Welke slaapzak.

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Rene1308
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2014, 12:47

Welke slaapzak.

Bericht door Rene1308 »

Hoi bushcrafters,

Ik ben een beetje aan het rondkijken welke spullen ik allemaal nodig heb.

Nou is een goede slaapzak echt belangrijk maar wat raden jullie mij aan. Er zijn zoveel verschillende slaapzakken. Ik zoek een goede slaapzak waarmee ik in elk seizoen zou kunnen slapen. Mijn budget is +- 100€

Alvast bedankt voor alle tips


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Welke slaapzak.

Bericht door Jandar »

Er zijn over dit topic al meerdere berichten verschenen, maar voor jouw doel zou een
M90 een uitstekende slaapzak zijn, deze kun je in meerdere dumps vinden rond de prijs van 80 en 100 euro


I mean - what have you got to lose?
You know, you come from nothing - you're going back to nothing. What have you lost? Nothing!
(Life of Brian)
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Welke slaapzak.

Bericht door Waidmann »

Een slaapzak voor alle seizoen gaat niet echt, dan moet je een modulaire hebben. Want een slaapzak die in de winter erg warm is is in de zomer té warm. Vraag is echter, ga je ook bij extreme kou erop uit?

Daarnaast heb je de keuze tussen dons en synthetisch, dons is lichter en compacter maar gevoelig voor vocht. Dat kun je oplossen met een bivakzak maar dons en vooral met de bivakzak erbij is wel wat duurder. Soms staan ze wel voordelig op MP. Alternatief is synthetisch, prima zakken ook vochtbestendig alleen wel wat lomper en zwaarder.  Daarnaast dien je de comfort temperatuur in de gaten te houden, extreem zegt meestal vrij weinig en kun je de comfort als uitgangspunt nemen. Ook die dien je met een korreltje zout te nemen, ik weet voor mezelf dat ik er +5 graden bij op moet tellen om bij werkelijke in de buurt te zitten. Snugpak maakt goeie synthetische zakken, Highlander heeft ze ook vrij voordelig, modulaire zakken van defensie zijn goed. De M90 is mooi, maar dat is puur een winter zak en erg zwaar met z'n 5/6kg.

Het hangt er dus een beetje vanaf welke seizoenen je hem wilt kunnen gebruiken en welke vulling je wil. Daarna kun je pas een gerichte keuze maken, ook op MP staan af en toe goede slaapzakken voor weinig dus dat is ook te overwegen.


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Welke slaapzak.

Bericht door bambix »

ik ben helemaal fan van mn luchtmobiele m90, stukkie minderzwaar dan de kl versie en niet te duur.
Heb het in de vogezen niet koud gehad :-)


Rene1308
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 nov 2014, 12:47

Re: Welke slaapzak.

Bericht door Rene1308 »

Thanks voor de antwoorden,

Ik zou niet in de winter gaan beginnen met bushcraften maar misschien dat ik dat uiteindelijk wel wil doen vandaar dat ik zoek naar iets wat ik ook kan gebruiken in de winter of althans als het wat kouder is. Bij extreme kou zou ik er op dit moment nog niet op uit trekken aangezien ik nog totaal geen ervaring heb. Dus denk dat ik er dan maar 1 moet hebben doe geschikt is voor lente zomer en herfst.

Ik heb inderdaad die van highlander gezien en die zijn allen behoorlijk betaalbaar, maar vroeg me af of deze wel goed zijn. Want die van snugpack zijn veel duurder en hoop dus niet dat als ik een highlander koop dat het een miskoop is. Dan betaal ik liever wat meer voor een betere slaapzak.

ook wil ik een synthetische hebben. Ik heb een huistofmijt allergie en dan is dons vaak geen goed idee ;)


Roki
Berichten: 48
Lid geworden op: 20 jan 2014, 18:15
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Welke slaapzak.

Bericht door Roki »

Is er iemand die de Amerikaanse modulaire slaapzak heeft? Wat zijn de bevindingen daarvan?


"If we follow nature as our guide, we will never go astray." -Cicero
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Welke slaapzak.

Bericht door ger010 »

Voor mij zelf sprekende zou ik bij de comfort temperatuur zo'n 5 /7 graden optellen :(

Laatst mijn nieuwe mummy slaapzak gebruikt en was nog steeds bikkelen...


Afbeelding
klimdennis
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 sep 2014, 14:07

Re: Welke slaapzak.

Bericht door klimdennis »

ik heb de bivazkzak van de amerikaanse versie, fijn ding met rits en groot genoeg om al je spullen erbij in te doen zonder probleem.

Dons slaapt wel echt een stuk beter in mijn beleving vooral als het wat kouder is, warmt sneller op enzo. maar een beetje redelijke synthetische houd je ook jaren warm, denk om een binnenzak! je wilt je slaapzak niet te vaak uitwassen, ik was ze echt zeer zelden. uitwassen dat scheelt telkens een paar graden. een beetje extra uitgeven voor iets comfort, bv fijne binnenzak en een juiste slaapzak scheelt heel veel nachten plezier, of iets langer zoeken. in mijn ervaring gaat een slaapzak namelijk jaren mee zelfs bij redelijk intensief gebruik, dus kan geen kwaad om echt een voor jou fijne te kopen.
Snugpack en ook decathlon heeft erg goede prijskwaliteit verhouding


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Welke slaapzak.

Bericht door cjhage »

ik denk dat je met deze zak het beste en goedkoopste uit bent

http://www.usadump.nl/index.php?page=sh ... &Itemid=76

voor alle seizoenen en niet duur hufterproof ook niet te zwaar

groetjes Cornelis


Plaats reactie