Beginnen met Bushcraft

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

Hallo, ik heb eerder een topic aangemaakt voor hulp met smeden, om een eigen mes te maken voor bijf. bushcraft.
ik wil graag met bushcraft beginnen, ik woon in Harderwijk, das vrijwel midden in de veluwen, dus er is plek genoeg om een hut te bouwen,
nu zou ik graag willen weten wat jullie als eerste deden, ik denk dat ik niet blij zou zijn met een hangmat en zon doek eroverheen, of hoe je het ook noemt :D
maar ik zou echt een onderkomen willen maken. ik heb een keertje in Man Women Wild gezien wat je uit de natuur kunt halen, ze deden 1 dag over een volle zak met bessen, stukken wortel, planten, knollen en weet ik veel nog meer, dat lijkt me geweldig, :)
dus zouden jullie mij op weg willen helpen?

Groetjes Dennis


scorpion480
Berichten: 170
Lid geworden op: 08 jun 2012, 09:31
Locatie: Hoogezand

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door scorpion480 »

dan zou ik voor 'n klein tentje met slaapzak en matje gaan. dit ivm mobiliteit, ik begreep dat je ook ondergronds wil? daarbij verstoor je de natuur veel meer en als 't ontdekt wordt is alle moeite voor niks geweest...


Enjoy!
Gr. Ronald (var-skog.nl)
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

ondergronds gaan wordt mijn uiterlijke doel, en dan wil ik zo ondergronds gaan dat de natuur er niet onder lijd, dus gewoon een 3 bij 3 gat maken, de wanden dichttimmeren de bodem verstevigen, en dan een plafond maken, zand erop doen, misschien de plukken gras erop planten, en dan via je ondergrondse kamer, uitbreiden, zonder dat je de planten eruit hoeft te trekken

of is dat onmogelijk?

ik heb al veel op internet gezien, en ik vindt het alllemaal erg stoer, ik ben alleen erg bang dat er allemaal mestkevers en schimmel inkomt, dus het moet wel goed droog blijven. of niet?

als u/jij nog ideeen hebt, zegt het maar.

Dennis


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Meatloaf »

als je ondergronds wilt, moet je ook rekening houden met (boom) wortels. als je echt zon gat wil graven(waar laat je het zand?) kost behoorlijk wat moeite hoor ene gat van 3x3 en dan nog eens de diepte in. en als dan blijkt dat op 1 meter diepte je allemaal boomwortels hebt heb je al die moeite voor niks gedaan, en mogelijk alleen maar schade toegebracht.


Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

tja, het kan uiteraard natuurlijk ook 2x2 he, en als boomwortels er zijn, zal ik kijken of het echt dragende wortels zijn, of hoe noem je dat? ik neem aan dat enorm dikke wortels echt de boom rechthouden, en de dunnere voor het voedsel voor de boom zorgen? miss zitten er een wortel of 4, miss kan ik er dan 3 weghakken ofzo, maar ik wil wel zo min mogelijk schaden toebrengen aan de natuur. dat zand versprijd ik dan over 3 plekken ofzo, en daar leg ik dan bladeren overheen zodat een eventuele boswachter het niet merkt :)

Iemand nog ideeen/tips?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door janvanloon »

en als het regent? hmmm, ondergronds zou ik zelf totaal niet doen... ik snap de bedoeling ervan wel... maar zou persoonlijk gaan voor een tarp in diamant vorm opgespannen... wat wilde dode takken er rond en je zit goed verstopt.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

als het regent, tja, daar zal ik wat op moeten gaan vinden of een dweil  aanschaffen :) ik weet niet hoe ik het 'waterprobleem' moet oplossen, heeft iemand daar ideeen voor? en waarom zou je niet ondergronds gaan? ik zou het juist wel doen, dan heb je ook geen last van boswachters, tenzij er juist een boswachter langs komt als je bezig bent met graven, xD

Heeft iemand van jullie ideeen/tips? of misschien zelfs een plattegrond ofzo? van een klein ondergronds onderkomen?


Dennis


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door jaspertimm »

In een  ondergrondse hut lijkt mij het ook erg lastig vuurstoken?

Zelf nooit gedaan hoor, maar het lijkt mij erg lastig met rook.
Vuur heb je nodig om:

Eten te bereiden
Water drinkbaar te maken.


De 2 bovenste zijn toch erg prettig als je 2 nachtjes in je hutje verblijft ;-)

Afbeelding
Daarom is zo'n hut erg handig om te maken!

Afbeelding

Zo duidelijk zichtbaar is het niet hoor. Zeker niet als je een goeie plek zoekt voor je hut!

Afbeelding
Deze hut was wel helemaal geniaal. Deze was voor mij zelfs slecht terug te vinden!


Als je begint met bushcraft zou ik eerst beginnen met:

Snijtechnieken
Vuurtjes stoken (en vooral uitzoeken hoe je dit echt HEEEEL veilig en goed doet!!!!!)


Veel plezier Dennis!


