Setup voor de winterdagen

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Gebruikersavatar
Arjendude
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 aug 2012, 11:29
Locatie: Hoekse Waard

Setup voor de winterdagen

Bericht door Arjendude »

Ik ben al een tijdje van plan om eens in de sneeuw te gaan liggen en nu het er ligt slaat de twijfel toe qua onderkomen. Is het wel warm genoeg....??? Zijn er mensen die ervaring hiermee hebben en die me misschien van advies kunnen voorzien?

Ik ben een tentslaper (kan niet lekker slapen in een hangmat.....) en heb een lichtgewicht tent, dus die zal niet veel isolatie geven; hooguit wind en vocht buiten houden.  Self inflatable slaapmat van 3 cm dik. Kan er eventueel nog een 0,7 cm dik zomermatje onder leggen. Slaapzak met een comfortwaarde van 7 graden. Sea to summit Reactor Extreme liner die volgens de specs de waardes van de slaapzak tot 14 graden verbeterd. Dat haalt ie niet, maar een graad of 7-8 doet ie wel.

Ik slaap in thermo ondergoed van de KL.

Ben benieuwd naar jullie adviezen en/of reacties!


Gebruikersavatar
sebastian
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2011, 20:04

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door sebastian »

Hoi Arjen,

ik wil je een advies en een reactie geven.

Mijn reactie is: Aangezien je niet aangeeft of je een warm of koud slaper bent, wat je eet voordat je gaat slapen en wat je verder doet voor je gaat slapen, word het lastig advies te geven.

Mijn advies is: ga in de herfst steeds in kouder weer slapen om te kijken tot wanneer je het nog warm hebt, en wanneer het onaangenaam word.
Of ga in de tuin slapen als je die mogelijkheid hebt, word het te koud dan kan je altijd nog naar binnen.

Als ik je setup zo lees, dan denk ik dat ik persoonlijk lekker slaap tussen de 5 graden en -2.
Dat is wel afhankelijk van je tent, en je slaapzak. Er staat niet hoe oud die is, en wat voor merk/type.
Het is dus een beetje een gok wat de volledige combinatie doet.

Voor mij is een stelregel, liever op safe gokken.
Ik slaap liever dan dat ik de hele nacht loop te rillen omdat ik de gok heb genomen.

Dan heb ik natuurlijk ook een tip, je kan natuurlijk diverse manieren gebruiken om je onderkomen op te waarderen.
Kwam toevallig gisteren dit tegen: http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_SleepingBags.htm#Tricks daar staan wat algemene tips.
Natuurlijk kan je ook een wollen deken mee (of een paar fleece), je kan een donsvest aan doen, je kan een wollen broek aan, enzovoort enzovoort enzovoort.
Er staan zeer veel links op google waar op diverse manieren beschreven word hoe je jouw onderkomen kan opwaarderen om warmer te slapen.

Tevens misschien een tip die ik nog nergens gelezen heb, ik neem vaak een temperatuur meter die ik voor 2 functies gebruik.
Alarm indien de temperatuur onder de x graden zakt, zo weet ik wanneer ik eventueel maatregelen moet trekken.
Heb ik het warm gehad? of koud? De laagste en hoogste gemeten temperatuur worden opgeslagen.
Tevens heb ik er een verlengsnoer aan, ik kan 2 sensors gebruiken.
Dus een in de tent en een door het ritsje buiten de tent.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, en ik denk dat er ongetwijfeld nog vele reacties komen waar je iets mee kan (bloempot op gastoestel b.v.)


"We cannot learn from one another until we stop shouting at one another -- until we speak quietly enough so that our words can be heard as well as our voices."
oud deelnemer 4

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door oud deelnemer 4 »

gewoon gaan met die banaan, en ervaar zelf of het koud is of nie, dan kan je daarna goed aangeven of je het koud heb gehad en waardoor, zij het onder isolatie, zij het slaapzak, en kan er beter advies gegeven worden

als je met zo min mogelijk in de slaapzak ga, kan je als je het in de nacht koud krijgt altijd nog een laagje extra aantrekken

zorg dat je voldoende gehydrateerd bent, maar drink het liefs nie een paar uur voor je gaat slapen en pis zo laat mogelijk voor je gaat slapen, dit zodat je er in de nacht minder snel uit hoeft

ik zeg, gewoon doen  8-)


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door obiwanjacobi »

Een tent houdt meestal het vocht (van jezelf) ook lekker binnen, ik wil zelf niet meer in een (kleine) tent.

Matjes klinken voldoende - je kan eventueel nog een zeiltje eronder leggen (vocht barriere).
Verder gewoon proberen idd. Neem een extra (wollen/fleece) deken mee, dan heb je nog wat erbij voor als het toch te koud is.

Als je niet in een tent slaapt kan je met vuur werken om jezelf warm te houden....

Slapen in de achtertuin is idd prima om te proberen.

