Show je Shelter/HUT!!

Hier kun je alles kwijt over het maken van natuurlijke shelters.
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Bill »

Ha Nicander,

Ik heb een mooie tijd gehad in mijn hut. Het was een thuis: een slaapplek, een ontmoetingsplek en kookplaats. En een uitvalsbasis om natuur te ervaren.

Een reebok die zich onbespied waant als hij zijn territorium markeert. Fluiteenden in de winternacht. Een schrille schreeuw van een vos. Een bever die de kant opklimt en daarna aan een stok gaat knagen. Het klots, klots, klots van een ree die door water zwemt met een dun ijslaagje. De lucht die, voor zover je deze kan zien, gevuld is met distelpluis. Heel langzaam waaien ze allemaal dezelfde kant op. Twee damherten die plots bij me staan als ik wormen aan het zoeken ben.

Allemaal prachtige momenten. Maar ook met een praktische kant. Deze episode was de herontdekking van de jager verzamelaar in mezelf.

Geef jij nog een housewarming?

Groet, Bill


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door NvdO »

Heeey somehow heb ik geen meldingen gekregen van alle reacties...
Sorry!!
Dus;
MichelVH schreef:Nice! Gave shelter, mooi gemaakt. :-)
Alder schreef:Ik had hem al gezien, maar inderdaad mooi.
herman744 schreef:Mooi en ik zie, meen ik, al rook opstijgen uit de shelter.
Bennie schreef:Gave shelter. Verwacht je dat ie lang overeind blijft staan?
johndice schreef:Mooi gedaan hoor!
Bill schreef:Geef jij nog een housewarming?
Dank jullie wel!! Er stijgt inderdaad al wat rook op! goed gezien! :-) ;D Daarmee voelt het echt als home-comming ;D
Ik heb hem niet al te lang laten staan ;) dus was zelf misschien zijn grote vijand :D maar mijn vorige shelter hield het 7 maanden vol.
Jammer dat ik je bericht nu pas lees Bill, je was absoluut welkom geweest!
Alder schreef:En zo te zien ben je blij met de nieuwe foto-optie ;D
Moet ik zeggen dat ik erachter ben gekomen dat Photoshop ook alle foto's in een keer kan verkleinen. dus ik kan nu weer kleine foto's erop gooien. wel zo vriendelijk voor de beheerders ;)

Ik heb wel na het afbreken de shelter nog een keer opgebouwd om een video te maken van hoe ik het bouw.
Hierna is de plek definitief terug gegeven aan het bos ^-^ ^-^
THUMBNAIL.JPG
THUMBNAIL.JPG (118.31 KiB) 7230 keer bekeken
de video staat hier;
https://www.youtube.com/watch?v=u1af8GkjJTM



Groeten
nic


Dawgbone
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2017, 17:31

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Dawgbone »

inspirerende hutjes die tipi is echt meesterlijk


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door arjuna »

buschcrafter Nic en iedereen die dit begrijpt

Mooie shelter hoe heb je al dat hout zo gevonden even dik en zonder zijtakken
Is hier iets van een zaag aan te pas gekomen en is er nieuwe aangroei verwijderd
Hierbij daag ik elke bushcraft uit die dit kan verantwoorden en dit ook zal doen ,en het er mee eens is om het te verdedigen.
Dit is inderdaad nu een rechtstreekse provocatie ,en uitlokken van een discussie van het nodeloos vernielen van een bos .
En de schade aan het bushcraft imago, SBB zal hier niet blij mee zijn als ze dit zien
Wie dit ook doet ,ik hoop wel dat de nacht rust meer dan 2 nachten daar heeft plaatst gevonden anders is het echt slopen voor eigen gewin en kijk mij eens.
Wie kan zich daar in vinden


