TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MauriceMoss
Berichten: 137
Lid geworden op: 24 sep 2014, 15:50

TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door MauriceMoss »

Ik wil gewoon even een generieke vraag in de groep gooien voor zover deze nog niet gesteld is:

Als je een UQ, TQ en/of Slaapzak hebt en je gaat een dagje of twee hiken.. Doe je die dan netjes in hun compressiezak in je tas, of vrut je ze in je tas zonder compressiezak? En zo ja: waarom doe je dat dan?

Ikzelf heb twee manieren: mijn grote multiday pack daar passen mijn TQ en UQ prima in de bodem, in hun compressiezakjes. Maar mijn daypack (bergen) daar gaat dat niet. Dus prop ik ze onderin samen, en druk het zo plat als ik kan en bouw dan de rest vol.

Waarom? Omdat mijn kleine pack zodanig smal is dat als ik de compressiezakken gebruik, er overal gaten zijn waar ik dan gear tussen zou moeten proppen (en ik ze er al niet goed in krijg). Als ik echter ze gewoon erin pruts, hou ik een stuk meer ruimte over.
Kans op schade is iets groter, en bij nat weer moet ik iets meer oppassen (maar daar hebben we liners & raincovers voor, job done).

Vraag me af wat jullie doen  :-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Waidmann »

Ik heb alleen slaapzakken maar doe precies hetzelfde als wat jij doet. M90 en Snugpak winterslaapzak prop ik onder in de tas om zo efficiënt mogelijk de ruimte te vullen. Kleinere slaapzakken gaan in de compressiezak. Ik merk dat de compressie/stuff-zak toch een kleine volume krijgt dan 'proppen'.


Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:19

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Roy »

hier zit ik ook altijd over na te denken.
met een compressie zak word mijn slaapzak aanzienlijk kleiner, maar het gewicht en formaat van de zak komt er wel bij in je backpack.
(70x30cm compressiezak)

Nu doe ik 2 aanhanger/auto elastieken om me slaapzak en dan prop ik het in de onderste compartiment van me backpack. en dat bevalt goed.
de beschermende factor van een slaapzakhoes heb je toch niet nodig in je tas


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Sander2000 »

Ik doe ze zelf altijd in de zakken, extra bescherming en gewoon ben ik er aan gewend.
Het is wel een goed idee, vooral bij dons, om ze gewoon los onderin de tas te doen. Je vult alle ruimte en als je rugzak niet helemaal vol zit word ie niet onnodig samen gedrukt.
Wel opletten op beschadiging en nattigheid.


Teacher
Berichten: 2535
Lid geworden op: 19 jan 2011, 16:42
Locatie: België sint-niklaas
Contacteer:

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Teacher »

Ik steek mijn donzen slaapzak in een dry bag met lucht aflaatventiel.

Op deze manier kan je deze heel klein pakken zonder dat er lucht en vocht tussen je slaapzak komt.


Afbeelding
Ingels
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 jan 2014, 18:12

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Ingels »

Ik stop alles steeds in de compressiezak...
Daar dient ie voor...
Zowel slaapzak, UQ en TQ.
Dat steek ik dan onderaan de rugzak samen met mijn slaapmat aan de ene kant en nog wat kleine spullen die ik overdag niet direct nodig heb.
Daarboven de tent in het midden van de rugzak zodat deze tegen mijn rug aanzit en dan alle andere spullen aan de zijkanten erbij steken...
Als je hem gewoon onderaan je rugzak propt krijg je hem toch nooit zo klein als in z'n compressiezak?
Of ben ik nu verkeerd?
Groeten.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Jeof »

ik gebruik altijd de compressiezak, deze bind ik bovenop mijn 40L tas. dan neemt ie helemaal geen ruimte in in de tas ;)


Gebruikersavatar
Sander2000
Berichten: 2727
Lid geworden op: 06 apr 2012, 15:42

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Sander2000 »

Je kan hem ook in een veel te grote zak doen, dan heb je de voordelen van beide opties.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: TQ & UQ (of slaapzak) in de pack: Compressiezak of gewoon erin vrotten?

Bericht door Dabberty »

Heb geen top en under quilt, maar wel slaapzak. Die prop ik altijd in de stuffzak. Er komen dan idd gaten tussen de slaapzak zak, hangmat zak, tarp zak, etc.
Die gaten vul ik op met een poncho en nachtkleding zak.
De bodem is dan glad afgevuld, en daarboven komt de andere kleding zak, kooksetje, etens zak, etc.


Plaats reactie