Randen

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Randen

Bericht door Bastien »

Hoe goed ik ook mijn best doe, ik krijg de randen van mijn leer niet gepolijst. Ligt dit aan het leer of aan de manier waarop ik het doe? Ik haal met de kantenschaaf een klein randje weg. Vervolgens met een schuurpapier langs de kanten om het gladder te maken. Daarna de gum er op en direct daarna met m'n polijst hout.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Randen

Bericht door MichelVH »

Schroevendraaier verhitten op t gasfornuis en dan met de ronde zijkant er overheen gaan werkt bij mij prima. Dan crëeer je hitte dmv van vuur ipv frictie.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Randen

Bericht door Trailtraveller »

Wat voor leer is het ? Vegtan ? Reeds kant en klaar ? Schantenschaafje + fijn schuurpapier + beetje vochtig maken en met polijsthout gevolgd door ellenbogenstoom moet lukken. Hierna een beetje bijenwas op de rand en nog een beetje polijsten. Kijk anders even of het polijsthout goed aansluit. Gumtrack gebruik ik niet, veel mensen gebruiken dit wel voor randen.

Als het echt moeilijk gaat gewoon een polijsthout maken voor in de accuboor. Met een stukje rond hardhout een vijl en bout kom je heel eind.
Polijsthout even "invetten" met wat was. Schoonmaken en gaan met die banaan.


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Randen

Bericht door Bastien »

Trailtraveller schreef:Wat voor leer is het ? Vegtan ? Reeds kant en klaar ? Schantenschaafje + fijn schuurpapier + beetje vochtig maken en met polijsthout gevolgd door ellenbogenstoom moet lukken. Hierna een beetje bijenwas op de rand en nog een beetje polijsten. Kijk anders even of het polijsthout goed aansluit. Gumtrack gebruik ik niet, veel mensen gebruiken dit wel voor randen.

Als het echt moeilijk gaat gewoon een polijsthout maken voor in de accuboor. Met een stukje rond hardhout een vijl en bout kom je heel eind.
Polijsthout even "invetten" met wat was. Schoonmaken en gaan met die banaan.
Ik heb het via marktplaats gekocht onder tuigleer. Het lijkt wel alsof het uit elkaar valt wanneer ik de randen vochtig maak. Is dat een indicatie van het leer soort


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Randen

Bericht door Trailtraveller »

Tuigleer zegt alleen iets over de soort leer, soms de dikte, maar niet over de behandeling. --Fotootje zou handig zijn--. Daarnaast kan de binnenkant van het leer nogal draderig/vezelig zijn, niet glad. Dan heb je een mindere kwaliteit gekocht.


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Randen

Bericht door Bastien »

Trailtraveller schreef:Tuigleer zegt alleen iets over de soort leer, soms de dikte, maar niet over de behandeling. --Fotootje zou handig zijn--. Daarnaast kan de binnenkant van het leer nogal draderig/vezelig zijn, niet glad. Dan heb je een mindere kwaliteit gekocht.
Als ik dit zo lees heb ik waarschijnlijk slechte kwaliteit leer gekocht want het is behoorlijk draderig aan de binnenkant. Maar dit leer was ook meer om te oefenen. Bedankt voor de tip!


Plaats reactie