goede nacht in je igloo

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

goede nacht in je igloo

Bericht door randoloup »

Er is eindelijk weer een behoorlijk pak sneeuw gevallen in West Europa. De sneeuw is bovendien stevig en niet te droog. Nu de kans om je eigen igloo te bouwen. De temperaturen blijven nog een week  onder het vriespunt. Dus je kunt dagenlang van je bouwwerk genieten ... of om het opnieuw te proberen als het de eerste keer niet lukte. Andere onderkomens in de sneeuw zoals een sneeuwhol of boomvoetbivak zijn het proberen niet waard, daarvoor is minstens 'n meter sneeuwhoogte nodig.

Afbeelding

Igloo maken bij relatief weinig sneeuw:

Sneeuwblokken maak je gemakkelijk zelf door de sneeuw in een emmer of kunststof bak niet al te fors aan te stampen. Voor een igloo met een diameter van 2 meter en met een hoogte van een meter, moet je rekenen op de sneeuwhoeveelheid van 100 tot 200 vierkante meter (uiteraard afhankelijk van de dikte van de sneeuwlaag).
Sneeuw oprollen tot je een bol hebt van plm 50cm doorsnee gaat soms ook, als de sneeuw maar vochtig genoeg is.

In een igloo slaap je beter als in een tentje bij sneeuw en ijs. Zorg wel voor isolatie en - het belangrijkste - een goed isolerend ondermatje. Je kunt in een igloo gerust koken op een eenpitsbrandertje.


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door Viking »

je woont volgens mij in een mooie omgeving!

Leuke foto


Vrijbuitert

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door Vrijbuitert »

Als ik een iglo ga maken met de sneeuw die er gevallen is, dan ben ik nog wel eerst flink druk met sneeuw zoeken. Ligt hooguit 5 cm sneeuw...


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door randoloup »

je woont volgens mij in een mooie omgeving!
Die foto is gemaakt op de Champ du Feu in de Vogezen, op ongeveer 60km bij ons vandaan en op een halve dag rijden van Nederland.


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door TTS »

Cool


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door obiwanjacobi »

[quote="TTS"]
Cool
[/quote]

No, Cold! ;D


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door Terra »

Twee weken geleden in Zweden, met BC maatje en kids een sneeuwhol gebouwd.
Als er voldoende sneeuw ligt gaat dit wellicht sneller dan een iglo bouwen.
Hoewel we toch wel een middagje bezig zijn geweest.
Zal eens vragen of Robbe een foto wil posten.

werkwijze.
Bivakzak vullen met rugzakken en flinke sneeuwlaag erop gooien, aanstampen, opnieuw sneeuw erop, aanstampen etc. etc.
Dan bivy voorzichtig verwijderen en het gat van binnen uit verder uit holen. Terwijl anderen van buiten sneeuw blijven toevoegen en aandrukken. Met een peilstokje meet je de dikte, min 30 cm. Hoe langer de sneeuwhol/hut staat, hoe steviger hij wordt. Koude val maken bij ingang, kaarsje erin en klaar.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door Calhovin »

Ik kon hier in het bos helaas nog niet eens een fatsoenlijke sneeuwpop fabrieken met mijn dochtertje samen... sneeuw plakte niet. Maar die igo ziet er goed uit! Pingu zou jaloers zijn #overdosiskindertv


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door randoloup »

Een igloo is vooral nuttig voor meerdere overnachtingen achtereen. Heel vaak vind je bivaks die ´kant en klaar ´ zijn. In de vorm van een boomvoetbivak onder een sparreboom.


Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door rude »

[quote="randoloup"]
Een igloo is vooral nuttig voor meerdere overnachtingen achtereen. Heel vaak vind je bivaks die ´kant en klaar ´ zijn. In de vorm van een boomvoetbivak onder een sparreboom.
[/quote]

de shelter uit het handboek, prachtig, maar je moet wel geluk hebben om zo eentje tegen te komen. zelf zo nog maar eentje tegengekomen, een namiddag in doorgebracht tijdens een milde white out (veel sneeuw, matige windsnelheid) in Zweden. was comfortabel zo, met twee personen onder de boom, lekker stormen buiten en binnen kopje koffie zetten :)


Gebruikersavatar
sudoma
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 dec 2012, 17:30
Locatie: Heerlen

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door sudoma »

Ik heb wel vaker een iglo gebouwd, maar nog nooit geslapen in een iglo.
Hoor vaker dat dat lekker moet zijn om in te slapen. Hoe zit dat met de temperatuur in de iglo? Zakt die niet erg ver naar onder?


Een dag zonder zorgen begint met bushcraften in de morgen.
Gebruikersavatar
rude
Berichten: 903
Lid geworden op: 17 jul 2012, 17:56
Locatie: België
Contacteer:

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door rude »

[quote="sudoma"]
Ik heb wel vaker een iglo gebouwd, maar nog nooit geslapen in een iglo.
Hoor vaker dat dat lekker moet zijn om in te slapen. Hoe zit dat met de temperatuur in de iglo? Zakt die niet erg ver naar onder?
[/quote]

het is niet ijskoud, maar uit eigen ervaring weet ik dat je geen supercosy shelter temperatuurtje moet verwachten, hoewel het met een goede isolatie onder je en een goede slaapzak goed te doen is zonder al te veel je slaap te moeten laten.


oud deelnemer 4

Re: goede nacht in je igloo

Bericht door oud deelnemer 4 »

met een goede koudeval en een kaarsje kan je temperaturen van -5 tot 0 realiseren
is lekker warm als het buiten -20, -30 is


Plaats reactie