Gebruikersavatar
Bouke Wigwam
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jun 2012, 11:42
Contacteer:

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Bouke Wigwam »

mooie foto's jasper die hutjes zien er vet uit.


skype: schwarzkopf22
Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

indd!! erg stoer, ik heb btw een foto van een bouwplan, ik weet niet of het helemaal goed zit, maar je zou het moeten kunnen begrijpen, ik upload de foto zometeen.


Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

Afbeelding

dit is het bouwplan tot nu toe, ik weet niet of het stevig genoeg is, maar dat vraag ik aan jullie.

Groetjes Dennis


Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Thom »

Stoken onder de grond? Niet slim  ;-) koolstofdioxide (of was het nu monoxide ?)

Ook ben ik bang dat je veel met grondwater te maken gaat krijgen...  Waar weinig tegen te doen is..

Gr. Thom


oud deelnemer 3

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door oud deelnemer 3 »

[quote="Dennis1998"]
ondergronds gaan wordt mijn uiterlijke doel, en dan wil ik zo ondergronds gaan dat de natuur er niet onder lijd, dus gewoon een 3 bij 3 gat maken, de wanden dichttimmeren de bodem verstevigen, en dan een plafond maken, zand erop doen, misschien de plukken gras erop planten, en dan via je ondergrondse kamer, uitbreiden, zonder dat je de planten eruit hoeft te trekken

of is dat onmogelijk?

ik heb al veel op internet gezien, en ik vindt het alllemaal erg stoer, ik ben alleen erg bang dat er allemaal mestkevers en schimmel inkomt, dus het moet wel goed droog blijven. of niet?

als u/jij nog ideeen hebt, zegt het maar.

Dennis
[/quote]

Tja..ondergronds gaan kan natuurlijk wel...in 14-18 hebben miljoenen soldaten zo geleefd, omdat ze geen keuze hadden. Water/vocht, ventilatie..allemaal zeer grote problemen..maar als het moet dan moet het  ;-) (ratten vinden die gaten overigens ook zeer leuk )

Hoe hou je dat droog? Dat is simpel..zorg dat je boven grondwater niveau zit en hoop dat het niet te veel regent, anders pompen..heel veel pompen. Het zal echter altijd vochtig zijn, dus schimmel etc is gewoon een feit daar ga je niets tegen doen. Ik ben in de argonne in dit soort zaken geweest en geloof me zelfs vele meters boven zee niveau is alles nog steeds zeiknat  ;D

Verder beschrijf je dat wat men een "dugout" of een "stollen/unterstant" noemt, een (of meerdere) luchtschachten naast de ingang zijn daarbij onontbeerlijk, maar eerlijk gezegd ik zou het niet eens proberen. Technisch is het lastig, het vereist veel werk en kennis en verstoord de omgeving behoorlijk. Op jouw tekening lijkt het me dat je een partij aarde boven je hebt als dak. Dat is echt super link als je niet weet waar je mee bezig bent, maak dan liever een gat en bouw het dak uit balken, bladeren, aarde varens etc...gewoon niet doen anders!! (ik wil echt niet over een paar maanden in de krant lezen dat een jochie gestikt is in een ingestorte hut die ie zelf in de grond heeft gebouwd)

Als je geen gebruik wilt maken van een tarp/hangmat of een tent, bouw dan een debris shelter, zoals in de foto's hierboven. Dat werkt uitstekend en past mooi in de omgeving.

greetz
Hans

PS: had ik het al gezegd..niet doen...nee echt niet doen..


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Calhovin »

Ehm... ik denk dat je gewoon een ouwe WOII bunker moet gaan kopen of zo. Even 3*3*2 aan zand, aarde, stenen en boomwortels wegscheppen, terwijl je ook nog eens het grondwater in de gaten houdt en waakt voor instortingsgevaar?! En je opgegraven materialen verspreiden zodat niemand het ziet? Heb je al 'The wooden horse' gelezen, en een broek met gaatjes in de zakken geprepareerd? ;-)  Beetje onmogelijke opgave hoor, dit soort projecten.

Laat voor de grap eens 10 kuub bouwzak in je voortuin storten, en ga dat maar met je pioniersschep naar je achtertuin scheppen. Is makkelijker dan wat je nu voorstelt, en geeft je een leuke indicatie van de arbeid die je moet verrichten... Geloof me, de lol gaat snel weg.

Tenzij je onderduikers te verbergen hebt of een onderkomen zoekt om je ontvoerde slachtoffers in op te bergen zou ik voor een wat simpeler oplossing gaan...


Dennis1998
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2012, 19:45

Re: Beginnen met Bushcraft

Bericht door Dennis1998 »

Jullie hebben helemaal gelijk, terwijl ik half lag te slapen, dacht ik eraan,het is inderdaad onmogelijk, dus daarom geef ik het idee op.
Wel zou ik willen weten hoe ik verder een hut kan gaan bouwen, aangezien ik  misschien iets te veeel heb gewild, xD
en 1 van de redenen waarom ik het opgeef zijn de ratten, daar ben ik echt doodsbang voor, das een jeugdtrauma geworden, dus ik zou graag willen horen hoe  verder te gaan?

Dennis


Plaats reactie