Alternatief voor modulaire slaapzak?

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Saphira »

Ik ben mijn winteruitrusting bij elkaar aan het stellen en daarbij hoort voor mijn ook een betere, warmere slaapzak... Nu ben ik opzoek naar een synthetische slaapzak (ik slaap op de grond) die mij goed kan warm houden (ben een warmslaper ^-^ ). In principe vind ik de modulaire slaapzak vanuit het leger super: bruikbaar in alle seizoenen, lekker warm, stevig... Enigste nadeel vind ik dat hij erg zwaar is (in het totaal2900/3000 g.). Ik wil er namelijk ook mee kunnen hike, maar daar is hij misschien er zwaar/groot voor?
Van de andere kant bekeken, hij is alleen zo zwaar is, is het als ik de wintervariant meesleep en nu zie ik me nog niet direct zo in de winter rondtrekken... Maar je weet maar nooit :P

Heeft iemand een mening die hij/zij wil delen, of misschien een alternatief op deze slaapzak?

Ik zat zelf eventueel aan deze te denken:
http://www.noorloos-se.com/NL/producten ... overy.html
of:
http://www.bever.nl/mountain-hardwear-s ... olour=1282

Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Dabberty »

Hoihoi, mijn 'alternatief' is dat ik een 3 seizoenen slaapzak gebruik, die tot max -8 gaat ongeveer, en voor de echte winters gebruik ik dan er in een zomerslaapzak, die net zo groot is als een half liter bier glas.
Samen genoeg voor -15 voor mij.
En samen nog steeds kleiner dan mijn echte winter slaapzak die ik ook heb, die tot max -27 gaat volgens de label.
Vanwege de omvang van dat ding, neem ik hem weinig mee op mijn uitjes, tenzij er geen noemenswaardige afstanden worden afgelegd.

Dit soort dingen zijn toch altijd moeilijker te adviseren. Die labeltjes op slaapzakken kun je gerust altijd wat graden afhalen om het realistiser te maken. Je bent een warm slaper, ik ben een koud slaper, dus wat voor mij werkt, werkt misschien niet voor jouw.

Sterkte :-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Waidmann »

Ga je echt op gewicht letten kom je automatisch bij dons (eventueel inc met gore-tex hoes) kijken. Dat is dan ook wel de duurdere optie. Als je daar het geld niet direct aan wilt uitgeven dan is synthetisch een hele goede optie, maar net wat je zegt; ze wegen wel wat meer. Daar ontkomt je simpelweg niet aan.

Met Snugpak heb ik ervaring. Ik heb in een Sleepter Extreme (comfort -7, extreem -12). Ik heb er tot ongeveer -3 praktisch in kunnen slapen zonder veel extra kleding of iets dergelijks. Veel kouder nog niet geprobeerd, maar denk dat je dan niet heel erg lekker slaapt onder de -5. Maar als je een kou kleum bent zul je er een paar graden bij op moeten tellen of spul zoals liners gaan gebruiken, dat bepaal je zelf het beste. Hangt er dus beetje vanaf hoe koud je echt wil gaan.

Die van de Bever heb ik twijfels bij, de comfort is gelijk aan de limiet temperatuur. Met een gewicht van 1200g denk ik dat de werkelijke comfort veel hoger ligt, zal me niet verbazen als de echte comfort rondt het vriespunt zit.

De modulaire heeft wel als voordeel dat je afhankelijk van het weer kunt pakken, je zult niet vaak de combi gebruiken als je niet super veel winter trips doet. In de zomer/lente/herfst kun je dan met de zakken variëren. Geeft wel erg veel mogelijkheden! Ik weet niet wat je nu gebruikt, maar een 3 seizoenen zak bij een smallere zomer zak en je hebt ook een home-made modulair systeem :)

Oh, nog een tip: Noorloos is niet altijd even snel met leveringen en contact. Eric van de Bushcraft shop kan ook erg veel snugpak spul leveren :)


Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Saphira »

@ Dabberty
Bedankt voor het delen!

@ Waidmann
Ik heb momenteel een oude slaapzak van base camp : de alaska 300... Die houd me momenteel niet echt meer warm. Waarom wil ik voor een fatsoenlijke gaan. Ik neem synthetisch omdat ik in een bivitentje (enkelboogs) lig en daarmee moet rekening houden op condensvorming. Die van de Bever heb ik na gekeken op de site van Mountain hard wear zelf... Maar je hebt zeker een punt dat het twijfelachtig qua conforttemp. is omdat hij zo ligt is.


