. Ook kan je de deur nog uitbreiden met een (vast of beweegbaar) windscherm (of soort van deur), dat scheelt weer in de tocht. Zorg er wel voor dat er altijd voldoende ventilatie is. Denk daarbij ook aan dat het 's nachts verder kan sneeuwen.

Ook hoe minder hoog hoe warmer (minder lucht om warm te houden). Als je zorgt dat het plafond mooi rond en glad is heb je ook geen last van 'druipers' ;D

Afijn, voor de volgende keer.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:mijn iglo

Bericht door Roel »

De beste sneeuw is sneeuw dat, het liefst, in 1 keer is gevallen, stuifsneeuw is het allerbeste. Het is hard, droog en compact. Juist daardoor is het zo goed te snijden/zagen en in model te brengen.
Meestal ligt de tunnel van de ingang lager dan de rest van de igloo, zodat koude lucht daar blijft hangen op het laagste punt. De slaapplaatsen zijn ook nog weer hoger dan de vloer van de hut. Sommige Inuït behangen de binnenkant van de igloo ook nog eens met rendierhuiden waardoor de binnentemperatuur makkelijk tot wel 10 graden C. kan oplopen.
Helaas zal in onze winters de kans op zulke sneeuw niet vaak voorkomen, maar ik denk dat n.a.v. dit topic en voorbeeld verscheidene luitjes het toch gaan proberen zogauw er wèl een keer zulke sneeuw valt... ;D

Roel


Plaats reactie