vossenstaart en wild zwijn

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

vossenstaart en wild zwijn

Bericht door Riroel »

Gisteren de (vuile) huid van een wild zwijn gekregen (in twee delen helaas). Kijk er naar uit om mijn eerste huid te gaan bewerken.
De jager vroeg of ik een vossenstaart voor hem wilde prepareren. Tuurlijk wil ik dat, alleen had hij de staart moeten strippen terwijl hij aan de vos zit.
https://www.youtube.com/watch?v=Wk4U8MhRJeE
Iemand tips hoe ik de botten en pezen uit de losse staart kan krijgen zonder de staart open te snijden?


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: vossenstaart en wild zwijn

Bericht door Waidmann »

Ik heb ze ook zo wel eens gekregen, kleine inkeping maken en het begin van de botten klemmen (b.v. in de bankschroef) en dan met een wasknijper of twee houtjes met een sleufje erin de staart eraf trekken. Bij een recent gestorven vos gaat dat wel stukken makkelijker dan eentje die al begint in te drogen. Andere optie is gewoon villen, ik heb het een keer gedaan en het viel me mee. Mes geklemd en toen met twee handen de staart er langs begeleiden voor een rechte snede.

Bekende van me leggen de staart ook nog wel eens met botten en alles erin voor een lange tijd in de spiritus/alcohol en laten hem daarna uitdrogen. Gaat verrassend vaak goed!


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: vossenstaart en wild zwijn

Bericht door b2b »

Die krijg je zonder de staart te beschadigen er niet uit. Ik heb ze laten zitten en met aluin etc gelooid.
Het zijn nu gewoon nog steeds in de staart een paar kleine botjes.

gr
Cees


back2basemetcees@hotmail.nl

www.back2basemetcees.wix.com/back2basic

tel- 0251-245202

cui bono, Cicero

never judge a man untill you have walked two moons in his moccassins
Plaats reactie