Keuze bivakzak

Welke slaapzak gebruik je en waarom? Of zoek je een slaapzak? Hier kun je alles over slaapzakken kwijt.
Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Keuze bivakzak

Bericht door Sobat »

Bivakzakken zijn bedoeld als buitenlaag voor je snurkzak. Ze worden ook wel "bedroll" , "cowboy bedroll" of "swagroll" genoemd. Ideaal als je geen tent wilt meeslepen en gewoon heerlijk in de open lucht wilt slapen. Bivakzakken zijn er van kunststof (al of niet PU gecoat), nylon, poly/nylon, gore-tex, canvas, noem maar op. Kant en klaar te koop, maar je kunt ze ook zelf maken naar eigen wensen. Een simpele oude KL-tenthelft heb ik jarenlang gebruikt als bivakzak. Die dingen zijn hufter-proof, supersterk, te gebruiken als tarp, bivakzak, shelter en als je maatje er ook een heeft: een complete tent.

Gewicht is altijd een issue, dus dat kan van invloed zijn op de materiaal keuze als je voor een bivakzak gaat.
Mijn vrouw en ik hebben inmiddels beiden een bivakzak van Duluthpack. Die dingen zijn van zwaar canvas, rits en hebben een onderlaag waar een matje in geschoven kan worden. Het materiaal is oersterk, wind en waterdicht. Nadeel is het gewicht van dit soort materialen. Maar goed, dat is een keus die iedereen voor zich moet maken. Ook zijn we beiden meer van de traditionele materialen zoals wol en canvas.
Hier wat voor- en nadelen van de Duluthpack bedroll.
- zwaar
- superkwaliteit
- wind en waterdicht
- geen mogelijkheid voor een boogje
- extra isolatie
- geen probleem bij een kampvuur
- dubbele laag voor een iso-matje

Misschien zijn er nog wel meer gebruikerservaringen. Vul maar aan op dit draadje.
Succes met je keuze!
André


Afbeelding

Inmiddels zijn die dingen in meerdere kleurtjes te koop. Geen idee of er een verkooppunt in Nederland is...
http://duluthpack.com/outdoor-gear/camping-hiking-gear/sleeping-bag-accessories/bedrolls/bedroll-campers-roll.html

Dit ziet er ook super uit...
http://www.australianswags.co.uk/


Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Keuze bivakzak

Bericht door Sobat »

O ja, kleine aanvulling...
Als je ooit besluit om een bedroll van Duluthpack aan te schaffen, koop dan de XL.

Cheers,
André


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: Keuze bivakzak

Bericht door Terra »

Ook voor bivakzakken is mijn ervaring dat het model afhankelijk is van waar je ze voor gebruikt.
Voor een lange hike door de bergen neem ik me lightgewicht Terra nova mee.
Voor weekendje wildkamperen onder de sterren hemel neem ik een wat zwaardere bivakzak mee.
Als gids tijdens een groeps tocht in extreme omstandigheden neem ik een twee persoons bivy mee als nood onderkomen.

let bij lightgewicht bivakzakken zoals Terra nova op of ze voldoende ruim zijn. Ik vind het zelf fijn om mijn matje en slaapzak beide in de bivy te leggen. Lightgewicht bivy's zijn vaak wat krapper gesneden waardoor je slaapzak wordt ingedrukt samen met het matje. Hierdoor verleis de slaapzak zijn isolerende eigenschappen. De bivy werkt dan averrechts en je wordt koud wakker. Beter om je matje er dan onder te leggen ipv er in.

 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Sobat
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 feb 2012, 14:29

Re: Keuze bivakzak

Bericht door Sobat »

Inderdaad moet een bivakzak "lekker ruim" zijn.
Voordeel als je een inflatable matje er in kan schuiven, er minder kans is dat hij lek raakt.

Cheers,
André


Plaats reactie