Koen


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Peterpnl »

arjuna schreef:buschcrafter Nic en iedereen die dit begrijpt

Mooie shelter hoe heb je al dat hout zo gevonden even dik en zonder zijtakken
Is hier iets van een zaag aan te pas gekomen en is er nieuwe aangroei verwijderd
Hierbij daag ik elke bushcraft uit die dit kan verantwoorden en dit ook zal doen ,en het er mee eens is om het te verdedigen.
Dit is inderdaad nu een rechtstreekse provocatie ,en uitlokken van een discussie van het nodeloos vernielen van een bos .
En de schade aan het bushcraft imago, SBB zal hier niet blij mee zijn als ze dit zien
Wie dit ook doet ,ik hoop wel dat de nacht rust meer dan 2 nachten daar heeft plaatst gevonden anders is het echt slopen voor eigen gewin en kijk mij eens.
Wie kan zich daar in vinden


Koen
Helemaal met je eens.
En zeker als het gebeurt voor de kijkzijfers, likes en volgers. Volgens mij ben je dan geen echte bushcrafter...


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door herman744 »

Arjuna en Peterpnl,

Zijn jullie blind of zo of kijken jullie gewoon niet rond? In dit bos is machinaal hout gerooid. Die machine maakt alle stukken precies even lang en ritst de zijtakken eraf. De stukken hout die je hier gebruikt ziet worden zijn commercieel niet interessant. Kijk eens naar de kopse kant van het gebruikte hout. Allemaal ingedroogd. Deze paaltjes zijn te dun en blijven dus in het bos achter. Heeft Nic slim gebruik van gemaakt. Voor de duidelijkheid: Ik ken het bos en Nic niet. Wat mij betreft goed werk, Nic.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Tim »

Hey,

Waar stond hun hut?

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Peterpnl »

herman744 schreef:..... Enz ........
Ik ken het bos en Nic niet. Wat mij betreft goed werk, Nic.
Ik ken Nic en zijn bos ook niet, maar ik vind dat er tegenwoordig te veel wannabe bushcrafters zijn, die youtube en facebook , en zeker de volgers en likes belangrijker vinden dan het bos zelf. Ze vinden zichzelf doorgaans reuze populair. Ik vraag mij af wat zij promoten: bushcraft of hun eigen ego?


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Martin Outdoors »

Och zijn de internet bushcrafters zich weer eens aan het vervelen ? Hehe als ik al dat hout los op de grond vind dan bouw ik daar ook een dikke shelter van. Filmpje is al een tijdje op yt trouwens waarom nu in eens de fuzz ? ^-^


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Tim »

Whahahhaha,

Hun ego komt tenminste in het bos. De meeste forumlui slapen misschien 2x per jaar op een boscamping....in een tent.

Timsalabim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door Dabberty »

Koen stop nou eens met de hele dag zure pruimen eten.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door arjuna »

Hallo

Ik heb net even een pruim door geslikt ,maar tot mijn verbazing was de zuurgraad niet echt hoog
wel wat na smaak van tannine maar dat was voor de smaak geen probleem
het heeft even geduurd tot ik weer eens op het forum ging , gezien mijn laatste uitbarsting
ik dacht bij mij zelf ,ik meen een time-out en laat de boel de boel wat afstand creeren is een goede eigenschap
Maar het bloed kruip gewoon door.

@ Herman 744 wat je doet is het zelfde wat ik doe het is een aanmanen , ik mag dan wel een bril dragen echt blind ben ik ook weer niet.
2 dagen per jaar in een tent is ook goed , als je vanuit je leef omgeving gewoon niet meer weg kan.

BC,er Nic is zo verstandig om niet op mijn betoog te reageren dus dat kan twee dingen beteken
Hij is slimmer, of ik zit niet ver van de waarheid .
Ook ik weet niet om welk bos het ging ,en BC,er nic kan ik ook niet .
Dat zou wat kunnen zeggen over de aannamen.
Zijn antwoord op mijn betoog heeft hij nooit gegeven, en als je vanuit de waarheid spreekt kan je alles aan.
Vooraf wil ik wel melden dat niemand aan mij verantwoording schuldig is,dus Nic vertel je verhaal opnieuw en wees een vent .