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door janvanloon »

Ik gebruik twee soorten.
De zomer is een italiaanse ex army ding ( gaat tot 9 graden )
En voor de winter een Carinthia, maar de slaapzak alleen tikt ook over de drie kilo aan.

Comfort temperatuur hangt van persoon tot persoon af en van diverse factoren zoals: Heb je warm eten gehad, warme drank...
En sommige overdrijven nogal hiermee.

Wollen deken is ook geen optie want deze zijn meestal even zwaar als de slaapzak.

Dons is het go to lichtgewicht maar kl als het nat is ( condensatie ).

Wat ook helpt is een goede liner in de slaapzak.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door J@siu »

oke, mijn bijdrage :

als het echt koud is heb ik een M90 .. tot minus 30 graden :-) Nadeel zwaar !!
voor de overige seizoenen heb ik de Jura II (xl) 8-) slaapt werklelijk goed , past ook perfect in de DD hammock frontline ;-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Tim »

Hallo Saphira,

Hier de modulaire.
Waarom:
- Goedkoop, je kan hem eens stuksmijten of opbrandden als je het echt koud hebt ::)
- Stevig ding, alleen de rits van de 3seizoen gaat makkelijk open (al gemod).
- Makkelijk door te verkopen, maar dat doe ik niet.
Ennu, lekker warm

Ik heb er een gebruikte USGI Bivi bij. Enkelboogs had ook gekund, toen niet gedaan vanwege gewicht.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Jeof »

heb net een nieuwe besteld, had voorheen een snugpak sleeper extreme, maar ik vond ik toch wat groot/zwaar (2100 gram 30x26cm)
ik heb nu een snugpak softie 9 besteld , gaat tot -10 max (1500gram 19x21cm) maar wel een zijden liner, waarmee je een seizoen toevoegt aan je slaapzak, voordeel is is dat die liner slechts 140 gram weegt :-)
moet het nog gaan testen uiteraard, maar de vorige snugpak is zeer goed bevallen dus heb er alle vertrouwen in.
hiermee kan ik eigenlijk het hele jaar rond mee slapen. heb het met die oude 1x te warm gehad, maar toen was het ook 30 graden buiten. daar kan ik nu alleen de liner voor gebruiken.
tot max -10/-15 is voor het vasteland van europa mijns inziens voldoende. als je van plan bent om kouder te slapen ga je met synthetisch wel ergens tussen de 2 en 3kg uitkomen, voordeel van synthetisch is dat het vooral fijn is voor je portemonnee, vergeleken met dons.


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Jeof »

en inderdaad bij bushcraftshop bestellen, dan weet je zeker dat je snel je spulen hebt :)


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Cobber »

Ja over slapen is veel te zeggen.
Wat ik altijd ervaar is dat als ik langere tijd onderweg ben en het koud en vochtig is..de slaapzakken veel aan waarde verleizen. Overdag drogen wil vaak niet of blijft het vochtig..
En na een paar dagen is de grootste slaapzak al gekrompen tot een klein pakje..
Zelf slaap ik in de Carinthia..voldoet goed maar ja die word ook vochtig


Gebruikersavatar
Saphira
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 jun 2015, 21:25
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door Saphira »

Bedankt voor de reacties! Ik ben toch voor de modulaire slaapzak gegaan. Binnenkort maar eens gaan uitproberen ^-^


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Alternatief voor modulaire slaapzak?

Bericht door oud deelnemer 4 »

"n beetje achteraf want je hebt al een keuze gemaakt les ik maar toch
ik heb 2 3 seizoenen slaapzakken die gaan tot ongeveer +5 tot 0 in de extreem situatie
dan nog wat fleece liners die er in kunnen als het nodig zou zijn.
dan nog 'n heel licht zomerslaapzakje, weegt niet maar het mag ook niet onder de 15 graden komen, want dan moet ik toch echt meer aan gaan doen dan ondergoed alleen.
en ik heb ook nog een dikke donzen expeditie slaapzak die ik in de himalaya, pakistan enzo veel gebruikt heb. veel te warm zelfs voor een koude winter in Nederland.
modulair heeft zo zijn voordelen... je kast zit niet zo vol.
dons en synthetisch hebben ook beiden hun voor en nadelen zoals al beschreven is door andere forumleden.

meestal zul je me met een 3 seizoenen slaapzak zien en evt. een liner.


Plaats reactie