Trapper Nelson backpack

Alles op het gebied van werken met leer. Snijden, naaien, slagijzers, bewerken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 141
Lid geworden op: 26 jun 2012, 21:54
Locatie: Dordrecht

Trapper Nelson backpack

Bericht door Jelle »

Bijna 2 jaar geleden wilde ik een Trapper Nelson backpack gaan maken (een rugtas bevestigd aan een met canvas bespannen houten frame voor extra draagcomfort) geïnspireerd door een youtube video van Dave Canterbury. Driftig begonnen met een houten frame te maken waarna het project al snel in het slop liep (mijn hobby tempo lag wat laag de laatste jaren). Beetje bij beetje kreeg ik toch weer zin om het af te maken en ben ik een rugtas van leer en canvas gaan maken om op het frame te bevestigen. De rugtas is nu bijna af en ik wil het draagcomfort binnenkort eens goed gaan testen (eerste indruk daarvan is zeer positief). Hierbij alvast wat foto's van het proces en de laatste stand van zaken.

Tijdens dit project ook een schuurhulpje gemaakt van wat hout resten (pinterest ideetje van bedbodem latten in dit geval) en voor het eerst geëxperimenteerd met het oude recept azijn/staal oplossing om leer zwart te verven. De resultaten waren hiervan waren wat wisselend, sommige stukken leer werden inderdaad mooi diepzwart maar andere stukken werden meer grijs. Voor grote stukken leer is het ideaal want het kost bijna niks, maar aangezien het azijn is (dus zuur) moet je het leer wel afspoelen met een basische oplossing (ik heb baking soda gebruikt), doe je dit niet dan tast het zuur het leer aan. Al met al best een gedoe en het meurt behoorlijk, maar goed, de oplosmiddelen in leerverf zijn waarschijnlijk gevaarlijker voor je gezondheid.

Groetjes
Jelle
Bijlagen
TRPPRNLSN-20.jpg
TRPPRNLSN-20.jpg (649.23 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-19.jpg
TRPPRNLSN-19.jpg (669.44 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-18.jpg
TRPPRNLSN-18.jpg (748.41 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-17.jpg
TRPPRNLSN-17.jpg (723.6 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-15.jpg
TRPPRNLSN-15.jpg (784.51 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-13.jpg
TRPPRNLSN-13.jpg (731.96 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-11.jpg
TRPPRNLSN-11.jpg (716.75 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-08.jpg
TRPPRNLSN-08.jpg (642.9 KiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-03.jpg
TRPPRNLSN-03.jpg (1.19 MiB) 4993 keer bekeken
TRPPRNLSN-01.jpg
TRPPRNLSN-01.jpg (1.07 MiB) 4993 keer bekeken


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Jandar »

Ha,

nou weet ik waarom ik de beddenlatten heb bewaard ;-) toen ik het oude bed weg heb gegooit.....


Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 141
Lid geworden op: 26 jun 2012, 21:54
Locatie: Dordrecht

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Jelle »

Niet weggooien idd, zijn altijd handig, net als oude (fiets)binnenbanden, ook voor van alles te gebruiken.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Dabberty »

Heel mooi gemaakt !
En bedlatten, heb ze 2 jaar bewaard in de garage, van enkele een boog gemaakt, werkt wel maar onder veel spanning breken ze, en 2 weken geleden de rest naar grof vuil gebracht :-)


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Martin Outdoors »

Heel mooi gemaakt ! 8-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 141
Lid geworden op: 26 jun 2012, 21:54
Locatie: Dordrecht

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Jelle »

Dabberty schreef:Heel mooi gemaakt !
En bedlatten, heb ze 2 jaar bewaard in de garage, van enkele een boog gemaakt, werkt wel maar onder veel spanning breken ze, en 2 weken geleden de rest naar grof vuil gebracht :-)
Haha idd, vroeger ook wel eens gedaan ja, niet de meest efficiënte bogen maar het werkte op zich wel als je de nerf net goed had liggen in de lat. Maar je kunt er van alles mee natuurlijk, zie pinterest voor inspiratie, bv https://nl.pinterest.com/pin/512073420121755092/


Gebruikersavatar
Jelle
Berichten: 141
Lid geworden op: 26 jun 2012, 21:54
Locatie: Dordrecht

Re: Trapper Nelson backpack

Bericht door Jelle »

Martin Outdoors schreef:Heel mooi gemaakt ! 8-)
Thx Martin!


Plaats reactie