Met vriendelijke groet
Koen dekker
Amstelveen
IK ga weer in winter slaap en ga gezellig het bos in


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door NvdO »

arjuna schreef:buschcrafter Nic en iedereen die dit begrijpt

Mooie shelter hoe heb je al dat hout zo gevonden even dik en zonder zijtakken
Is hier iets van een zaag aan te pas gekomen en is er nieuwe aangroei verwijderd
Hierbij daag ik elke bushcraft uit die dit kan verantwoorden en dit ook zal doen ,en het er mee eens is om het te verdedigen.
Hoi Koen,
Ik ben een tijdje niet op het forum geweest. Vooral omdat ik meer naar het bos ga dan de forums af te speuren inderdaad.
Ik vind het goed dat je je deze vragen stelt. Dat zou iedereen ook juist moeten doen vind ik. Dus ik beantwoord ze ook graag!
Er is een Zelfgemaakte (op het blad na) zaag aan te pas gekomen en een bijl. Ik richt mij in mijn visie op bushcraft vooral op hoe Ray Mears de bushcraft bedrijft. Dat wil zeggen dat ik altijd bewuste afwegingen maak over het belasten van het bos en mij hier dus ook best over wil verantwoorden. De stammen die ik gebruik zijn deels rot en deels dode net omgevallen bomen. Ook was er in dit geval een deel van gerooid hout gebruikt. Ik heb de stammen op maat gezaagd en eventuele zijtakken er afgehakt. Er is dus geen levend stuk houd door mij beschadigd. De naalden die ik heb gebruikt zijn groen maar zijn dan weer van het rooien afkomstig. Eerder heb ik ook shelters gebouwd met bladeren en naalden afkomstig van een zware storm.
arjuna schreef:Dit is inderdaad nu een rechtstreekse provocatie ,en uitlokken van een discussie van het nodeloos vernielen van een bos .
En de schade aan het bushcraft imago, SBB zal hier niet blij mee zijn als ze dit zien
Wie dit ook doet ,ik hoop wel dat de nacht rust meer dan 2 nachten daar heeft plaatst gevonden anders is het echt slopen voor eigen gewin en kijk mij eens.
Wie kan zich daar in vinden
Koen
Ik moet dus zeggen dat ik het alleen nuttig hergebruik vind van middelen zoals het hoort in de bushcraft. Ik gebruik het 'Leave no trace' principe wat er misschien raar uit ziet als je deze shelter ziet. Deze shelter heeft 5 maanden gestaan en heb ik hierna afgebroken. Dit zodat er geen sporen meer achter bleven. De materialen heb ik overal verspreid en nu is het niet meer zichtbaar dat er ooit iets geweest is. In deze shelter ben ik bijna wekelijks 1 tot 4 nachten overnacht.
In mijn instructie op YouTube probeer ik wel mensen enthousiast te maken om een shelter te bouwen maar leg ik ook duidelijk uit dat er wat regeltjes zijn om het bos intact te houden. Heb je de hele video gekeken??
Mijn doel met dit soort video's is juist om mensen het bos weer in te krijgen en te laten ervaren hoe belangrijk het bos is voor ze. Hierdoor hoop ik dat meer mensen opkomen voor het belang van bossen.

Kijk ook eens voor mijn visie op;
https://bushcraftnic.com/about/ En lees hier dan ook mijn visie onder het gelijknamige kopje (vision).
En de gehele video op;
https://www.youtube.com/watch?v=u1af8GkjJTM

