Show je Shelter/HUT!!

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Martin Outdoors »

Ik vind het schitterend zo onder de grond toeven, vaak in een andere setting gedaan maar dat was ook leuk.

In ieder geval ruimte zat Roely , goed bezig  ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door EdgeOutdoors »

Ik heb het ook niet voor zo'n put hoor.... Lijkt me bijzonder veel werk om zo een put te scheppen met de nodige risico's nadien. Eigenlijk moet je minstens met twee zijn en moet je ook nog eens wacht lopen voor het geval dat de boel inzakt... Niet mijn ding...


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
CridZ
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2014, 20:26
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door CridZ »

Mooie hutten Jasper!
Tof om allerlei verschillende vormen te zien en ook dat ze met verschillende materialen zijn gemaakt.
Hoe lang doe jij er meestal over om een shelter te bouwen?

Groetjes,
Nannette


Afbeelding
LordHan
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2014, 14:14

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door LordHan »

Ongeveer een maand geleden ben ik begonnen met de bouw van mijn huthuis in een mooi afgelegen stuk bos hier in de buurt. De enige materialen die niet uit het bos komen waren twee piepschuimen broodjes platen en tairips/visdraad voor bevestiging van resthout. De bouw van de hut is begonnen aan de linkerzijde door vier poten onder een piepschuimen plaat te bevestigen en deze met visdraad aan de boom te strak te trekken. Via dit gedeelte is de rest van de hut gebouwd. Dit is erg handig geweest want je kon zo verschillende takken en dwarsbalken op het staande gedeelte leggen ter ondersteuning. De palen aan de rechterzijde zijn allemaal wel ingegraven. Daarna is het dak verder afgemaakt door veel takken in allerlei richtingen te bevestigen. Vervolgens kon het dak bedekt worden met mos en ander opvulmateriaal. Het ziet er allemaal behoorlijk waterdicht uit moet ik zeggen. De hut is compleet gemaakt van resthout en afvalhout. Ter camoeflage is aan de zijkanten wel gebruik van enkele levende dennen. Waarom dennen? Omdat deze erg lang 'blad' blijven houden en de stammen zo mooi recht en licht zijn. Het zou zelfs nog kunnen dat de dennen gewoon doorgroeien want ze zijn in zwarte aarde 'gestekt'. Opvallend was verder de ontdekking van enkele leuke stenen (zie voorsteltopic).

De hut is nog niet af want nu is het tijd om de zijkanten op te vullen. Omdat er erg veel muggen zitten dient de hut dus compleet water- en mugdicht te worden. Ook kan er gedacht worden aan een klamboe tegen muggen. Gisteren heb ik samen met een vriend voor het eerst vuur gemaakt op de locatie en dit ging helemaal perfect zonder problemen en zonder muggen!. Vanavond is het tijd voor de eerste overnachting aan het kampvuur met uitzicht op de grote beer onder een bijna volle maan.

Gegroet, LH


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Roely »

Lordhan.. dat is een goeie begroeide stek voor je hut.mooi


@ EDGEoutdoors...  ondergronds is ook niet  zomaar iets... ik ben een solo man.  Dus geen wachtlopers  ^-^
Maar nogmaals ik ben wel ervaren , zon hut gaat met een beetje onderhoud al snel een jaar of tien mee, dus dat is het graaf/werk wel waard. Als je het jaar erop terug komt en alles staat er nog piekfijn bij. Zou jij ook heerlijk durven slapen.  Daarnaast is dit in dit jaargetijde met een maand zo goed als onzichtbaar. Dus word je niet ontdekt en zie je veel wild, en slaap je heerlijk koel.
Maar ieder zijn ding idd


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Mooie hut LordHan,

Fraai uitzicht ook. Een rokerig vuurtje houdt muggen wel wat op afstand.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Hut is over een maand drie jaar oud!

Vandaag groot onderhoud. Deuren zijn versleten (zie bovenste foto). Ik maak een rechthoekig frame met houtverbindingen en gebruik wilgentakken om de stukken aan elkaar te zetten. Ik sla de dikkere takken met een slaghout om ze flexibel te krijgen. Dat is geen denderend succes. De takken breken alsnog als lucifershout. Ik gebruik uiteindelijk de dunne flexibele takjes van de wilg. Dat gaat goed. Op het frame bevestig ik riet. Ik kan nu nog vers bladriet oogsten want straks worden de sloten gekorfd.

Geen foto van het eindresultaat helaas. Ik kwam twee enthousiaste bc ers tegen en dan ben je zomaar een uur verder. En de planning was al krap. In ieder geval volgende week weer een paar dagen wonen in de hut! Genieten van goed gezelschap, herfstkleuren, vuur, local dish, wildlife, you name it.       
Bijlagen
onderkomen_deur_repareren.JPG
onderkomen_deur_repareren.JPG (195.43 KiB) 2708 keer bekeken
onderkomen_deur_stuk.JPG
onderkomen_deur_stuk.JPG (193.42 KiB) 2710 keer bekeken


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door NvdO »

Ziet er mooi uit Bill!!!
Wij ("twee enthousiaste bc ers") vonden het erg leuk om te zien!

Zelf willen wij mogelijk binnenkort ergens anders in het bos het goede voorbeeld volgen ;)


Gebruikersavatar
jaspertimm
Berichten: 1278
Lid geworden op: 01 feb 2010, 21:52
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door jaspertimm »

Cool, groot onderhoud. Vet dat je een vaste hut hebt hey!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb me ook voorgenomen om in de wintermaanden te gaan werken aan een nieuw shelter bouwwerk.
Ik wil er ook enkele winter overnachtingen in maken..hopenlijk blijft hij een tijdje staan en intact...
tzt komen er wel foto's van of msischien zelfs een YT bijdrage


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

@NvdO Bedankt voor het aanmaakhout. In neem aan dat dit van jullie afkomstig is?

Heb me verdiept in de inktzwammen want kwam er veel van tegen. Omdat deze soorten zo goed opvallen is het misschien de moeite om de eetbare te kunnen herkennen. Ga nu maar eens boleten spotten met al dat herfstblad op de grond.

@jaspertimm Vaste stek is een fragiel begrip. Elke keer als ik er heen ga denk ik: staat ie er nog?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door janvanloon »

Een jonge geschubde inktzwam smaakt uitstekend, maar moet wel direct na het plukken verwerkt worden. De zwam is niet meer eetbaar wanneer vervloeiing of verkleuring optreedt. Verwisseling kan voorkomen met de kale inktzwam (Coprinus atramentarius), die giftig is indien alcohol twee dagen voor of na consumptie wordt gebruikt.
Dat maakt het zo moeilijk...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Bier en wijn is fijn. Maar als ik buiten ben even niet. Waarom een Berghaus 80 l. mee als het ook met een Karrimor 45 l. kan?

Om on topic te blijven: als je een vaste stek hebt, met een shelter, kun je de natuur door de seizoenen volgen. Dag en nacht. Ik vind dat leuk en leerzaam. Een voorbeeld. Heb dit jaar alleen maar kersenpitten gevonden begin augustus. Vorig jaar begin augustus lagen de kersen voor het oprapen. Hoe kan dat?


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door herman744 »

Dan is waarschijnlijk een zwerm spreeuwen je voor geweest. Zijn er afgelopen weekend 860.000 geteld door vogelaars.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Die hebben dan met terug werkende kracht de kersen opgegeten.


Plaats reactie