slaapzak of donzen pak

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

slaapzak of donzen pak

Bericht door pilgrimrachel »

Dit is meer een slaapzakken vraag, maar wist niet waar ik m anders moest plaatsen.

Graag jullie mening.

Als je in de zomer op reis gaat maar je moet op ieder weerstype voorbereid zijn. Je neemt een donzen jas en donzen broek mee voor als het plotseling koud word. Is het dan nog noodzakelijk om een slaapzak mee te nemen of kun je in plaats daarvan je donzen pak aantrekken snachts?
Heet donzen pak gaat zowiezo mee, zo ook de tarp en de bivakzak, dus de vraag is:

ga je met:
tarp, bivakzak, donzenpak en slaapzak

of
Tarp, bicakzak en donzenpak.

is dit handig of zijn er redenen waar ik nog niet aan heb gedacht waardoor dit een slecht idee is? Vergeet niet dat het zomer is en je dus hoogstwaarschijnlijk al genoeg hebt aan je bivakzak en wat kleding...


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Een pan's hobby kok »

tegen vraag blijf je alleen in de zomer onderweg of de 4 seizoenen door.

als je alleen de zomer weg bent is het onwaarschijnlijk dat je bij ver onder nul uit komt dus lijkt mij een dons pak niet nodig.Misschien een dun dons jasje die ter grote van een liter pak op gevouwen kan worden.
een dunne slaapzak lijkt me eerder lekkerder s nachts kan het fris zijn of als je nat geregend bent kan je er lekker onder liggen .Ook kan je hem als dekken over je heen leggen. ook zal ik voor een vocht op nemen de binnen zak gaan om in warme zomer avonden toch wat over me heen te hebben.

voor de winter misschien zelfs wel beiden.  (pak en slaapzak)


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door janvanloon »

nog een tegen vraag... wat doe je als het nat word?
regenweer of zelf vochtig van de condensatie?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Gerbenvink »

Dat ligt er aan wat voor pak het is kwa dons vulling bedoel ik. En ten tweede ook aan de locatie/weersomstandigheden van de gekozen overnachtingsplek  en welk seizoen


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Sander2000 »

Waarom wil je dat pak zeker weten meenemen? Ik zou alleen een slaapzak nemen.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Dabberty »

Dons is hardstikke leuk spul maar droogt verdraaide langzaam, en als je elke dag onderweg bent is dat niet prettig.
Ikzelf neem geen dons mee, als het fris wordt doe ik een katoenen blouse aan, als het koud wordt een fleece trui, en voor s'nachts een synthetische slaakzak.
Die synthetische slaapzak krijg je niet zo klein als een donzen slaapzak, maarja, droogt veel sneller zou het regenen of mistig zijn.
Das mijn advies :-)


Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door pilgrimrachel »

Thnx voor de reacties,

Het gaat alleen om de zomer maanden in dit geval. Winter is weer een uitdaging voor een andere keer. en mocht het regenen gaat er een poncho overheen. alles kan vochtig worden maar er gaat iig geen regen overheen...
Ik ben een koukleum en zo'n donzen jasje weegt niets en klein pakketje, dus vond t fijn om m bij me te hebben, en als k die dan toch bij me heb vraag k me dus af of een slaapzak nog nodig is in de zomer... vandaar die redenatie. maar t kan nog alle kanten op hahaha


Gebruikersavatar
Doldenhorn
Berichten: 194
Lid geworden op: 29 mar 2013, 23:37

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Doldenhorn »

Eigenlijk heel eenvoudig, dons is super.
Het is licht in gewicht en heerlijk warm.
Alleen.. het moet niet nat worden.
Dan verliest het zijn isolatie waarden en het duurt lang voor dat het weer droog is.


hannie
Berichten: 135
Lid geworden op: 08 sep 2013, 21:39

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door hannie »

Ik zou je donspak niet als slaapzak gaan gebruiken.

Als het meezit ga je 1/3 van de tijd in je bedje doorbrengen.  Je kan je mischien wel voorstellen hoe dat gaat ruiken na een tijdje... Gezien je ambitie vooral tijd die de tocht gaat duren, lijkt het mij niet verstandig om een donspak in je slaap systeem te gebruiken. Een donspak is niet te wassen onderweg, dat krijg je bijna niet droog.

Natuurlijk geld dat ook voor een slaapzak maar daarin kan je gebruik maken van een lakenzak. Kunststof is beter te wassen als dons. 

Een alternatief voor een slaapzak is de reactor van sea to summit http://www.seatosummit.com/products/display/24. Je kan bij sea to summit ook prima materiaal vinden om je slaapzak schoon te houden op een lange tocht. http://www.seatosummit.com/products/display/54.

Daarnaast is het heel lastig om de temperatuur te regelen in een pak, een slaapzak, een lap fleece of deken zijn veel flexibeler te gebruiken. Je kan wel een koukleum zijn maar je gaat wel naar [glow=red,2,300]Frankrijk[/glow] in de [glow=red,2,300]Zomer[/glow].


Of helemaal in stijl...http://www.butlerbags.com/cms/Product_HB_Description?selectedLink=HB
Bijlagen
saddle-BIG.jpg
saddle-BIG.jpg (87.08 KiB) 4183 keer bekeken


Kunie
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jan 2012, 23:45

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door Kunie »

Als je het donspak overdag/'s avonds al nodig hebt omdat je een koukleum bent zal het absoluut niet genoeg zijn om je 's nachts warm te houden als je slaapt en je eigen lichaam dus op de spaarstand staat. Door het dragen van je donspak in je slaapzak is een dunnere slaapzak te gebruiken. Maar zoals men al aangeeft zal dat niet heel fris ruiken na een paar weken. En als het toch nat of klam wordt heeft het zelfs een negatief effect op je nachtrust.
Een bivakzak helpt inderdaad ook nog iets aan isolatie maar toch gebruik ik bijna het hele jaar door mijn slaapzak. al is het in de zomer alleen maar als deken, een lakenzak in mijn bivakzak is voor mij net niet genoeg. maar ik draag dan ook geen donspak....


Gebruikersavatar
pilgrimrachel
Berichten: 208
Lid geworden op: 17 mei 2011, 20:37

Re: slaapzak of donzen pak

Bericht door pilgrimrachel »

THNX!!! ik ben overtuigd.
x


Plaats reactie