Hondenhol

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Esther Q
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:44

Hondenhol

Bericht door Esther Q »

Ik wil een half of heel ondergronds hondenhol maken, maar hoe pak ik dat aan zodat het binnen droog blijft, er geen instortingsgevaar is en het er niet vriest in de winter?
Ik zit te denken om een heuveltje te maken, ipv een gat te vragen, maar hoe dik moet ik dan de wanden maken zodat het niet vriest? Onze leidingen zitten een meter onder de grond. Moeten de wanden zo dik worden? Dat wordt dan wel zwaar met grond, en dan kan de boel snel instorting vrees ik? Ik zou de wanden lichter kunnen maken met takken/mos, is dat genoeg om het niet nat te laten worden?
Kortom: hoe pak ik dit het beste aan? Alle tips zijn welkom :-)


als
jij mij laat leven
dan kan ik zweven
op de wind
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hondenhol

Bericht door randoloup »

Een berenbivak of iets in die geest. Ik zou liever een natuurlijke schuilplaats kiezen. Een kuil zal altijd vochtig zijn. Iets in een zandheuvel ingraven, wat instorten ed voorkomt. Zeer grote ton of kuip.


Gebruikersavatar
Esther Q
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:44

Re: Hondenhol

Bericht door Esther Q »

Dank je, randoloup. Hoopte het zonder plastic/rubber te kunnen doen, maar denk dat je gelijk hebt dat het dan toch altijd vochtig zal zijn.


als
jij mij laat leven
dan kan ik zweven
op de wind
Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: Hondenhol

Bericht door bushie »

Hallo Esther.
Mijn hond maakt haar eigen hol ,kruising herder ,husky.

Maar hoe zou jij voor jezelf een hol maken van natuurlijk materiaal?

Gr.john


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hondenhol

Bericht door randoloup »

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je een hol wilt maken, terwijl er zoveel andere opties te bedenken zijn. Bij gevaar kun je geen kant uit en je neemt niet waar wat er in de omgeving gebeurt.
Mensen hebben - zover ik weet - ook in prehistorische tijden nooit in holen geleefd.

Wat je in sommige noordelijke gebieden nog weleens ziet, zijn half ingegraven hutten van plaggen, turf of grote stenen (Faroer, Shetland, Nunavut).


Gebruikersavatar
Esther Q
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:44

Re: Hondenhol

Bericht door Esther Q »

randoloup, ik weet niet zeker wat je bedoelt, maar het is voor mijn hond. Honden liggen graag in donkere verscholen plekken, dat is ook natuurlijk gedrag. Ik wil een hol omdat ik hoop dat ik het daar dan warmer (= niet vriezen) kan houden in de winter tegenover een hok.

bushie, daar heb ik over nagedacht en voor mezelf zou ik toch een houten hok maken en dat dan ingraven. Alleen vrees ik als ik dat doe dat het hout snel gaat rotten, tegenover een hok dat in de vrije lucht staat. En dat ik dan geregeld een heel nieuwe constructie moet bouwen. Dan kan ik net zo goed gewoon een houten hok neerzetten. Behalve dan dat bovenstaande niet opgaat, dat ik hoop dat ik een hol kan maken waar het niet vriest in de winter. Ik heb al meerdere scenario's bedacht, maar kom zelf toch telkens uit bij een ingegraven plastic/rubber container. Dat is ook hoe ondergrondse hondenhokken/holen worden verkocht (ik vind er 2 op de markt, beide kunststof in te graven dingen). Steen kan ook nog misschien. En dan op de grond een houten vloer voor de warmte, met stro daarop. De buitenkelders hier (in Estland) zijn betonnen half ingegraven ruimtes en daarin vriest het niet. Maar met steen is het wel weer zo definitief, de plek dan, want ik moet dat dan metselen (is ook niet helemaal natuurlijk natuurlijk), of beton gebruiken, wat weer niet zo even te verplaatsen is.


als
jij mij laat leven
dan kan ik zweven
op de wind
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Hondenhol

Bericht door randoloup »

Honden in noordelijke gebieden hebben geen probleem met zeer koud weer. Ik heb in Groenland huskies gezien die bij -40° gewoon in de sneeuw sliepen.

Ik denk dat elke hond zelf z'n gewenste slaapplek in de wildernis wel vindt. Misschien is het anders met honden die hun hele leven 12 hoog op een flatje doorbrengen en zo nu en dan eens mogen luchten. Maar ik denk dat dit niet voor jou geldt.


Gebruikersavatar
Esther Q
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:44

Re: Hondenhol

Bericht door Esther Q »

Ja, daar zit wel waarheid in, randoloup. Alleen is mijn vraag niet zozeer of een hondenhol nodig is, maar eerder hoe ik er een kan maken :-)


als
jij mij laat leven
dan kan ik zweven
op de wind
Gebruikersavatar
Esther Q
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:44

Re: Hondenhol

Bericht door Esther Q »

Uiteindelijk is het een hol geworden gebaseerd op de aardhuis-bouw. Een fundering van palen, dicht gemaakt met takken, stro erover, laag pastic om het waterdicht te maken en vervolgens aarde. Mijn hondje ligt er graag in, lekker koel en geen muggen:
Afbeelding
Afbeelding
En ze staat er graag bovenop op de uitkijk:
Afbeelding


als
jij mij laat leven
dan kan ik zweven
op de wind
Gebruikersavatar
Snow
Berichten: 1225
Lid geworden op: 22 mar 2010, 14:06

Re: Hondenhol

Bericht door Snow »

Dat is mooi gemaakt Esther .
Er zal best wat tijd in hebben gezeten om dit te maken.  Erg leuk om te zien. ;-)


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Hondenhol

Bericht door stekker »

Mooi gemaakt hoor.
Lijkt me koel in de zomer en toch nog redelijk warm in de winter.
Zo te zien ligt hij iets ingegraven
Ben je alleen niet bang dat hij volloopt met water als het veel regent?


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
oud deelnemer 4

Re: Hondenhol

Bericht door oud deelnemer 4 »

en nu nog voor de rest van de roedel ;-)

ziet er goed uit esther, mooi geweven wandjes, lijkt me stevig zat 


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Hondenhol

Bericht door jenniskens »

Ziet er goed uit zeg.  8-)
Is een aardige job geweest zeg.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Plaats reactie