Beginnen met Bushcraft

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Trailtraveller »

Austisme (afhankelijk van de zwaarte natuurlijk) lijkt me geen probleem, raadzaam is je vader of moeder mee te nemen voor de eerste keer. De sfeer is heel gemoedelijk en open. Er komen niet meer dan 150 mensen.

Als je e.a. aangeeft bij de workshopgever over je autisme (wat wel en wat niet, hoe op te lossen), moet dit vast goed komen.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

ik zat te denken: je loopt door het bos, en je loopt, en loopt, en loopt, en HUH! je vindt DE plek voor je onderkomen. je bouwt daar je onderkomen, eerst een soort van dophut, of hoe noem je dat, in het midden een support-beam met aan beide zeiden 2 schuine takken, en aan de achterkant ook 1, dat bedek je weer met andere takken, en als laatste bladeren, je hebt een vuurtje net buiten je hut, je gaat lekker slapen op je eigen gemaakte bedje, en gaat de volgende morgen weer naar huis toe, je laat je onderkomen achter. je komt bijvoorbeeld de volgende week weer terug, en voila! alles staat er nog, ahet dak moet een beetje gerepareert worden, maar dat heb je er wel voor over. je denkt: 'hmm, ik wil wel graag wat meer ruimte' en je begint weer een frame te bouwen, zon 1.5 tegenover je eerste supportbeam, wederom weer de takken aan de zijkant. en dan een tak over de beide beams heen, je zet daar weer takken tegenaan en gooit er bladeren op. je laat een gat over in het dak voor je kampvuur. het is avond, je gaat je eten maken. 'hmmm, konijn.' denk je terwijl je het vlees in je pan doet. je hebt gegeten en gaat slapen, de volgende ochtend blijf je nog even, want het heeft hard geregent, en je moet je vuurplaats opruimen, want je wilt geen ongedierte naar je onderkomen toe lokken. dan ga je weer naar huis toe, blijf zon 4 dagen weg, en komt weer terug naar je onderkomen. hij staat er nog al tevoren, maar je voedsel is weg!!! 'een vos zeker' denk je, terwijl je op zoek gaat naar nieuw voedsel, je vindt meer voedsel dan de vorige keer. je gaat weer terug naar je onderkomen, en je krijg plotseling een idee, 'he, ik ga een deur in de open-kant van mijn onderkomen maken, misschien wordt mijn voedsel dan mineder snel gejat. je gaat het bos in, je vindt een stel mooie takken, en je komt weer terug. je hebt je voedsel op de grond neergelegt want waar moet je het anders neerleggen? je blijft even staan en denkt: 'hmm, das ook niet slim, je voedsel voor het grijpen laten liggen, ik moet een soort van mand of ton hebben, maar die vindt je niet zomaar in het wild.' je noteert het in je gedachten en begint aan je deur. 'zooo die is af, het heeft me veel mooite gekost, maar het is gelukt.' je gaat naar binnen, het is inmiddels al avondt, en gaat je voedsel koken, dit keer geen konijn, want de resten moest je weggooien. je gaat slapen op je bedje, en wordt de volgende ochtend wakker. 'hmmhheee, lekker geslapen zeg! en het heeft tenminste niet getocht dit keer.' je gaat weer naar huis toe, blijft zon 6 dagen weg, en gaat weer terug. je komt bij je onderkomen en denkt: 'heee, eindelijk 'echt thuis' laat ik eerst gaan kijken of mijn voedsel er nog licht.' en ja hoor, je voedsel licht er nog. het is wel wat vies geworden, want 2 nachten daarvoor had het gerechtend, en je had het te dicht bij je vuurplaats gelegt.


Is dat niet het cenario van bushcraft? leven als onze voorouders? dit bedenk ik net, zoals ik het zie. hoe noem je zon onderkomen, een lang vertrek met meerdere kamers, en luchtgaten in het dak?

Mvg Dennis




ps; wat vinden jullie van mijn verhaal?


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Een pan's hobby kok »

Ja je zit aardig goed maar hoe maak je die dingen en waar mee en met welke techniek??
wil je modern nijlontouw zijl,spijkers of wat dan ook of wil je oldschool of wel puur natuur of misschien iets van beiden??

vragen vragen vragen  ???


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

You wont know, if you dont ask!!!

xD

daar ben ik dus over aan het nadenken, hoe maak je een bijl? een bijl van steen met houten handvat lijkt me moeilijk, nou, dan maak je een handbijl van steen? het hoeft geen grote te zijn, want je kunt ook meerdere precieze klappen uitdelen op het stuk hout, toch? en ik zat te denken, gewoon een ijzeren of stalen pannetje meenemen, die ophangen aan zon stok, boven het vuur ofzo?


of, hoe zouden jullie het doen om dat verhaal waar te maken?


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Een pan's hobby kok »

[quote="Dennis1998"]
You wont know, if you dont ask!!!

xD

daar ben ik dus over aan het nadenken, hoe maak je een bijl? een bijl van steen met houten handvat lijkt me moeilijk, nou, dan maak je een handbijl van steen? het hoeft geen grote te zijn, want je kunt ook meerdere precieze klappen uitdelen op het stuk hout, toch? en ik zat te denken, gewoon een ijzeren of stalen pannetje meenemen, die ophangen aan zon stok, boven het vuur ofzo?
of, hoe zouden jullie het doen om dat verhaal waar te maken?
[/quote]


ik zou een tent lenen mijn pa of zo gek zuren en naar het BC kamp www.bushcraftweekend.nl komen en daar lekker de kat uit de boom kijken en dan geld gaan uit geven.Een staal pannetje voor boven het vuur heeft moeder wel in de kast of oma of zo een mora mes heb je voor 15 euro goede start voor een beginner een bijl bij de gamma duur koop kan altijd nog. slaapzak bij de exon of zo of lenen maar kijk eerst eens is dit wat ik wil.
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 12 aug 2012, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

lol, je edit mijn post, en ja, dit is echt wat ik wil, ik bouw al sinds dat ik 6 ben hutten, alleen de laatste jaren niet meer, toen ontdekte ik jammer genoeg de pc en games :(

weet iemand anders nog iets toe te voegen aan mijn verhaal?


Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Smallie »

[quote="Dennis1998"]
weet iemand anders nog iets toe te voegen aan mijn verhaal?
[/quote]

Naar buiten gaan.

Buiten je verhaal maken en later opschrijven is mijn inziens leuker dan andersom.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

das waar, het probleem is: ik woon midden in de bebouwde kom, het dichtbijzijnde bos is 4 kilometer verderop, en het is 2 voor 8 s' avonds.
ik ga dan niet voor het eerst het bos in, dat zal wws nog ff duren, ik ben van plan overmorgen te gaan, maar dan moet ik wel wat stuff hebben.
dus dat wordt vragen aan mijn vader of hij nog wat heeft.  (Militair, monteur) en dan ga ik eens zon hut proberen.

Greetz Dennis


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Een pan's hobby kok »

zelfs een aardappel mesje is al iets om mee te beginnen stukje, touw ,fles drinken, pakje brood, en zin.
maak je eigen verhaal.
Laatst gewijzigd door Een pan's hobby kok op 12 aug 2012, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

als ik dit meeneem, kan ik dan een dag vooruit?

-Scherp mes.
-Klosje touw.
-2 flessen water.
-Halfe zak brood.
-Slaapzak (indien nodig).
-Vaders Zippo.
-Potlood.
-Notitie block.
-Extra jas/vest.
-Sterke Rugzak.


Zou dit eventueel genoeg zijn voor 2 dagen?
ik denk dat ik eerst nog maar een zippo gebruik voor eventueel vuur, want de andere manieren zal ik moeten leren.

Dennis


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Meatloaf »

1.5 liter flessen water neem ik aan? anders is het beetje weinig.

misschien verstandig om wat aanmaakhoutjes mee te nemen bij de zippo, en daarmee het vuur opbouwen.

verder is een matje handig en/of een tent, dan weet je zeker dat je nog comfortabel slaapt als je hut niet af is tegen de avond en het begint te regenen.


Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

das een goeie!!

-Scherp mes.
-Klosje touw.
-2 Grote flessen water.
-Halfe zak brood.
-Slaapzak (indien nodig).
-Vaders Zippo.
-Potlood.
-Notitie block.
-Extra jas/vest.
-Sterke Rugzak
-Kleine Legertent.
-Kleine krullen hout.


Nu nog toestemming van ouders. dat zal moeilijk worden. maar me vader zal vast blij zijn dat ik achter me pc weg ben,


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Meatloaf »

misschien dat je je pa kan overhalen om mee te gaan, gezien zn militaire achtergrond kan die je ook wel wat leren ;)


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door J@siu »

[quote="Dennis1998"]
das een goeie!!

-Scherp mes. >>>  Wat voor een mes ?
-Klosje touw. >>>  Paracord of toch iets anders , en hoelang?
-2 Grote flessen water.  >>> minimaal 1,5 literflessen
-Halfe zak brood.  >>> vind het wat weinig voor een hele dag , en mogelijk avond, geen "warm"eten-Slaapzak (indien nodig). >>> heb je zeker nodig en een slaapmatje  ;-)
-Vaders Zippo.
-Potlood.
-Notitie block.
-Extra jas/vest. >>> even het weerbericht bestuderen
-Sterke Rugzak >>>  moet groot genoeg zijn om alles te pakken
-Kleine Legertent. >>> je bedoelt een PUP tentje van het NL-leger ??
-Kleine krullen hout. >>> kan je maken met je mes

Nu nog toestemming van ouders. dat zal moeilijk worden. maar me vader zal vast blij zijn dat ik achter me pc weg ben,
[/quote]

dat gaat jou wel lukken haha !! ::)


"Dont copy me, by yourself"
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

dit is wws beter:

-Scherp mes. Vaders zakmes
-Klosje touw. Soort weet ik nog niet
-2 Grote flessen water.  1.5Lt
-Zak brood, 4 zakjes Cup of Soup,
-Vaders Zippo.
-Potlood.
-Notitie block.
-Extra jas/vest.
-Sterke Rugzak. (vader vragen)
-Kleine Legertent. (vader vragen wat hij heeft.)
-Kleine stukjes hout. (voor als het geregend heeft en ik geen droog hout kan vinden.)
-Bord, lepel, vork en klein kookpannetje
-Slaapzak (vader vragen)
-Weerbericht komende 2 dagen. (vanaf dag van vertrek)

Ik denk dat ik dan alles heb?
ben bang dat het dan 2 rugzakken worden, zie het voor je, en knul van 14 met 2 rugzakken.
En me vader heeft vrijwel schijt aan de standaarden van het leger, qua kamperen. Als ze ieder een tent mee krijgen, neemt hij een zeiltje mee, een lang stuk touw, en zijn slaapzak. tja, en zijn rantsoenen, (die iedereen heeft) dus ik weet niet of hij me echt wat kan leren. ik zal het hem zoiezo vragen.
Hij zal me wws wel naar een bos willen brengen, daar zie ik hem wel voor aan.

poeh poeh, en dan moet ik het nog aan mijn ouders vragen, xD

Dennis


Plaats reactie