Succes, belangrijk punt dit, want een goede nachtrust is veel waard.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Arne »

Je tent houdt de wind weg. Wind heeft een sterk afkoelende factor. En wat maakt het uit als het een keer koud is, je slaapt hooguit minder goed of niet.

Op wintertochten zorgde ik zelf altijd voor termal underwear, droge en warme sokken en bovendien een muts. Een mens verliest nu eenmaal 60 tot 70% van zijn lichaamswarmte via het  hoofd. Bij extreem koud weer deed ik zelfs een fleecevest aan in mijn slaapzak en de capuchon van de slaapzak zo ver mogelijk over mijn hoofd. Dan moet je er echter wel op letten dat je niet in je slaapzak ademt, dat veroozaakt condens en vocht waardoor de slaapzak klam wordt en isolatiewaarde verliest; zeker merkbaar bij de tweede nacht.

Verder - ter geruststelling - ik heb onder winterse omstandigheden geslapen in een zomerslaapzak. Leuk is anders, maar het kan.

Succes,
Arne


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door lampje »

Hoi Arjendude

Gisteren net terug van een nachtje Austerlitz samen met Bzides.
Bzides had een gloedje nieuwe set van het merk Snugpack een dubbel; boogs bivi en een sla.za., daaronder had hij een Exped down slaapmat, allemaal heel erg licht gewicht.

Ikzelf had een M90 zonder goretex hoes, en een Thermarest ultralight luchtbed in een debree hut die er al was toen we aan kwamen.

Bij mij was de neus als enige die soms koud was, de rest van mijn lichaam heerlijk warm.
Bzides daarentegen heeft de hele nacht liggen blauwbekken en had nauwelijks geslapen.

Die M90 slaapzakken zijn wel wat bulkie en zwaar, maar altijd nog beter als een nacht liggen stoeien tegen de koude.

Een tip; als je een 1/2 ltr Nalgene fles hebt, vul die met kokend water draai 'm goed dicht en stop deze
wollen sok.
Een uurtje voor het slapen gaan knikker je hem in de sla.za. heerlijk voor als je koude lichaams- delen hebt
om die daarmee te verwarmen + je hebt geen bevroren water voor je eerste bak koffie.

@arne Het maakt wel degelijk uit of je een goede of slechte nachtrust hebt.
Tenzij je je de volgende dag, je grotendeels kl*te wil voelen omdat je nauwelijks geslapen hebt.
Je ben meer moe en veel meer last van de koude, en vooral sacherijnig en ongemotiveerd.
Laatst gewijzigd door lampje op 20 jan 2013, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Arne »

[quote="lampje"]
@arne Het maakt wel degelijk uit of je een goede of slechte nachtrust hebt.
Tenzij je je de volgende dag, je grotendeels kl*te wil voelen omdat je nauwelijks geslapen hebt.
Je ben meer moe en veel meer last van de koude, en vooral sacherijnig en ongemotiveerd.
[/quote]

@ Lampje,
Natuurlijk is dat zo als je een tocht loopt en de volgende nacht wederom in de kou ligt, maar voor nachtje proberen is dat nauwelijks een drama.
Groet,
Arne


Gebruikersavatar
Servie
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:53
Locatie: Zeeland

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Servie »

Ik heb paar dagen terug met -10 geslapen zonder tent, gebruikte poncho als grondzeil slaapmatje en tarp als onderkomen. hoe ik het deed was eerst ook alleen in KL thermo ondergoed in de slaapzak. Slaapzak is de 2 delige versie van KL. was perfect te doen alleen werd het op den duur toch net iets onder de comfort zone. dus heb toen  een wolle trui aangetrokken rest van de nacht als een roos geslapen. Dus denk als je in een tent gaat slapen met matje en slaapzak dat je geen problemen zult ondervinden en begin in je thermo ondergoed en mocht het niet te doen zijn trek dan wat extra kleren aan. En wat hierboven gezegd werd is een hele goede drink niet te veel voor je gaat slapen en zorg dat je eerst nog effe je behoefte doet  :-) muts is ook een hele goede! en mocht je heel nodig de dat andere moeten doen ook erg goed want de energie en warmte die verloren gaat om je ontlasting in je darmen warm te houden kan ook al wat schelen als je lichaam dat niet hoeft te doen. en als je de ruimte hebt en je wilt eerst uitproberen is het in de tuin proberen wat gezegd werd een hele goede, dit heb ik ook met slaapzak geprobeerd om te kijken wanneer het nodig was om de 2 delen te combineren.
Laatst gewijzigd door Servie op 20 jan 2013, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is niet de bestemming maar de reis ernaartoe die de vreugde brengt. ;)
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Riroel »

Los van welke setup je gebruikt, ga DROOG je slaapzak in. Dus doe je reserveset aan als je klam bent. Doe droge sokken aan en doe die voor het slapen onder je kleding. Niet op je huid, want je wilt vocht vermijden. Vocht trekt de warmte uit je lijf, dat moet je eerst verwarmen en verdampen voordat je je lichaam warm kan houden. En bescherm je hoofd, dat is een grote warmtezuiger!


