Vraag over oa finishers leerbewerking

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
jolanda77
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2016, 10:53

Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door jolanda77 »

Hallo, Ik ben nieuw hier en hoop dat ik hier mijn vragen kwijt kan over mijn leerbewerking. En natuurlijk ( als ik de kennis heb ) antwoord te kunnen geven op vragen van jullie.

Kan iemand mij eea vertellen over finishers over leerbewerking? Ik gebuik de volgende materialen:
Eco Flo Cova Color
Higlite
Gel Antique

Nu heb ik een aantal finishers staan waarvan ik echt niet weet wat ik er mee kan.
De achterliggende gedachten is om mijn werk enigzins waterproof te maken voor bv paspoorten en mooie finishers over bv hoesje telefoon.
Wie kan mij vertellen wat de volgende producten zijn en wanneer deze toegepast kunnen worden:

Neatsfoot compound
Carnauba creme
Mink oil
Resolene
Tan kote
Supershene

En is leer wat wat gebarsten is te redden? Ik heb een leerstuk behandeld ( een hoofd ) met 2 lagen Tan Kote. Toen alles opgedroogd was ging ik kijken of het soepel was en het hoofd waar de tan kote op zit zitten nu wat scheurtjes in. Ik was van mening dat ik er om het wat vocht in te brengen dat het weg zou trekken dus heb ik er Neatsfoot overheen gedaan met als resultaat dat de scheurtjes nu bruin geworden zijn.
Daarna heb ik er Resolene overheen gedaan en toen werd mijn leer wel soepel maar de scheurtjes blijf je zien. Denk dat het helaas pindakaas is.

Wat had ik moeten doen om dit de volgende keer te voorkomen?

Hoop dat iemand mij antwoord kan geven hierop en wat bovenstaande finishers precies zijn en wanneer het gebruikt kan worden.


Maurice

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door Maurice »

info per product kan je opzoeken op Tandy's Leather website.

Veel (niet alle) van de producten die je noemt zijn chemische troep. Heel de natuurlijke structuur van leer verpest men er ook nog mee.
Met als hoogtepunt van troep Fiebling Resolene en Fieblings Oil dye.

Ik zelf gebruik Neatsfoot oil, Bijenwas, Bijenwas conditioner (natuurlijk) en dennenteer voor diverse doeleinden in in mixen.
Mink oil wel ok natuurlijk.

Maar is mijn mening en is natuurlijk persoonlijk.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door Trailtraveller »

Soms is het leer gewoon te ver heen. Dan helpt niets meer.
Leer moet je onderhouden en dan heb je er bijna je hele leven plezier van. Afhankelijk van de leersoort en behandeling kun je er een aantal middelen opsmeren en in laten trekken. Zoals je al gelezen hebt is niet iedereen fan van alle middeltjes. Maar dat is persoonlijk.

Laat je niet teveel beïnvloeden door deze meningen en ga zelf op ontdekkingsreis wat voor jou het lekkerste werkt. Dat is namelijk voor iedereen verschillend. 1 waarschuwing, het kan behoorlijk verslavend zijn (en aardig prijzig). Slim inkopen is ook het advies.

Hier zijn een aantal filmpjes die je flink op weg helpen:

Dye leather:
https://youtu.be/sGZE9WogzlY

Leather finishes compared:
https://youtu.be/zyTg_hfpNUM

25 leather tools:
https://youtu.be/VTfMRaVyCd4

Handstitching leather:
https://youtu.be/Y0EL7K2NhYs


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door madman73 »

Ik zelf neem wel eens contact op met Boomsma als ik vragen heb. Wordt doorgaans goed geholpen.


Maurice

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door Maurice »

zeker heeft ieder zijn eigen smaak

Maar aangezien dit het BUSHcraft forum is en niet de " ik doe en kijk niet om, Dupont Craft forum" ( over 100 jaar zijn alle moderne grondstoffen uitgeput of de aarde serieus vernacheld) zou ik persoonlijk mensen aangevelen om natuurlijke producten aan te bevelen

Verder sluit Acrylic resolene en Oil chemical disaster dye heel het leer permanent af


Gebruikersavatar
Tyze
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 sep 2016, 18:07
Contacteer:

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door Tyze »

Weet niet of dit de plek is om het te vragen.
Maar ik wil men ledere schede van men enzo bewerken met bijenwas.
Hoe begin ik eraan?
Wrijf ik de gesmolten was met een borstel op de schede of dompel ik deze volledig onder?


>:D
Maurice

Re: Vraag over oa finishers leerbewerking

Bericht door Maurice »

Hoi Tyze

Er zijn verschillende methodes.

De methode werkt het mooi met ongeverft plantaardig gelooid leer.

Wetformen:
Persoonlijk zou ik deze schede eerst natmaken en dan wetformen om je mes. Dan alleen schede oven in 50 graden. Dit 4/5 keer herhalen om 10 minuten. 1 uur 15 min lang.
Goed laten drogen. ( dit om pasvorm. Levensduur verlengen en insnijden mes in ongevormde schede te voorkomen)

Volgens mij hebben de Enzo schedes een verflaagje erop en niet plantaardig gelooid leer maar het lukt wel redelijk goed.

Bijenwas zal wegens verlaag erop wel gaan maar bovenop (buitekant) matig, ruwe binnenkant goed.

1 au bain Marie, wanneer vloeibaar de met föhn warmgemaakte schede met borstel opbrengen ( sommige mensen dopen onder)
Met föhn verder laten intrekken. Overtollig spul afvegen
Of
2 je blok wax warmmaken met fohn. Wanneer er een laagje vloeibaar het met warm borsteltje (natuurlijk haar) op weer warme schede opbrengen

Succes!


Plaats reactie