snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door Daan »

Ga van t weekend experimenteren met lean to van zeil naast kampvuur. We zijn met twee personen en hebben twee zeiltjes. Vraag is: Is het een goed idee om 2 lean to's te bouwen tegen over elkaar aan weerszijden van het vuur? Reflector dan weglaten...


Lennart
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 aug 2010, 09:38
Locatie: Utrecht

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door Lennart »

Een lean to for two met reflector zal in beginsel warmer zijn dan twee lean to's aan weerszijden. Bij die laatste optie is het ook lastiger om te gaan met de wind. Je wilt niet dat één persoon warm en droog ligt, terwijl de ander de wind en de rook voor de kiezen krijgt  ;-)


oud deelnemer 4

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Daan"]
Ga van t weekend experimenteren met lean to van zeil naast kampvuur. We zijn met twee personen en hebben twee zeiltjes. Vraag is: Is het een goed idee om 2 lean to's te bouwen tegen over elkaar aan weerszijden van het vuur? Reflector dan weglaten...
[/quote]
zo zou ik het wel proberen, en dan de wind tussen de twee lean-to's laten waaien
als je met z'n tweeën onder een leanto zou liggen dan blokt de gene die naast het vuur ligt de meeste warmte van die gene die erachter ligt..of je moet een reflector aan de binnenzijde van je zeil spannen


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door bourgeois »

  +1
Een fout die veel gemaakt wordt is om de lean-to met de helling naar de wind te keren. Daardoor krijg je ongewenste wervelingen waardoor de rook toch in je lean-to komt. Als er een duidelijk overheersende windrichting is orienteer je je lean-to bij voorkeur parallel aan de windrichting. Dit kun je dus ook zonder meer heel goed doen met twee lean-to's aan weerszijden van het vuur. Als je konstant draaiende wind zou hebben ben je sowieso bij welke opstelling dan ook de pineut wat rook betreft. Verder natuurlijk bij voorkeur je vuur maken van een niet (c.q.minder) rokende dan wel traanverwekkende houtsooort (b.v. berk).


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door ger010 »

Het is echt super veel werk maar goed heb je wel wat.
Deze gemaakt tijdens mijn eerste trip in '10 echt lang
over gedaan hahaha

(niet in geslapen trouwens te veel muggen shit en ja spijt van  ;-) )

Afbeelding
zweden-81 by Ger-010, on Flickr

Afbeelding
zweden-98 by Ger-010, on Flickr


Afbeelding
oud deelnemer 4

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door oud deelnemer 4 »

ziet er goed uit


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door ger010 »

we hadden een gids hoor die heeft het meeste gedaan
hahaha van kantoor naar buiten en dan mos iewww beestjes hahaha


Afbeelding
Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door born2roam »

Heeft allebei voor en nadelen...

Lean to met vuur ervoor moet de wind inderdaad paralel aan gaan, ongeacht of je er 1 of 2 bouwt. Als je onstabiele wind situatie hebt is dit lastig

1 (iets grotere) lean to maken voor 2 personen is minder werk dan 2 lean to's maken....

Een tweepersoons lean to werkt prima... als je maar niet lepeltje lepeltje gaat liggen.... dan is de achterste altijd de klos qua warmte. Reflector (denk alu reddingsdeken) helpt, andere slaaphouding zodat de bovenlichamen van beide schone slapers door het vuur verwarmt worden kan.

Eeh... daar heb ik alleen geen foto's van... beschrijven... eeh...lukt me ff niet.... zal eens kijken om dit voor te doen van het weekend, ff foto maken en plaatsen....

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door Daan »

Haha. Nou lepeltje-lepeltje wordt m niet behalve als het misschien heeeeeel koud noodgeval wordt. :)

Denk dat ik voor de 2 lean-to's versie ga. We hebben zeilen, dus niet veel werk om op te bouwen. En een langere lean-to betekend ook het vuur verlengen, wat lastig is omdat de officiële vuurplaatsen op het bivakveld rond zijn. Foto's worden gemaakt uiteraard. :)


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door Daan »

Nou dit was m. Tweepersoons versie geworden. Kwam beter uit qua bomen. Geen tijd gehad om behoorlijke reflector te bouwen. Jammer alleen dat snachts de wind besloot te draaien, wat resulteerde in inregenen en slapen in bivakzakken. Tip: koop geen meru noodbivakzakken. Ze zijn niet waterdicht. :)
Afbeelding


laro-jan

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door laro-jan »

Was het geen condens?


Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 184
Lid geworden op: 07 dec 2011, 22:13
Locatie: Aan de muur.

Re: snelle vraag 2 personen lean to of 2x lean to

Bericht door Daan »

Ik vermoed zo van niet, want het was een behoorlijk natte bende. Nou heb ik wel meer slechte ervaringen met spullen van Meru dus ik had het kunnen weten... :)


Plaats reactie