Leren riem

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Leren riem

Bericht door Bastien »

Ik ben van plan om een leren riem te maken 2 lagen dik van 3 mm. Heeft iemand ervaring met zulke dikke riemen maken of in ieder geval een riem van 2 lagen


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Leren riem

Bericht door MichelVH »

Waarom 2 lagen? 2x3mm is wel erg dik, zou eerder voor 2x2mm gaan. Heb er zelf dan weer geen ervaring mee :-) .


Vollgas Voraus!
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Leren riem

Bericht door Waidmann »

Geen ervaring mee, bewust niet. Dat zit gewoon niet lekker tenzij je een heel speciaal doel in gedachten hebt. Waarom wil je 2 lagen nemen?

Ik draag nu al een tijdje mijn eigen riemen, 3mm dik is prima. Ik ga qua breedte voor 4cm, dat zit comfortabel en schuift niet, maar dat is natuurlijk deels persoonlijke voorkeur.


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Leren riem

Bericht door Bastien »

Waidmann schreef:Geen ervaring mee, bewust niet. Dat zit gewoon niet lekker tenzij je een heel speciaal doel in gedachten hebt. Waarom wil je 2 lagen nemen?

Ik draag nu al een tijdje mijn eigen riemen, 3mm dik is prima. Ik ga qua breedte voor 4cm, dat zit comfortabel en schuift niet, maar dat is natuurlijk deels persoonlijke voorkeur.
Ik hoop dat de tekening uitleg geeft
Bijlagen
IMG-20170309-WA0002.jpeg
IMG-20170309-WA0002.jpeg (1.58 MiB) 5559 keer bekeken


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Leren riem

Bericht door bourgeois »

Bijna al mijn riemen uit mijn parcoursschiettijd zijn van een dubbele laag leder. En dat zit juist extreem comfortabel omdat dat soort riemen niet plat gemaakt worden maar dusdanig dat ze automatisch de neiging hebben om rond te blijven staan en dikwijls ook nog enigszins krom zodat ze perfect plat op het lichaam passen. Verder is het voordeel van dit soort riemen dat ze stijf zijn en dus totaal niet gaan doorhangen en -buigen onder welke last je er ook aanhangt. Je kunt ze alleen niet even snel makkelijk oprollen om ergens willekeurig tussen je bagage te stoppen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Leren riem

Bericht door Waidmann »

Ik begrijp je! Voor zo'n specifieker doel snap ik de het gewenst is dat de riem rigide is. Voor dagelijks dragen lijkt het mij wat minder fijn zitten, maar dat ben ik.

Je grootste uitdaging ga je krijgen bij het stikken om het allemaal recht te houden. Zelf zou ik dan al snel overwegen om het eerst te verlijmen voor ik ga ponsen/stikken om werken van het leer te voorkomen.

Erg benieuwd naar je resultaten!


Bastien
Berichten: 29
Lid geworden op: 15 jan 2017, 18:44

Re: Leren riem

Bericht door Bastien »

bourgeois schreef:Bijna al mijn riemen uit mijn parcoursschiettijd zijn van een dubbele laag leder. En dat zit juist extreem comfortabel omdat dat soort riemen niet plat gemaakt worden maar dusdanig dat ze automatisch de neiging hebben om rond te blijven staan en dikwijls ook nog enigszins krom zodat ze perfect plat op het lichaam passen. Verder is het voordeel van dit soort riemen dat ze stijf zijn en dus totaal niet gaan doorhangen en -buigen onder welke last je er ook aanhangt. Je kunt ze alleen niet even snel makkelijk oprollen om ergens willekeurig tussen je bagage te stoppen.
Weet je dan misschien of de binnenkant korter is dan de buitenkant om het rond te maken of is de binnenkant dan verkreukeld zeg maar


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Leren riem

Bericht door bourgeois »

Voor zover ik kan zien is de binnenriem kleiner. Ik zie tenminste geen kreukels. Mij lijkt de manier om dit goed te krijgen ze voor het naaien eerst te verlijmen rond iets tonvormigs van geschikte diameter.


Ovatione
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 okt 2016, 23:33

Re: Leren riem

Bericht door Ovatione »

Intressant project, ik ben best wel benieuwd wat hieruit gaat komen.


Plaats reactie