Verder; Stuur mij gerust een PM om eens kennis te maken en zelf te oordelen of ik een Bushcrafter ben of niet. Waarbij ik wel moet opmerken dat 'bushcraft' een zeer ruim te interpreteren begrip is ;).
Peterpnl schreef:
Helemaal met je eens.
En zeker als het gebeurt voor de kijkzijfers, likes en volgers. Volgens mij ben je dan geen echte bushcrafter...
Ik vind enerzijds dat likes en kijksijfers los staan van of je een bushcrafter bent of niet. Anderzijds merk ik zeker dat het gebruik van electronica in het bos de bushcraftervaring belemmerd en het dus minder het bushcraft-gevoel geeft. Hierom wissel ik het af. Ik vind het alleen wel heel leuk om anderen te inspireren. Dit gaat dan weer hand in hand met likes enzo. maar dat boeit mij =dan ook niet heel erg ;)

Geniet van het Bos!
herman744 schreef:Arjuna en Peterpnl,

Zijn jullie blind of zo of kijken jullie gewoon niet rond? In dit bos is machinaal hout gerooid. Die machine maakt alle stukken precies even lang en ritst de zijtakken eraf. De stukken hout die je hier gebruikt ziet worden zijn commercieel niet interessant. Kijk eens naar de kopse kant van het gebruikte hout. Allemaal ingedroogd. Deze paaltjes zijn te dun en blijven dus in het bos achter. Heeft Nic slim gebruik van gemaakt. Voor de duidelijkheid: Ik ken het bos en Nic niet. Wat mij betreft goed werk, Nic.
Dank je wel Herman :)
Peterpnl schreef:
herman744 schreef:..... Enz ........
Ik ken het bos en Nic niet. Wat mij betreft goed werk, Nic.
Ik ken Nic en zijn bos ook niet, maar ik vind dat er tegenwoordig te veel wannabe bushcrafters zijn, die youtube en facebook , en zeker de volgers en likes belangrijker vinden dan het bos zelf. Ze vinden zichzelf doorgaans reuze populair. Ik vraag mij af wat zij promoten: bushcraft of hun eigen ego?
Over het algemeen bushcraft hahaha ;)
Het word anders wat te lang, maar kijk eens op deze site; https://bushcraftnic.com/about/ , hier heb ik mijn doel omschreven. En een beetje leuke reacties zijn altijd leuk vind ik :)
Martin Outdoors schreef:Och zijn de internet bushcrafters zich weer eens aan het vervelen ? Hehe als ik al dat hout los op de grond vind dan bouw ik daar ook een dikke shelter van. Filmpje is al een tijdje op yt trouwens waarom nu in eens de fuzz ? ^-^
Precies wat ik ook doe :) Heerlijk als alles al klaar ligt en alleen nog even gerangschikt hoeft te worden hea!

Hier hou ik het bij. Maar neem gerust contact met mij op. Langs deze weg, per PM.... of via alle social media kanalen :P
Laatst gewijzigd door NvdO op 23 jan 2018, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door NvdO »

arjuna schreef: Zijn antwoord op mijn betoog heeft hij nooit gegeven, en als je vanuit de waarheid spreekt kan je alles aan.
Vooraf wil ik wel melden dat niemand aan mij verantwoording schuldig is,dus Nic vertel je verhaal opnieuw en wees een vent .
Check ;)


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: Show je Shelter/HUT!!

Bericht door NvdO »

Ik ben laatst weer bezig geweest!

Een prachtig (al zeg ik het zelf) klein sheltertje gebouwd met gerooide takken en de left-overs van de laatste storm! Wat vinden jullie ervan?

Shelter klein_5.jpg
Shelter klein_5.jpg (3.47 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_16.jpg
Shelter klein_16.jpg (2.48 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_48.jpg
Shelter klein_48.jpg (3.79 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_49.jpg
Shelter klein_49.jpg (1.42 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_51.jpg
Shelter klein_51.jpg (2.84 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_53.jpg
Shelter klein_53.jpg (2.17 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_57.jpg
Shelter klein_57.jpg (2.31 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_60.jpg
Shelter klein_60.jpg (2.73 MiB) 6083 keer bekeken
Shelter klein_61.jpg
Shelter klein_61.jpg (1.97 MiB) 6083 keer bekeken
Groetjes Nicander/ bushcraft nic


Plaats reactie