natuurlijk matrasje...

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Vrijbuitert

natuurlijk matrasje...

Bericht door Vrijbuitert »

Geen idee of er al een topic van is, want kon er geen vinden.

Maar liep vanmiddag in't bos een poosje te kijken bij de bosbouwers die met grote machines de gekapte en aan stukken gezaagde bomen uit het bos rijden. Het viel me daarbij op dat ze de takken lieten liggen en alleen met de stammen bezig waren.

Om een lang verhaal kort te maken, ik had wel eens gehoord van een matras van dennentakken en besloot dat maar eens te proberen.

Zo gezegd, zo gedaan. Hoop takken bij elkaar gegooid en er op gaan liggen. Kennelijk lag het wel lekker, want toen ik wakker werd was het inmiddels donker. Had ik een klein uur liggen pitten op die takken.

Wat ik me nu afvraag, zijn er meer dingen in de natuur te vinden die als matras te gebruiken zijn..


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door jenniskens »

Mos bladeren gras stroo.
als het maar zacht is zou ik zeggen.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Vrijbuitert

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="jenniskens"]
Mos bladeren gras stroo.
als het maar zacht is zou ik zeggen.
[/quote]Moet je dat niet ergens op leggen voor als het gaat regenen?


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Robbe »

Als ik vroeger met een klein tentje wild kampeerde nam ik nooit een matrasje mee.
Er was altijd wel wat om onder het grondzeil te proppen: varens, hooi, boombladeren.

Ik hoorde trouwens dat beukenbladeren ook nog enigzins insekten weren.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gobifriend
Berichten: 381
Lid geworden op: 20 jan 2011, 13:44
Locatie: Sint-Niklaas

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Gobifriend »

[quote="Robbe"]

Ik hoorde trouwens dat beukenbladeren ook nog enigzins insekten weren.
[/quote]

Heb ik ook gehoord die Ray Mears toch ;-)


Life's challenges are not supposed to paralyze you, they're supposed to help you discover who you are.
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door obiwanjacobi »

Varens lijken leuk, maar die zijn zo plat en als ze groen zijn geven ze vocht af.
Mos kan heerlijk zacht zijn, maar het is meestal de meest vochtigste plek van het hele bos. Bivi bag maakt een hoop goed, maar nat=koud dus dan moet het wel redelijk droog zijn.

Het idee van denne takken is dat ze lekker buigzaam zijn (comfort) - zeker als je een beetje oplet dat er niet te dikke takken tussen zitten - en dat wanneer je erop gaat liggen er eigenlijk een klein beetje lucht tussen jou en de ondergrond blijft. Dat isoleert. Door de wirwar aan takken wordt een eventuele tocht opgebroken en doet weinig af aan je comfort.

Voordat je dennetakken op de grond legt kan je ook denken aan wat dikkere balken om eerst echt van de (mogelijk vochtige) ondergrond los te komen. Daarom de dennetakken en daarop ... precies: joe.

Hieronder een foto van ons bedje tijdens een cursus. Het idee was dat je hier met vuur zonder slaapzak op kon slapen.

Afbeelding

Hier een fotootje van vorig jaar van het begin van mijn bedje. Hier gaan nog dennetakken overheen en warme stenen onder! ;D

Afbeelding


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Chevy
Berichten: 763
Lid geworden op: 21 dec 2010, 05:15
Locatie: Somewhere in the concrete jungle...

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Chevy »

Als je al wakker wordt tijdens een test in het donker.
Wat zou het dan wel niet zijn als je ze neer zet in de grond zoals Ray het doet. (winterslaap)
In ieder geval goed geslapen  ;D


Gegroet,
Chevy.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Anneke »

Als je de tijd hebt kun je van stro of riet matten maken. Als-ie breed genoeg is heb je matras en deken ineen, zonder koude tochtkieren :-)


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Roel »

@ Obiwan, als ik je foto zie lijkt het me dat je spar ipv den bedoeld. Dennetakken vind ik persoonlijk niet om op te liggen, of je moet al een hele hoop toppen oogsten... spar gaat uiteraard prima...


oud deelnemer 4

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door oud deelnemer 4 »

zou ook abies kunnen zijn


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="Roel"]
@ Obiwan, als ik je foto zie lijkt het me dat je spar ipv den bedoeld. Dennetakken vind ik persoonlijk niet om op te liggen, of je moet al een hele hoop toppen oogsten... spar gaat uiteraard prima...
[/quote]

Doh!  #026#

Tja, dennetakken zijn idd wat minder comfie...


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="anneke"]

Als je de tijd hebt kun je van stro of riet matten maken. Als-ie breed genoeg is heb je matras en deken ineen, zonder koude tochtkieren :-)

[/quote]

Ja idd! Met lange(re) vezel-achtige stengels (kan stro, riet zijn maar ook gras of anders) kan je van alles maken.
Als je wat touw hebt kan je makkelijk -in kleine bundeltjes- wat aan elkaar weven/knopen.
Zelf heb ik nog niet echt vlechten/weven zonder touw geprobeert (iemand?).

Mischien kan je wel een slaapzak maken ;D
Maar denk ook bijv. aan een deur voor je debris shelter.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re:natuurlijk matrasje...

Bericht door Anneke »

[quote="obiwanjacobi"]
Ja idd! Met lange(re) vezel-achtige stengels (kan stro, riet zijn maar ook gras of anders) kan je van alles maken.
Als je wat touw hebt kan je makkelijk -in kleine bundeltjes- wat aan elkaar weven/knopen.
Zelf heb ik nog niet echt vlechten/weven zonder touw geprobeert (iemand?).

Mischien kan je wel een slaapzak maken ;D
Maar denk ook bijv. aan een deur voor je debris shelter.
[/quote]

Ook zonder touw gaat dit best als de stengels niet te breekbaar zijn. Je kunt dan "twijnbinden". met bijv. een bosje van hetzelfde materiaal.

Een deur maken gaat op die manier ook prima. Ik heb op die manier een soort roldeur gemaakt, heel handig.
Een slaapzak lijkt me minder praktisch, dan zou ik kiezen voor een grote mat. Die heeft wat meer gebruiksmogelijkheden.


Ace Ventura

Re: natuurlijk matrasje...

Bericht door Ace Ventura »

Tip: Dennennaalden zijn het beste, omdat in dennennaalden lucht zit die (als ze compact bijeen worden gebracht) de warmte goed bijeen houden! Dus als je een schelter bouwt met een scherm en kampvuurtje en op de grond dennennaalden dan mag je bijna spreken van luxe! ;)


Gebruikersavatar
MikeBush
Berichten: 354
Lid geworden op: 09 feb 2010, 13:54

Re: natuurlijk matrasje...

Bericht door MikeBush »

Ik gebruik in de Biesbosch meestal riet als matras en in de winter is dit een zalig matras wat ook nog uitsekend isoleert. En als ik 's morgens wakker wordt gebruik ik weleens een pluk riet van mn "matras"  om mn vuurtje weer aan de gang te krijgen... multifunctioneel dus ;-)


51,441729 N
4,411368 O
Plaats reactie