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjendude
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 aug 2012, 11:29
Locatie: Hoekse Waard

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Arjendude »

Dank voor alle reacties. Ik zie er wel een aantal zaken in die ook in de link staan van Sebastian. Bijvoorbeeld plassen of een grote boodschap doen. Allemaal verlies van energie en dus warmte. Duidelijk!

Is het effect van eten voor slapen echt zo groot? En hoeveel eet je dan? Gewoon een paar hapjes?

Fles als kruik voordat je erin gaat is een simpele, praktische en vooral bruikbare tip. Thanx Lampje!

Ik had er al wel aan gedacht om mijn hoofd extra warm te houden.

Vwb de tent. Condens is altijd een tegenstander. De binnenkant van de buitentent is weleens vochtig, maar de binnentent is nog nooit nat geweest. Nou lees ik elders dat je koude windstroom moet voorkomen door de ventilatiegaten af te sluiten. Is dat niet vragen om problemen? Of kan ik dan beter iets verzinnen om de ventilatiegaten van de binnenent af te sluiten en de buitentent tenlaten ventileren?

Ik heb overigens als slaapzak een Quechua Ultralight en het slaapmatje is ook van dit merk. Ik kampeer al heel lang en heb hier goede ervaringen mee. Alleen de verschillende temperaturen maken het soms lastig voor je gear. Je kan wel blijven kopen..... Vandaar dat ik verschillende liners heb, zoals de reactor extreme. Hygienisch en flexibel.

Natuurlijk is het een kwestie van proberen, maar ik wil proberen te voorkomen dat ik inderdaad lig te rillen. Ik heb het absoluut niet snel koud, maar als ik eenmaal koud ben dan word ik ook niet snel meer warm. En dan voel ik me ook niet echt heel lekker!


Gebruikersavatar
Servie
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 jan 2013, 09:53
Locatie: Zeeland

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Servie »

Drinken vooral omdat je er snacht's dan uit je warme slaapzak moet de kou in, van te voren je grote behoefte eruit laten is iets wat ik via mijn Def tijd heb geleerd dat je lichaam dan meer warmte en energie nodig heeft om je onlasting warm te houden. het zijn geen gigantishe grote verschillen die je merkt maar samen opgeteld wel. en wat ook al gezegd werd wind  en vocht zijn grote boos doeners appart en gecombineerd nog erger. En je hoofd draag altijd een warme muts want het klopt je hoofd fungeert als de schoorsteen van je lichaam grote hoeveelheden warmte gaan via je hoofd verloren. En heb je niet echt vertrouwen in je slaap zak neem dat wat extra kleding mee om toch die extra laagjes op te bouwen om de warmte vast te houden.


Het is niet de bestemming maar de reis ernaartoe die de vreugde brengt. ;)
Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door zeiler »

Arjen zelf heb ik een termo vis overal, met vorst op de pier in de nacht zeevissen uit de wind achter een beton blok klapstoeltje en gewoon warm, ik loop er nu ook mee in de polder merk albertros en niet duur 1 nadeel het is geen klein pakketje opgerold dus dragen en een deken extra met slapen, voordeel een rits met piessen je hoef niet uit je slaapzak je blijft warm


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door Sobat »

Ik heb erg veel buiten geslapen... Ook bij -25... Dat was zo'n 30 jaar geleden toen ik nog in het leger zat. De uitrusting destijds was van katoen en wol. De slaapzakken die wij hadden waren model M-58. Heb het ding nog steeds. De beste tip die ik destijds kreeg was van mijn vader, ook oud militair: "neem een plunjebaal mee in het veld jongen". Isomatjes, gore-tex, snugpak etc hadden we niet. Als je mazzel had kon je wat kartonnen dozen van de gevechtsrantsoenen bemachtigen als onderlaag. Slapen was altijd in schuilbivak: onderlaag van takken, mos, bladeren, tenthelft, slaapzak erop (voeteneind in de plunjebaal) en je sloeg de rest van je tenthelft over je heen. Perfect spul was het lange ondergoed van Halfwol. Draag het nog steeds. Ondanks het improviseren heb ik bij lage temperaturen toch altijd goed gesnurkt. Al was het maar voor even, want de instructeurs hadden meestal wel iets voor ons in petto...

Cheers,
André


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door TTS »

Als het echt koud is pak ik dat oude halfwolle KL ondergoed ook weer uit de kast. Vind het nog steeds fijn spul.
Zo'n M 58 uit die tijd moet ik ook ergens nog hebben. Dat ding was toch niet echt voor zeer lage temperaturen, dacht ik...


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Setup voor de winterdagen

Bericht door cel »

En als je dan toch moet pissen...neem een lege plastic fles mee in je slaapzak. Zo eentje waar "kleine Arjen" inp(l)ast ;D. Heb je daarna meteen een warme kruik ;-)


A matress of leaves and a blanket of stars
Plaats reactie